Nie będzie łącznika obwodnicy Szczecinka z DK 20

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 14.10.2016 / Komentarze
Kiedy zbudują? Nie wiadomo

Niektórzy zaklinają rzeczywistość i twierdzą, że jeszcze nic straconego, że wraz z budową wschodniego obejścia miasta w ciągu drogi ekspresowej S-11 powstanie też łącznik szczecineckiej obwodnicy z drogą krajową DK 20. Niestety, nie powstanie. Przynajmniej w najbliższych latach.

Kiedy jest szansa na realizację tej inwestycji? Tego nie wie nikt. Zapewne do czasu, gdy drogowcy wezmą się za porządkowanie krajowej "dwudziestki". Jednak takie działania planowane są dopiero około 2025 roku. Nie wcześniej.

- Realizowana obecnie obwodnica Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S-11 nie obejmuje obwodnicy w ciągu drogi krajowej DK 20. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie ma obecnie w planach realizacji takiego zadania - mówi "Miastu z Wizją" Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy szczecińskiego Oddziału GDDKiA.

Główny argument drogowców wciąż pozostaje ten sam. Ruch na "dwudziestce" jest stosunkowo niewielki, około 3,8 tys. pojazdów średnio na dobę na odcinku Czaplinek – Szczecinek (w/g Generalnego Pomiaru Ruchu 2015). Głównym priorytetem jest wyprowadzenie ze Szczecinka ruchu tranzytowego w ciągu DK nr 11, który jest większy i kilkukrotnie wzrasta w okresie wakacyjnym powodując duże problemy komunikacyjne.

- Wobec ograniczonych środków finansowych nie możemy obecnie wybudować obwodnicy Szczecinka w ciągu DK nr 20. Taka inwestycja oczywiście będzie możliwa do przeprowadzenia w przyszłości, już po zrealizowaniu obwodnicy w ciągu DK nr 11 - dodaje M. Grzeszczuk.

O potrzebie budowy łącznika dróg S-11 i DK 20, pisaliśmy wielokrotnie. Niestety, "na dziś" sytuacja jest taka, jak podajemy wyżej. Drogowcy szukają oszczędności, gdzie się tylko da i w powstających właśnie planach największej inwestycji w historii Szczecinka, łącznika nie ma. Oznacza to nadal zakorkowane ciężkimi pojazdami miasto, szczególnie jego południowo-wschodnich dzielnic.

- To dla nas niezwykle potrzebne, niemal kluczowe rozwiązanie komunikacyjne. Taka arteria bardzo nam ułatwi wyprowadzenie ciężkiego transportu z ulic: Szczecińskiej, Gdańskiej i Pilskiej - mówi "Miastu z Wizją" wiceburmistrz Daniel Rak.

- Reasumując, budowa tego łącznika umożliwiłaby nam skierowanie ciężkich pojazdów z "dwudziestki" bezpośrednio do fabryki, strefy ekonomicznej czy też Klastra Meblowego w taki sposób, że ominą one Szczecinek od południa.

Łącznika póki, co nie będzie, ale plany są. Połączenie S-11 z DK 20 miałoby biec od Sitna, omijać jezioro Lipno od południa i biec dalej do Turowa, w miejscu gdzie planowane jest rondo rozpoczynające (od strony Piły) 12-kilometrowe wschodnie obejście miasta.

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk

Mapa: GDDKiA