Basen w przedwyborczej rozgrywce

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 13.03.2024 / Komentarze
Tak łatwo wydaje się nie swoje pieniądze

Szanowni Czytelnicy!

W ostatnich dniach przedstawiciele Komitetu Douglasa zasypują przestrzeń medialną obietnicami wyborczymi, których potencjalne zrealizowanie kosztowałoby budżet Miasta krocie. Jego przedstawiciele podkreślają, że zasługujecie na więcej. Wsłuchując się w to hasło będziemy starali się przybliżyć Państwu więcej informacji na temat finansowania proponowanych projektów, a także obnażymy pewne manipulacje.

Na początek zajmiemy się basenem i proponowaną rozbudową o „elementy aquaparku, dodatkowe baseny i zjeżdżalnie, atrakcje dla dzieci oraz zewnętrzne termy z ciepłą wodą”. Członkini Komitetu podnosi argument, że nasz basen przestał być konkurencyjny w porównaniu do innych, nowszych obiektów tego typu powstających w sąsiednich miastach – Koszalinie czy Słupsku (w styczniu i lutym br. spółka Aqua-Tur zanotowała rekordowe przychody, co trochę przeczy tej tezie).

Tak czy inaczej przyjrzyjmy się kosztom powstania parku wodnego „Trzy Fale” w Słupsku. Obiekt, który miał zostać oddany do użytku 30 czerwca 2012 roku ze względu na trudności związane z finansowaniem udostępniono klientom dopiero w lipcu 2019 roku.  Park wodny „Trzy Fale” miał kosztować ok. 57,7 milionów zł, z czego 19 milionów zł miało pochodzić z dotacji unijnych. Ostatecznie aquapark kosztował ok. 100 milionów zł i w całości został pokryty ze środków własnych Miasta Słupsk.

100 milionów złotych i to w dodatku pięć lat temu, a więc przed szczytem inflacji! Dla porównania skali przedsięwzięcia – budżet Szczecinka w 2024 roku wynosi 240 milionów zł z czego środki na inwestycje stanowią 42 miliony zł (m.in. z przeznaczeniem na rekordową w historii Miasta inwestycję polegającą na remoncie zabytkowego dworca, którą wyceniono na 22,5 mln zł).

Rozbudowa szczecineckiego basenu to pomysł, który rzeczywiście w miejskiej przestrzeni pojawia się od lat. Należy jednak pamiętać, że roczne koszty działalności operacyjnej samego basenu wynoszą niemal 4,4 miliona zł. Koszty energii cieplnej w 2023 roku wyniosły 411 tysięcy zł, energii elektrycznej – 560 tysięcy zł, wody i ścieków – 213 tysięcy zł. Ogółem spółka Aqua-Tur, która oprócz basenu prowadzi również Regionalne Centrum Tenisowe poniosła w ubiegłym roku koszty na poziomie 5,3 milionów złotych przy przychodach wynoszących 3 miliony zł i wygenerowała stratę w wysokości 2,3 miliona zł.

Miasto jako Właściciel rokrocznie pokrywa wysokość straty. Jest to konieczne, by ceny biletów wstępu mogły być utrzymywane na realnym dla Mieszkańców poziomie (w chwili obecnej bilet ulgowy kosztuje 15 złotych, normalny 18 złotych). Koszt biletów wstępu na porównywalny obiekt w Świdwinie jest niemal identyczny, ale już w Chojnicach wynosi 23,50 zł i 27, 50 zł. Większe obiekty jak Park Wodny w Koszalinie to bilet wstępu za 26 zł i 37 zł, a w Słupsku: 27 zł i 32 zł (tylko na baseny rekreacyjne bez strefy saun). Co wynika z tych informacji? To że im większy obiekt, tym większe koszty i większe są ceny jednorazowych biletów. Dodatkowo Miasto rokrocznie ponosiłoby większe dopłaty do Spółki. Jak ostrożnie należy podchodzić do tego typu deklaracji pokazuje przykład basenu w Człuchowie, który decyzją starosty człuchowskiego został zamknięty niemal rok temu i ma wznowić działalność od kwietnia. Powód takiej decyzji? Oczywiście rosnące koszty utrzymania. W międzyczasie samorząd przeprowadził inwestycję o wartości 2,2 milionów zł polegającą na budowie instalacji fotowoltaicznej, modernizacji technologii basenowej i wymianie okien. Standard pływalni nie zostanie zmieniony, a i tak modernizacja pochłonęła gigantyczne koszty. Co więc proponuje Komitet Douglasa zapytany na portalu społecznościowym o źródła finansowania inwestycji?

Rozbudowa basenu będzie realizowana w oparciu o koncepcję budynku pasywnego, co pozwoli nie tylko zmniejszyć w przyszłości koszty jego utrzymania ale pozwoli również pozyskać zewnętrzne środki na współinwestowanie inwestycji.

Tymczasem wg różnych wyliczeń przy budowie budynku pasywnego cena za m2 może być wyższa o 8-20% w porównaniu do budowy budynków tradycyjnych. Ewentualna stopa zwrotu z droższej inwestycji powinna być przedmiotem szczegółowej analizy. W tym przypadku mamy więc do czynienia z typową mową-trawą w wykonaniu Komitetu Douglasa – obiecywaniem megalomańskich wizji bez większego planu co dalej.

Podsumowując – rozbudowa szczecineckiego basenu, która miałaby podnieść jego standard do obiektów w Koszalinie czy Słupsku jest w tym momencie niezasadna z przynajmniej kilku powodów:

1. Jej koszt pochłonąłby co najmniej kilkadziesiąt milionów złotych.

2. W obecnej perspektywie unijnej skończyły się dotacje na tego typu obiekty.

3. Ministerstwo Sportu nie planuje programu dedykowanego budowie czy rozbudowie basenów (warto przesłuchać wystąpienie ministra sportu Sławomira Nitrasa na posiedzeniu sejmowej Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki – minister mówi o finansowaniu budowy orlików, zadaszonych boisk, hal sportowych, tras biegowych, lodowisk, jednak nie o pływalniach: https://www.youtube.com/watch?v=dQbrJuAVbQ0)

4. Przywoływane przez Komitet Douglasa parki wodne w Koszalinie (wg spisu powszechnego z 2023r. – 105 tysięcy Mieszkańców) i Słupsku (86 tysięcy Mieszkańców) to obiekty znajdujące się w ponad dwukrotnie większych od Szczecinka miastach dodatkowo położonych w pasie nadmorskim, a więc mających szanse pozyskać turystów z nadmorskich miejscowości. Można założyć, że z powodów demograficznych i geograficznych Szczecinek miałby problem z wypełnieniem obiektu na satysfakcjonującym poziomie.

5. Tak czy inaczej ceny biletów musiałyby znacznie wzrosnąć i stanowiłby duże obciążenie dla kieszeni zwykłych Mieszkańców. Miasto musiałoby zabezpieczyć dodatkowe środki na dopłaty do Spółki.

Aby spełnić oczekiwania Mieszkańców, a jednocześnie nie obciążać budżetu kosztownymi inwestycjami, które w dodatku pociągną za sobą ogromne koszty utrzymania w przyszłości należy więc w pierwszej kolejności skupić się na zmodernizowaniu i zwiększeniu oferty istniejącej strefy relaksu. Należy również się zastanowić czy podobnie jak samorząd człuchowski nie warto zainwestować w nowoczesne technologie, które spowodują zredukowanie kosztów spółki Aqua-Tur.

Redakcja Miasto z Wizją