Archeolodzy już byli, teraz czas na… saperów i drwali
- Aktualności
Jak już pisaliśmy w artykule: "Budowę obwodnicy czas zacząć…"
http://miastozwizja.pl/jest-zezwolenie-budowe-obwodnicy-czas-zaczac
wojewoda zachodniopomorski wydał decyzję na realizację inwestycji drogowej - budowy obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11.
Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności, co pozwala na faktyczne objęcie nieruchomości przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych, a co za tym idzie możliwość rozpoczęcia robót.
Jak poinformował Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA, początkowo na placu budowy obwodnicy prowadzone będą prace geodezyjne i wycinki drzew. Teren inwestycji zostanie sprawdzony też przez saperów. Zakres prowadzonych robót będzie sukcesywnie się rozszerzał.
To nie wszystko, jeżeli chodzi o prace przygotowawcze tego gigantycznego przedsięwzięcia drogowego. Otóż właściciele nieruchomości zajętych pod szczecinecką ekspresówkę otrzymają stosowne odszkodowania w toku prowadzonej przez wojewodę procedury odszkodowawczej.
Ciekawostką jest fakt, co zapowiedzieli drogowcy z GDDKiA, inwestycja powinna zostać zrealizowana do końca 2018 roku. Początkowo jej finał planowano na wiosnę 2019 roku.
Obwodnica Szczecinka będzie dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Nowa trasa ominie Szczecinek od wschodu wyprowadzając z miasta ruch tranzytowy w ciągu DK11. Na włączeniach w istniejącą DK11 zostaną zlokalizowane dwa ronda - koło byłej strzelnicy garnizonowej przy wyjeździe na Koszalin i w Turowie, a na samej obwodnicy dwa węzły drogowe. Węzeł Szczecinek centrum połączy obwodnicę z DK20, a węzeł Szczecinek Wschód z terenami przemysłowymi. W ramach realizacji inwestycji powstanie łącznie 13 obiektów mostowych.
Koszt budowy wschodniego obejścia miasta, jak na Szczecinek jest gigantyczny. Inwestycja pochłonie 323 mln zł a zrealizują ją pracownicy konsorcjum firm EUROVIA Polska Kobierzyce i WARBUD Warszawa.
W ramach inwestycji oprócz mostów i wiaduktów powstaną również przepusty, drogi serwisowe służące obsłudze terenów przyległych do drogi, ciągi piesze i rowerowe oraz zatoki autobusowe, miejsca do zawracania oraz kanalizacja teletechniczna, deszczowa, przepusty i zbiorniki retencyjne, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ruchu kolejowego, a także przejścia dla zwierząt i ekrany akustyczne.
Planuje się również przebudowę odcinków istniejących dróg, linii i urządzeń elektroenergetycznych, sieci i urządzeń cieplnych, wodociągowych i kanalizacyjnych oraz przebudowę urządzeń melioracji i sieci drenarskich.
Drogowcy wprowadzą organizację ruchu na czas wykonywanych robót. Zapewnią również dojazd do wszystkich działek sąsiadujących z pasem drogowym przez cały czas trwania budowy. Na trasie budowy zostanie usunięta zieleń kolidująca z inwestycją. W jej miejsce zostaną przeprowadzone nowe nasadzenia.
Reasumując: Arteria pobiegnie od Turowa, przetnie Las Miejski, ulicę Leśną, tory kolejowe, ulicę Słupską i dalej, aż do wylotu przy szosie koszalińskiej na północy.
Podstawowe parametry techniczne szczecineckiej obwodnicy? Klasa techniczna - S, prędkość projektowa - 100 km/h, szerokość pasa ruchu - 3,50 m, liczba pasów ruchu – 2 x 2 pasy, szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m opaski wewnętrzne - 0,5 m, szerokość pobocza gruntowego - 0,75 m oraz dopuszczalne obciążenie nawierzchni – 115 kN.
Budowa obejmie obszar miasta oraz częściowo realizowana będzie w granicach gminy Szczecinek (sołectwa: Dalęcino, Sitno, Turowo).
Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk
Na zdjęciach w galerii: Tędy pobiegnie obwodnica Szczecinka