Projektanci obwodnicy z wizytą w Szczecinku
- Aktualności
![](https://miastozwizja.pl/sites/miasto.in.gitsystem.it/files/styles/artykul_glowne/public/field/image/obwodnica3.jpg)
O realizacji największej w ponad 700-letniej historii miasta inwestycji, czyli budowy wschodniego obejścia miasta w ciągu drogi S-11 napisaliśmy już niemal wszystko. Ostatnio w artykule: "Szczecinecka Autostrada Słońca tuż, tuż" http://miastozwizja.pl/szczecinecka-autostrada-slonca-tuz-tuz
Inwestycja jest realizowana w formule "zaprojektuj i wybuduj". Stąd też druga już wizyta w Szczecinku inżynierów z firmy Multiconsult Polska. Firma sprawuje nadzór nad budową wschodniego obejścia miasta.
- Obecnie projektant opracowuje poszczególne rozwiązania przebiegu naszej obwodnicy - ujawnia w rozmowie z "Miastem z Wizją" wiceburmistrz Daniel Rak. - Intensywne prace trwają szczególnie przy rozwiązaniu dwóch węzłów, które zostaną zlokalizowane przy ul. Słupskiej i koło Kronospanu.
Jak podkreślił nasz rozmówca, z projektantami obwodnicy spotkał się już po raz drugi.
- Stopień szczegółowości uzgodnień jest coraz szerszy, coraz większy - mówi D. Rak. - Już po pierwszym spotkaniu mogliśmy nanieść do projektu nasze uwagi i spostrzeżenia. Nie ukrywam, że nasze drogi jakby trochę się jeszcze rozchodzą. Oni szukają oszczędności, my z kolei chcemy, by obwodnica spełniała wszystkie wymogi i była jak najlepszym rozwiązaniem komunikacyjnym dla Szczecinka, takim optymalnym i nazwę to - wypasionym.
Daniel Rak podkreślił, że ratusz szczególną uwagę poświęca rozwiązaniom komunikacyjnym na Węźle Centrum przy ul. Słupskiej.
- Wiadomo, że obwodnica będzie przebiegać równolegle do szlaku kolejowego Szczecinek - Białogard - mówi wiceburmistrz.
- Mieszkańcy Szczecinka by przedostać się z miasta do Marcelina i z powrotem będą mogli tę drogę przy tych naturalnych barierach architektonicznych pokonać przez wiadukt. Wiadomo, że na nim muszą się znaleźć miejsca nie tylko dla samochodów, ale też dla rowerzystów i pieszych. To wszystko od strony Marcelina będzie zakończone rondem. Tam trzeba też pomyśleć o skomunikowaniu węzła nie tylko z drogą krajową nr 20, ale też z ul. Rybacką. (…) Oczywiście, zrobimy wszystko, by utrzymać ścieżkę rowerową biegnącą w kierunku Marcelina. Ten wiadukt jest dla nas kluczowy i poświęcamy mu szczególną uwagę.
Daniel Rak powiedział nam też o rozwiązaniach planowanych na Węźle Fabryka w pobliżu Kronospanu. Odniósł się również do starań miasta o budowę łącznika obwodnicy z drogą krajową nr 20.
Szczegóły na ten temat w naszym dzisiejszym Programie Samorządowym.
Przypomnijmy: Obwodnica Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11 ominie miasto od wschodu i będzie miała długość 12 km. Na trasie powstaną dwa węzły drogowe oraz dwa ronda na początku i końcu obwodnicy - koło byłej strzelnicy garnizonowej przy wyjeździe na Koszalin i koło Turowa.
W ramach inwestycji powstaną również: mosty, wiadukty i przepusty, drogi serwisowe służących obsłudze terenów przyległych do drogi, ciągi piesze i rowerowe oraz zatoki autobusowe, miejsca do zawracania oraz kanalizacja teletechniczna, deszczowa, przepusty i zbiorniki retencyjne, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ruchu kolejowego, a także przejścia dla zwierząt i ekrany akustyczne.
Planuje się również przebudowę odcinków istniejących dróg, linii i urządzeń elektroenergetycznych, sieci i urządzeń cieplnych, wodociągowych i kanalizacyjnych oraz przebudowę urządzeń melioracji i sieci drenarskich.
Drogowcy zaprojektują też i wprowadzą organizację ruchu na czas wykonywanych robót. Zapewnią również dojazd do wszystkich działek sąsiadujących z pasem drogowym przez cały czas trwania budowy. Na trasie budowy zostanie usunięta zieleń kolidująca z inwestycją. W jej miejsce zostaną przeprowadzone nowe nasadzenia.
Reasumując: Arteria pobiegnie od Turowa, przetnie Las Miejski, ulicę Leśną, tory kolejowe, ulicę Słupską i dalej, aż do wylotu przy szosie koszalińskiej na północy.
Podstawowe parametry techniczne szczecineckiej obwodnicy? Klasa techniczna - S, prędkość projektowa - 100 km/h, szerokość pasa ruchu - 3,50 m, liczba pasów ruchu – 2 x 2 pasy, szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m opaski wewnętrzne - 0,5 m, szerokość pobocza gruntowego - 0,75 m oraz dopuszczalne obciążenie nawierzchni – 115 kN.
Budowa obejmie obszar miasta oraz częściowo realizowana będzie w granicach gminy Szczecinek (sołectwa: Dalęcino, Sitno, Turowo).