Możliwości finansowe miast
- Blogi

Zbliżające się wybory samorządowe są powodem rozliczeń oraz deklaracji „nowego”. Warto przy tej okazji pamiętać o starym przysłowiu: „tak krawiec kraje, jak mu materii staje”. Bogactwo kas miejskich zależy rzecz jasna od wielkości uzyskiwanych przychodów. Opracowałem niedawno zestawienie dochodów w przeliczeniu na jednego mieszkańca dla 130 miast polskich, uzyskanych w okresie ostatnich 8 lat, które ewidentnie ukazuje potencjał finansowy badanych samorządów. Wśród gmin miejskich Szczecinek zajmuje całkiem dobrą 41 pozycję i tutaj ku mojemu zdziwieniu zarówno w rankingu dochodów jak też liczby mieszkańców miast. Porównywalne ze Szczecinkiem (pod względem liczby mieszkańców) Chojnice wyprzedzamy o 13 miejsc, a nieco większy Żyrardów o 11 pozycji. Lepszy wynik od naszego miasta o 6 miejsc w rankingu zajmuje Nowa Sól, mając jednak dużo wyższe zadłużenie. Natomiast czterdziestotysięczny Świdnik wyprzedzamy aż o 75 pozycji. Co prawda Świdnik ma jeden z najniższych wskaźników zadłużenia, ale czy nie jest to zbyt wysoka cena powściągliwości przed inwestowaniem? Miasto Knurów również poszczycić się może niskim wskaźnikiem zadłużenia w latach 2006-2012, natomiast ujmą jest cena wody i ścieków w wysokości 12,57 zł (w Szczecinku 10,92 zł) a także dużo niższe dochody na jednego mieszkańca. Doskonałą pozycję na liście gmin miejskich o najwyższych dochodach zajmuje Mikołów, co jednak nie zmienia faktu, że za 1 m3 wody i ścieków mieszkańcy płacą aż 20,94 zł! Wracając jeszcze raz do Chojnic, trudno zaprzeczyć niskiej taryfie wod-kan. (6,83 zł/m3). Dla porównania w Żyrardowie 12,19 zł/m3. Ciekawostką w zestawieniu wysokości zadłużenia jest to, że zarówno Chojnice jak też Żyrardów mają zbliżone i bardzo wysokie średnie wskaźniki zadłużenia liczone na przestrzeni 7 badanych lat.
Ograniczenie ilości poddanych powyższej analizie gmin miejskich do miast o bardzo zbliżonej liczbie mieszkańców a także kilka porównywanych ze sobą parametrów to oczywiście czubek góry lodowej. W celu pełniejszego porównania, należało uwzględnić o wiele więcej aspektów, jak chociażby: stabilność budżetów w kolejnych latach, zrealizowane inwestycje infrastrukturalne, stopa bezrobocia i wynikające z tego tytułu wydatki socjalne, poziom i jakość usług publicznych, potencjał gospodarczy (produkcyjny i usługowy) oraz intelektualny, czy osiągnięty wizerunek miasta. Im więcej parametrów do porównania, tym trudniejsza analiza, ale za to bardziej obiektywna ocena, bez manipulowania informacją.
Dokonane w ostatnich 8-9 latach przemiany Szczecinka świadczą o bardzo dobrym zarządzaniu oraz przygotowaniu miasta na kolejne lata poprzez właściwe wykorzystanie środków zewnętrznych przy własnych możliwościach finansowych i z tego możemy być dumni.
Opinie gości, delegacji samorządów, czy ludzi biznesu o naszym mieście są zgodne: „macie dobrych Włodarzy – tak trzymać!”