Poligonowy szlak w liftingu

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 09.01.2019 / Komentarze
Linia kolejowa nr 210 Szczecinek - Runowo Pomorskie jak nowa

Trwają prace remontowe na linii kolejowej nr 210 ze Szczecinka do Runowa Pomorskiego. Koszt remontu "poligonowego" szlaku to 180 mln zł. PKP Polskie Linie Kolejowe zakłada, że roboty zakończą sie w 2020 roku. Efektem ma być skrócenie podróży ze Szczecinka do Runowa o 30 minut.

Inwestycja jest współfinansowana z Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie wynosi 85 proc.

Prace przy rewitalizacji "poligonowego" szlaku postępują stopniowo. Od grudnia pasażerowie korzystają z nowych peronów w Drawsku Pomorskim, Rzęśnicy i Suliszewie.

Jak donosi inwestor, "podwyższone platformy ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Komfort podróżnym zapewniają przeszklone wiaty, chroniące przed deszczem i wiatrem, oraz wygodne ławki. Na peronach zamontowano nowe oświetlenie. Jest estetyczne i czytelne oznakowanie oraz stojaki rowerowe. Antypoślizgowa nawierzchnia z wypukłą fakturą ułatwia poruszanie się osobom niewidomym i niedowidzącym. Do peronów prowadzą dojścia dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. W pierwszym kwartale tego roku podróżni skorzystają także z przebudowanych peronów w Jeleninie i Silnowie".
Prace postępują także na torach. Gotowy jest 16-kilometrowy odcinek ze Złocieńca do Jankowa Pomorskiego. Wzmocniony tor pozwoli na przejazd ciężkich składów towarowych. To ważne, bo odcinek Szczecinek – Runowo Pomorskie jest także linią dojazdową m.in. na poligon w Drawsku Pomorskim.
Dla sprawnego ruchu kolejowego w regionie duże znaczenie miało odbudowanie 25 km drugiego, nieczynnego toru między Szczecinkiem i Łubowem. Teraz możliwy jest przejazd większej liczby pociągów. W najbliższych tygodniach wykonawca zacznie przebudowę obiektów inżynieryjnych. Kontynuowany będzie montaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym i sieci elektroenergetycznej.
Efektem rozpoczętej w październiku 2017 r. rewitalizacji linii Szczecinek – Runowo Pomorskie będzie skrócenie czasu podróży z 90 minut do około 60 minut. Pociągi pasażerskie będą jeździć z prędkością do 120 km/h, czyli o 40 km/h szybciej niż obecnie. W ramach inwestycji zaplanowano wymianę 51 km torów i przebudowę ponad 50 przejazdów kolejowo-drogowych. Podróże będą sprawniejsze i bezpieczniejsze, poprawi się komunikacja kolejowa w regionie. Nowoczesne perony powstaną na stacji w Czaplinku i 10 przystankach (m.in. Żelisławie Pomorskim).

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk

Źródło: Rynek Kolejowy