Rodzi się szczecinecki by-pass drogowy

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 27.01.2018 / Komentarze
Wiceburmistrz D. Rak: Chcemy by jeszcze w tym roku został ogłoszony przetarg i rozpoczęła się budowa "trzeciej" obwodnicy Szczecinka

O tym, że Szczecinek może liczyć na kolejną drogę obchodzącą miasto, tym razem od północnego-zachodu, pisaliśmy kilkakrotnie.

Pomysł zbudowania drogi łączącej dwie obwodnice Szczecinka: tzw. "dużą" budowaną w ciągu drogi ekspresowej S11 z tzw. "małą - trzesiecką" zbudowaną kilka lat temu w ciągu drogi wojewódzkiej nr 172, urodził się w ratuszu kilka lat temu. W ubiegłym roku ruszyły wreszcie prace planistyczne. Obecnie projektowanie "najnowszej" obwodnicy Szczecinka znajduje się w końcowej fazie realizacji. Potwierdził nam to w rozmowie wiceburmistrz Daniel Rak.

- Gdy tylko Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła prace przy budowie obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11, my spotkaliśmy się z przedstawicielami marszałka województwa i Zachodniopomorskim Zarządem Dróg Wojewódzkich. Wówczas uruchomiona została procedura tak bardzo potrzebnej miastu inwestycji - ujawnia D. Rak.

- Na dziś jest realizowana dokumentacja projektowa przyszłej drogi. Po sfinalizowaniu będzie ona ostatecznym rozwiązaniem planistycznym przebiegu drogi wojewódzkiej nr 172 w ciągu ulicy Kołobrzeskiej i małej obwodnicy Szczecinka do ronda przy ul. Trzesieckiej. Ten swoisty by-pass drogowy rozpocznie się przy rondzie koło Sójczego Wzgórza, pobiegnie przez były poligon wojskowy, przetnie tory kolejowe na szlaku Szczecinek - Białogard i wejdzie w drogę S11 przy rondzie koło byłej strzelnicy garnizonowej. To idealne dla nas rozwiązanie, bo wówczas ruch pojazdów osobowych i ciężarowych zostanie wyprowadzony od razu na obwodnicę Szczecinka.

D. Rak ujawnił nam też, że Urząd Marszałkowski uznał takie rozwiązanie za optymalne i zdecydował o budowie łącznika dwóch obwodnic.

- W ostatnich dniach burmistrz Jerzy Hardie-Douglas kilkakrotnie rozmawiał na ten temat z wicemarszałkiem Tomaszem Sobierajem, który z ramienia Urzędu Marszałkowskiego pilotuje tą inwestycję - zaznacza nasz rozmówca.

- Chcemy, by jak najszybciej zakończyły sie prace projektowe i by jeszcze w tym roku ogłosić przetarg mający na celu wyłonienie wykonawcy inwestycji i rozpocząć budowę.   

Reasumując: Wstępnie zakłada się, że obwodnica w ciągu drogi wojewódzkiej nr 172 będzie drogą jednojezdniową klasy G o szerokości 7 m. Planowana długość trasy to 1,6 km. W ciągu trasy, na przecięciu z linią kolejową nr 404 Szczecinek – Białogard, powstanie wiadukt kolejowy.

Jak wszystko pójdzie po myśli miasta, pod koniec 2019 roku Szczecinek na dobre zostanie opasany siecią obwodnic. Do pełnego szczęścia będzie nam brakować tylko łącznika dróg krajowych nr 11 i 20.

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk

Projekt: ZZDW Koszalin