Nadjeziornym szlakiem do Bornego Sulinowa
- Aktualności
O tym, że w województwie zachodniopomorskim powstanie wiele szlaków rowerowych, nie tylko nad morzem, ale również szlak łączący granicę polską - niemiecką i Szczecin ze Szczecinkiem, pisaliśmy kilkakrotnie.
Realizując ambitne zamierzenia samorządu województwa Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich cyklicznie ogłasza przetargi na wykonanie dokumentacji projektowej dla poszczególnych odcinków oraz na prace budowlane.
ZZDW rozstrzygnął już przetarg na zaprojektowanie szlaku do rowerzystów z Krągów (odcinek Borne Sulinowo - Krągi już zrealizowano) do Szczecinka. Finał prac zaplanowano na koniec maja br. Początek opracowania zlokalizowany jest na zjeździe w drogę leśną w Krągach, a koniec na skrzyżowaniu ul. Staszica i drogi krajowej nr 20 w Szczecinku. Później ruszy budowa szlaku, którym będzie można bezpiecznie pojechać rowerem ze Szczecinka aż do "leśnego miasteczka". Rowerowe szlaki zostaną oznakowane. Trasa dla rowerzystów z Bornego Sulinowa do Szczecinka nosić będzie numer 20.
W 2019 roku ruszy budowa i oznakowanie ponad 270 km tras. Równocześnie będzie prowadzona dokumentacja projektowa dla kolejnych 483 km szlaków.
Całość prac projektowych i budowlanych sfinansowana zostanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20. Wysokość wsparcia to blisko 85 proc. wartości wszystkich inwestycji.
"Szczecinecki" szlak rowerowy zaczyna się na granicy z Niemcami przy moście kolejowym w Siekierkach. Początkowo prowadzi nasypem nieczynnej linii kolejowej przez Moryń do Trzcińska-Zdroju. Następnie trasa wiedzie drogami gminnymi i leśnymi do Myśliborza. Odcinek Myślibórz- Barlinek - Pełczyce - Choszczno zaplanowano w dużej części po nasypie nieczynnej linii kolejowej. Z Choszczna trasa prowadzi przez Dobrzany do Ińska. Z kolei trasa z Ińska do Drawska Pom. wiedzie krótkim odcinkiem drogi wojewódzkiej nr 151 do Storkowa, tam odbija na wschód do Ginawy, gdzie przecina drogę krajową nr 20. Dalej prowadzi głównie po drogach gminnych i leśnych przez miasta Pojezierza Drawskiego - Złocieniec i Czaplinek i dalej do Łubowa, Bornego Sulinowa i Szczecinka. Następnie przez Spore do Białego Boru i dalej do granicy województwa.
- Pojezierze Szczecineckie i tutejsze rezerwaty przyrody będą niesamowitym magnesem dla turystów z naszego regionu, ale i z całej Polski. Szlaki rowerowe opracowywaliśmy w ten sposób by wypoczynek na dwóch kółkach z sakwami mógł wynieść przynajmniej kilka lub nawet kilkanaście dni. Taka forma turystyki rowerowej cieszy się coraz większą popularnością - powiedział wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj.
Velo Baltica, Trasa Pojezierzy Zachodnich, Stary Kolejowy Szlak i Trasa Zielonego Pogranicza (część szlaku Blue Velo), to cztery główne szlaki tworzące Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Realizowany przez Województwa Zachodniopomorskie projekt to prawdziwa rowerowa rewolucja na Pomorzu Zachodnim, która już niedługo będzie liczyła 1100 km tras. Jest to możliwe dzięki temu, że nowobudowane odcinki łączą się ze ścieżkami rowerowymi, które zostały zbudowane, bądź są budowane przez lokalne samorządy
Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk
Grafika: ZZDW/UM w Szczecinie