Szczecinecka "Autostrada Słońca" tuż, tuż. Roboty ruszą jeszcze w tym roku?

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 13.09.2016 / Komentarze
Łącznika z DK 20 nie będzie. Przynajmniej na razie

O realizacji największej w ponad 700-letniej historii Szczecinka inwestycji, czyli budowy wschodniego obejścia miasta w ciągu drogi S-11, napisaliśmy już niemal wszystko.

Inwestycja jest realizowana w formule "zaprojektuj i wybuduj". Prace projektowe prowadzą inżynierowie z firmy Multiconsult Polska. Z kolei obwodnicę wybudują nam - za 323 mln zł - pracownicy konsorcjum firm EUROVIA Polska Kobierzyce i WARBUD Warszawa

- Obecnie projektant opracowuje poszczególne rozwiązania przebiegu naszej obwodnicy - ujawnia w rozmowie z "Miastem z Wizją" wiceburmistrz Daniel Rak.

- Intensywne prace trwają szczególnie przy rozwiązaniu dwóch węzłów komunikacyjnych, które zostaną zlokalizowane przy ul. Słupskiej i koło Kronospanu. Także na początku i końcu obwodnicy - na przyszłych rondach przy byłej Strzelnicy Garnizonowej i w okolicy Turowa i Miękowa.

 Jak podkreślił nasz rozmówca, z projektantami obwodnicy pracownicy ratusza spotykają się nader często.

- Stopień szczegółowości uzgodnień jest coraz szerszy, coraz większy - mówi D. Rak. - Już po pierwszym spotkaniu mogliśmy nanieść do projektu nasze uwagi i spostrzeżenia. Nie ukrywam, że nasze drogi jakby trochę się jeszcze rozchodzą. Oni szukają oszczędności, my z kolei chcemy, by obwodnica spełniała wszystkie wymogi i była jak najlepszym rozwiązaniem komunikacyjnym dla Szczecinka, takim optymalnym i nazwę to - wypasionym.

Daniel Rak podkreślił również, że ratusz szczególną uwagę poświęca rozwiązaniom komunikacyjnym na Węźle Centrum przy ul. Słupskiej.

- Wiadomo, że obwodnica będzie przebiegać równolegle do szlaku kolejowego Szczecinek - Białogard - mówi wiceburmistrz.

- Mieszkańcy Szczecinka by przedostać się z miasta do Marcelina i z powrotem będą mogli tę drogę przy tych naturalnych barierach architektonicznych pokonać przez wiadukt. Wiadomo, że na nim muszą się znaleźć miejsca nie tylko dla samochodów, ale też dla rowerzystów i pieszych. To wszystko od strony Marcelina będzie zakończone rondem. Tam trzeba też pomyśleć o skomunikowaniu węzła nie tylko z drogą krajową nr 20, ale też z ul. Rybacką. Oczywiście również z nowym cmentarzem położonym nieopodal. Planujemy też zlokalizować tam przystanek autobusowy wraz z pętlą i miejsca postojowe. Oczywiście, zrobimy wszystko, by utrzymać ścieżkę rowerową biegnącą w kierunku Marcelina. Ten wiadukt jest dla nas kluczowy i poświęcamy mu szczególną uwagę.

Jak powiedział nam D. Rak, pracownicy ratusza będą chcieli w jak najkrótszym czasie dopełnić konsultacji z projektantem.

- My jesteśmy do dyspozycji projektanta -zastrzega nasz rozmówca. - Wiemy też, że generalny wykonawca inwestycji chciałby wejść na plac budowy i wbić w ziemię przysłowiową łopatę jeszcze w tym roku. Prawdopodobnie jednak nastąpi to w lutym 2017 roku.

Niestety, nie mamy, co liczyć, przynajmniej na razie, na łącznik obwodnicy z drogą krajową nr 20.

- Czy jest nadzieja? Zawsze jest, ona przecież, jak mówią, umiera ostatnia - dodaje D. Rak. - Uważam, że to dla nas, dla Szczecinka jest rozwiązanie optymalne. I ono wcześniej czy później winno być zrealizowane. Z drugiej strony wiemy, że środków budżetowych w skarbcu państwa jest stosunkowo niewiele. Już dziś się mówi, że będą duże korekty finansowe w inwestycjach, na które jeszcze nie zostały podpisane umowy. Na dziś nie są prowadzone żadne prace projektowe przy budowie wspomnianego łącznika.

Więcej o budowie szczecineckiej obwodnicy w jutrzejszym (środa 14.09) Programie Samorządowym "Miasta z Wizją".

Przypomnijmy: Obwodnica Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11 ominie miasto od wschodu i będzie miała długość 12 km. Na trasie powstaną dwa węzły drogowe oraz dwa ronda na początku i końcu obwodnicy - koło byłej strzelnicy garnizonowej przy wyjeździe na Koszalin i koło Turowa. 

W ramach inwestycji powstaną również: mosty, wiadukty i przepusty, drogi serwisowe służących obsłudze terenów przyległych do drogi, ciągi piesze i rowerowe oraz zatoki autobusowe, miejsca do zawracania oraz kanalizacja teletechniczna, deszczowa, przepusty i zbiorniki retencyjne, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ruchu kolejowego, a także przejścia dla zwierząt i ekrany akustyczne.

Planuje się również przebudowę odcinków istniejących dróg, linii i urządzeń elektroenergetycznych, sieci i urządzeń cieplnych, wodociągowych i kanalizacyjnych oraz przebudowę urządzeń melioracji i sieci drenarskich.

Drogowcy zaprojektują też i wprowadzą organizację ruchu na czas wykonywanych robót. Zapewnią również dojazd do wszystkich działek sąsiadujących z pasem drogowym przez cały czas trwania budowy. Na trasie budowy zostanie usunięta zieleń kolidująca z inwestycją. W jej miejsce zostaną przeprowadzone nowe nasadzenia. 

Reasumując: Arteria pobiegnie od Turowa, przetnie Las Miejski, ulicę Leśną, tory kolejowe, ulicę Słupską i dalej, aż do wylotu przy szosie koszalińskiej na północy.

Podstawowe parametry techniczne szczecineckiej obwodnicy? Klasa techniczna - S, prędkość projektowa - 100 km/h, szerokość pasa ruchu - 3,50 m, liczba pasów ruchu – 2 x 2 pasy, szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m opaski wewnętrzne - 0,5 m, szerokość pobocza gruntowego - 0,75 m oraz dopuszczalne obciążenie nawierzchni – 115 kN.

Budowa obejmie obszar miasta oraz częściowo realizowana będzie w granicach gminy Szczecinek (sołectwa: Dalęcino, Sitno, Turowo).

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk