Raport z wielkiej budowy - cz. 7

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 18.07.2017 / Komentarze
Prace ziemne na całym szlaku obwodnicy. Wiadukt na Bugnie do rozbiórki. Zabytkowa ceramika i palenisko. Dotychczasowy koszt robót - ponad 50 mln zł

Minęły dwa tygodnie, ponownie zajrzeliśmy na plac budowy obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11.

Jak powiedział nam wizytujący niedawno budowę wiceburmistrz Daniel Rak, roboty są prowadzone zgodnie z planem i odbywają się na całym 12-kilometrowym odcinku przyszłej szczecineckiej arterii.

- Wraz z burmistrzem Jerzym Hardie-Douglasem rozmawialiśmy z kierownikiem kontraktu inwestycji - mówi "Miastu z Wizją" D. Rak.

- Najważniejsze jest to, że mieszkańcy Szczecinka nie odczuwają utrudnień wielkiej budowy. Nie oznacza to, że tych utrudnień nie będzie. Będą. Przede wszystkim w rejonie, gdzie powstaje węzeł drogowy "Szczecinek Śródmieście", czyli za cmentarzem przy wyjeździe krajową dwudziestką w kierunku na Słupsk. Utrudnienia będą też przy wyjeździe na Bugno. Lada dzień wykonawca inwestycji "Eurovia Polska" rozbierze stary wiadukt nad torami. Dla zmotoryzowanych będzie objazd krajową jedenastką, natomiast dla pieszych zostanie zbudowane przejście przez tory w sąsiedztwie Powiatowego Urzędu Pracy.

Szerzej na ten temat pisaliśmy w artykule:

http://miastozwizja.pl/wiadukt-na-bugno-do-rozbiorki-jeszcze-w-wakacje

- Prace są mocno zaawansowane, jednocześnie prowadzone na ośmiu odcinkach przyszłej obwodnicy - kontynuuje D. Rak. - Nie tylko budowlane, ale też inne, związane z m.in. z budową fundamentów, konstruowaniem podłoża, usuwaniem kolizji z liniami energetycznymi czy też robót kanalizacyjnych i melioracyjnych. Inwestycja wymaga wymiany dużej ilości gruntu. Jest to związane z koniecznością uzyskania odpowiednich parametrów wytrzymałościowych przyszłej obwodnicy. Praktycznie na całej długości obwodnicy zakończono już palowanie gruntu, głównie tam, gdzie powstaną oba węzły drogowe i obiekty mostowe. W sumie będzie ich aż trzynaście.  

Jednak nie wszystko idzie jak po przysłowiowym maśle. W południowej części placu budowy - koło Turowa, roboty trzeba było wstrzymać.

- To następstwo protestów wójta Gminy Szczecinek i mieszkańców Miękowa - mówi D. Rak. - Nie powinno to jednak w jakiś zasadniczy sposób rzutować na termin zakończenia prac. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje je sfinalizować wiosną 2019 roku.

- W czasie wizyty na placu budowy dowiedzieliśmy się od inżyniera kontraktu, że budowa szczecineckiej obwodnicy jest jedną z trudniejszych inwestycji realizowanych przez konsorcjum firm Eurovia Poiska i Warbud. Powód. Dość skomplikowane warunki gruntowo - wodne. W ciągu przebiegu obwodnicy, w gruncie zalegają duże ilości kredy.

- Na budowie obwodnicy Szczecinka kontynuowane są prace związane m.in. z organizacją zaplecza i transportem materiałów sypkich na plac składowy. Trwa porządkowanie terenu po wycince drzew, karczowanie jak również usuwanie warstwy humusu, profilowanie podłoża oraz wymiana gruntu - mówi "Miastu z Wizją" Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy szczecińskiego oddziału GDDKiA.

Rozpoczęto roboty palowe na obiektach inżynierskich oraz roboty związane ze wzmocnieniem podłoża gruntowego. Prowadzone są również roboty ziemne niezbędne do wykonania robót elektrycznych – usunięcia kolizji. Budowana jest kanalizacja deszczowa przy obiektach jak również prowadzone są prace związane z montażem linii kablowej a także budową wodociągu.

Jak poinformowała GDDKiA, podczas prowadzonych prac usuwania warstwy ziemi urodzajnej natrafiono na fragmenty ceramiki pradziejowej oraz palenisko z obstawą kamienną. Z powodu braku materiału datującego nie określono okresu pochodzenia znaleziska. Teren (w okolicy Miękowa) został zabezpieczony celem przeprowadzenia dalszych badań archeologicznych.

W kolejnym okresie kontynuowane będą prace przygotowawcze związane z budową podpór na obiektach. W zakresie robót branżowych kontynuowane będą roboty związane z usunięciem kolizji sieci elektroenergetycznych, sieci wodociągowej, gazowej i teletechnicznej oraz roboty związane z budową kanalizacji deszczowej. W zakresie robót drogowych kontynuowane będą roboty ziemne.

Na koniec czerwca zaawansowanie finansowe inwestycji wynosiło 43 035 555 zł, co stanowi 16,4 proc. kwoty kontraktowej. Na dziś z pewnością to kwota ponad 50 mln zł.

Jak już kilkakrotnie pisaliśmy, budowa obwodnicy Szczecinka daje wymierne korzyści dla rodzimych przedsiębiorców. Na liście podwykonawców figurują m.in.: Elektromark, Dalbet, Ar-Gips czy Geosystem.

Przypomnijmy: Budowa wschodniego obejścia miasta (12 km długości) zamknie się gigantyczną - jak na Szczecinek - kwotą ponad 320 mln zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce uporać się z inwestycją do wiosny 2019 roku.

Obwodnica Szczecinka będzie dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Na włączeniach w istniejącą obecnie drogę krajową nr 11 zostaną zlokalizowane dwa ronda - koło byłej strzelnicy garnizonowej przy wyjeździe na Koszalin i w Turowie, a na samej obwodnicy powstaną dwa węzły drogowe. Węzeł "Szczecinek - Śródmieście" połączy obwodnicę z DK20, a węzeł "Szczecinek - Wschód" - z terenami przemysłowymi miasta. W ramach realizacji inwestycji zbudowanych zostanie 13 obiektów mostowych.

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk