Remont torów ze Szczecinka do Runowa
- Aktualności
Najwyższy czas, by to zmienić. Mowa o przebudowie linii kolejowej ze Szczecinka do Runowa Pomorskiego. Dziś pociągi (na tym odcinku) - po szlaku do stolicy województwa - jeżdżą zaledwie nieco ponad pół godziny szybciej niż w…1914 roku.
Zajrzeliśmy do rozkładu jazdy pociągów pasażerskich kursujących 102 lata temu na szlaku Neustettin – Ruhnow (wówczas linia kolejowa nr 111j). W Święto Pracy 1 maja 1914 roku pasażerski skład wyjeżdżający ze Szczecinka o godz. 9.37 docierał do celu podróży - do Runowa o godz. 11.52. Pokonywał, więc trasę 88 km w ciągu 2 godzin i 15 minut.
Minęło ponad 100 lat i najnowsze "dziecko" zachodniopomorskiej kolei "internetowy" szynobus SA136 obsługujący trasę ze Szczecinka do Szczecina (wyjazd ze szczecineckiego dworca o godz. 4.35) po 1 godzinie i 36 minutach podróży wjeżdża na peron kolejowy w Runowie Pomorskim. To dokładnie i zaledwie o 39 minut szybciej niż w 1914 roku.
Stacje pośrednie? Obecnie do Łubowa jedziemy 24 minuty. Sto lat wcześniej – 37 minut. Do Czaplinka - 37 min. (w 1914 r. - 54 min.), do Złocieńca – 54 min. (1.20 godz.), a do Drawska Pomorskiego – 1.11 godz. W 1914 roku parowy wehikuł kursujący po torach pokonywał ten odcinek w 1.41 godz.
Decyzja o przebudowie linii kolejowej nr 210 na odcinku Szczecinek - Runowo Pom. już zapadła. Roboty polegać będą m.in. wyremontowaniu torów i towarzyszącej im infrastruktury kolejowej. Na techniczne przygotowanie i przeprowadzenie inwestycji znalazły się pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2007-2013.
Jak się dowiedzieliśmy w Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, spółka już zaplanowała harmonogram robót. Modernizacja "210" będzie wykonywana etapami. W pierwszej kolejności zostanie przeprowadzony remont torów na szlakach Szczecinek - Czaplinek oraz Złocieniec - Runowo Pomorskie. Rozpoczęcie prac projektowych i budowlanych przewidziane jest w połowie 2017 roku. Oprócz wymiany torów na linii zostaną m.in. przebudowane perony i zmodernizowane obiekty inżynieryjne.
Kolejarze nie ukrywają, że dzięki unowocześnieniu szlaku pociągi pasażerskie ze Szczecinka do Runowa będą mogły jeździć z prędkością do 120 km/h.
Szczecineckiej inwestycji mocno „kibicuje” wojsko. Szlak traktowany jest przez armię, jako strategiczny. Przez Szczecinek do Jankowa Pom. (na legendarną w wojsku rampę) przejeżdżają eszelony wojskowe na poligon drawski. Ze szlaku często korzystają m.in. jednostki 16 Dywizji Zmechanizowanej w Elblągu, 2 Brygady Zmechanizowanej w Złocieńcu i 7 Brygady Obrony Wybrzeża w Słupsku. Z kolei od strony Szczecina przez Runowo do Jankowa zmierzają odziały 12 Dywizji Zmechanizowanej.
Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk