Z Sójczego Wzgórza na szczecinecką obwodnicę S11

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 31.01.2019 / Komentarze
Burmistrz Daniel Rak: Prace projektowe trwają, potem inwestycja

O tym, że Szczecinek może liczyć na kolejną drogę obchodzącą miasto, tym razem od północnego-zachodu, pisaliśmy kilkakrotnie.

Pomysł zbudowania drogi łączącej dwie obwodnice Szczecinka - budowaną w ciągu drogi ekspresowej S11 z tzw. "małą - trzesiecką" w ciągu drogi wojewódzkiej nr 172, urodził się w ratuszu kilka lat temu. Prace projektowe trwają, mają zostać zwieńczone jeszcze w tym roku. Później przyjdzie pora na budowę kolejnej czwartej - po dużej, małej i leśnej - obwodnicy Szczecinka.

- W tej sprawie wraz ze swoimi zastępcami i radnym Sejmiku Jakubem Hardie-Douglasem rozmawialiśmy w Zachodniopomorskim Zarządzie Dróg Wojewódzkich - mówi "Miastu z Wizją" burmistrz Daniel Rak.

- Uczynimy wszystko, by pomyślnie zwieńczyć tę potrzebną Szczecinkowi drogę. Oczywiście przy wsparciu funduszy zewnętrznych, gdyż miasto samodzielnie nie jest w stanie udźwignąć finansowania drogi.

O rozmowy w ZZDW zapytaliśmy radnego wojewódzkiego Jakuba Hardie-Douglasa.

- Obecnie wykonywana jest dokumentacja projektowa drogi. Połączy ona rondo Leśne koło Sójczego Wzgórza z rondem R1 przyszłej obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11 - mówi nam radny.

- Szacuję, że prace budowlane mogłyby ruszyć wraz z początkiem 2021 roku. Taka inwestycja prowadzona w dodatku przez "szczere" pole z koniecznością budowy wiaduktu nad torami szlaku kolejowego Szczecinek - Białogard kosztuje i to niemało. Dlatego też czynię starania, by "polna" obwodnica została wpisana do Wieloletniej Prognozy Finansowej Województwa Zachodniopomorskiego oraz została ujęta w nowej perspektywie unijnej na lata 2021-2027.  

- Gdy tylko Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła prace przy budowie obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11, my spotkaliśmy się z przedstawicielami marszałka województwa i Zachodniopomorskim Zarządem Dróg Wojewódzkich. Wówczas uruchomiona została procedura tak bardzo potrzebnej miastu inwestycji - dodaje D. Rak.

- Na dziś jest realizowana dokumentacja projektowa przyszłej drogi. Po sfinalizowaniu będzie ona ostatecznym rozwiązaniem planistycznym przebiegu drogi wojewódzkiej nr 172. Ten swoisty by-pass drogowy rozpocznie się przy rondzie Leśnym koło Sójczego Wzgórza, pobiegnie przez były poligon wojskowy, przetnie tory kolejowe na szlaku Szczecinek - Białogard i wejdzie w drogę S11 przy rondzie R1 koło byłej strzelnicy garnizonowej. To idealne dla nas rozwiązanie, bo wówczas ruch pojazdów osobowych i ciężarowych zostanie wyprowadzony od razu na obwodnicę Szczecinka.

Wstępnie zakłada się, że obwodnica w ciągu drogi wojewódzkiej nr 172 będzie drogą jednojezdniową klasy G o szerokości 7 m. Planowana długość trasy to 1,6 km. W ciągu trasy, na przecięciu z linią kolejową nr 404 Szczecinek – Białogard, powstanie wiadukt kolejowy.

Jak wszystko pójdzie po myśli miasta, w roku 2022 Szczecinek na dobre zostanie opasany siecią obwodnic. Do pełni szczęścia będzie nam brakować tylko łącznika drogi krajowej nr 20 z drogą ekspresową S11.

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk

Projekt: ZZDW Koszalin