Pirat przyjechał, gwizdnął, zakopcił, buchnął parą i odjechał

  • Tv
  • Aktualności
Miasto z Wizją / 27.05.2017 / Komentarze
Kolejowa atrakcja na dworcu PKP w Szczecinku

Wielu mieszkańców Szczecinka przybyło dziś (sobota 27.05) przed południem na dworzec PKP, by podziwiać specjalny pociąg „Pirat”, ciągniony przez zabytkową lokomotywę Pt 47-65 wyprodukowaną na przełomie lat 50. ubiegłego stulecia roku, liczącą, więc blisko 70 lat. Na co dzień zabytkowy parowóz (jeden z, dwustu jaki się zachował) stacjonuje w lokomotywowni w Wolsztynie. 

Pociąg w stylu retro pokonywał szlak kolejowy z Poznania do Kołobrzegu. Wszystko to z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka.  

Pirat po południu dojedzie pod latarnię morską w kołobrzeskim porcie. Później ruszy w powrotną drogę do Poznania. Wieczorem zagości w Szczecinku. Jednak skład będzie prowadzony przez lokomotywę spalinową. Pt47 pozostanie w Kołobrzegu i wróci do nas w niedzielę o godz. 18.13, gdy poprowadzi bliźniaczy skład "Kamrat". Postój zabytkowego parowozu na szczecineckim dworcu potrwa zaledwie minutę.  

Więcej o wyprawie "Pirata" można przeczytać w naszym artykule:

http://miastozwizja.pl/pirat-i-kamrat-przez-szczecinek-pojada-nad-baltyk-0

Pt 47 to parowóz pośpieszny polskiej konstrukcji produkowany w latach 1948-1951. Przy jego produkcji wykorzystano projekt przedwojennego parowozu serii Pt31. Pierwszy parowóz Pt47 wyprodukowany w Chrzanowie został przekazany kolejarzom 18 sierpnia 1948 roku. Łącznie w Chrzanowie i w Poznaniu wyprodukowano 200 takich lokomotyw.

Lokomotywy eksploatowano w ciężkim ruchu pasażerskim na wszystkich liniach głównych. Dodatkowo parowozy prowadziły pociągi towarowe oraz lokalne pociągi osobowe. Jedynym sprawnym parowozem jest Pt47-65 zachowany w parowozowni Wolsztyn. Właśnie dziś przyjechał do Szczecinka.

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk

Video/montaż: Andrzej Remus