Walka o granice miasta i kasa z Unii Europejskiej

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 07.11.2023 / Komentarze
Kartka z kalendarza - listopad 2009 rok

2009 rok zbliżał się do końca. Miał być ostatnim w historii miasta ograniczonego z dwóch stron jeziora Trzesiecko "wsiami" Świątki i Trzesieka. 1 stycznia 2010 roku obie miejscowości miały się już znaleźć w granicach administracyjnych miasta.

Póki, co przeciwnicy takiego rozwiązania nie składali broni i szukali sprawiedliwości nawet w… Europejskim Trybunale Praw Człowieka. Trwały też inwestycje, miasto pozyskiwało dofinansowania na realizację kolejnych, niemiłosiernie dłużyły się procedury odbioru hangaru dla statków szczecineckiej białej floty, ruszyła przebudowa "Księżnej Jadwigi" oraz trwały przygotowania do realizacji dwóch dużych inwestycji: budowy obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi wojewódzkiej nr 172 i restauracji naszego najszacowniejszego zabytku - Zamku Książąt Pomorskich. Jak się później okazało, obie zostały zrealizowane z powadzeniem i do dziś cieszą nie tylko mieszkańców grodu nad Trzesieckiem.

Miasto otrzymało dofinansowanie - blisko 11 mln zł z RPO Województwa Zachodniopomorskiego na realizację Projektu „Uzbrojenie gruntów Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Szczecinku”.

Inwestycja miała zostać sfinalizowana do 15 listopada 2012 roku. I została.

Stowarzyszenie „Obrona Granic Gmin Wiejskich” z siedzibą w Ełku, do którego należała wówczas Gmina Szczecinek, wniosło do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu skargę na Radę Ministrów. Stowarzyszenie zarzuciło rządowi łamanie prawa przy zmianie granic administracyjnych gmin na korzyść sąsiadujących z nimi miast. W pozwie uwzględniono Szczecinek. Bez pozytywnego rozstrzygnięcia.

Dłużyły się odbiory techniczne hangaru zbudowanego dla "Księżnej Jadwigi" i "Bayernu" w pobliżu plaży Miejskiej. Chodziło o przewody energetyczne i nośność dźwigu mającego podnosić statki ponad poziom lustra wody. A, że budowla była nawodną, procedury musiały być ściśle przestrzegane. Ostatecznie, w grudniu tegoż roku, niedługo przed świętami Bożego Narodzenia, hangar został wreszcie odebrany. Koszt jego budowy wyniósł 1,58 mln zł. brutto. Gro pieniędzy miasto pozyskało z unijnego Programu „Civitas Plus Renaisance”.

W listopadzie rozpoczęła się przebudowa statku "Księżna Jadwiga", flagowej jednostki trzesieckiej floty. Roboty było huk, praktycznie każdy element statku został zmieniony - od liczby miejsc siedzących po zbudowanie piętrowego pomostu, do dziś nazywanego przez mieszkańców i turystów - Słonecznym. Może na nim podróżować do 50 osób. Remont zakończono jeszcze przed sezonem 2010 roku.

Trwały prace przygotowawcze do dwóch dużych inwestycji - budowy "małej" obwodnicy Szczecinka" i restauracji Zamku Książąt Pomorskich. Obie miały ruszyć w roku jubileuszu 700-lecia miasta. Obie też zostały dofinansowane ze środków unijnych.

Miasto podjęło decyzję, że ulice w Trzesiece otrzymają nazwy… ptaków, a w Świątkach… kwiatów. I tak się też stało. Dziś mieszkańcy dzielnicy Trzesieka mieszkają m.in. przy ul. Sójczej, Sowiej, Orlej, Jaskółczej, Gołębiej i Żurawiej. Z kolei dzielnicy Świątki m.in. przy ul. Malinowej, Akacjowej, Różanej, Konwaliowej, Jaśminowej i Tulipanowej.

W listopadzie 2009 roku trwały też prace przy budowie nowej szczecineckiej nekropolii położonej przy ul. Słupskiej - za torami w kierunku Marcelina. Jej "otwarcie" (po 6 latach) zbliża się nieuchronnie, prawdopodobnie będzie miało miejsce już w przyszłym roku.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych kończyła remont DK20 na odcinku od m. Sitno, dalej w ciągu ulic Szczecińskiej i Gdańskiej, do skrzyżowania z DK 11 koło dworca PKP.

Były też dla miasta gorsze wiadomości. Przy ul. Polnej wciąż straszyła pustką solidnej wielkości dziura, w której w przyszłości miała stanąć siedziba szczecineckiej policjantów. Wówczas w budżecie MSWiA brakowało pieniędzy, ale kilka lat później budowa wreszcie ruszyła i dziś nasi stróże prawa mogą pełnić służbę w naprawdę godziwych warunkach.

Koniec listopada 2009 roku przyniósł też pozytywne wiadomości. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji zatwierdził przedłożone przez wojewodów listy wniosków zakwalifikowanych do dofinansowania w 2010 roku w ramach programu pn. „Narodowy program przebudowy dróg lokalnych 2008-2011”. Na liście znalazł się projekt złożony przez miasto - I etap przebudowy ul. 1 Maja.

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk