Wielka budowa w Szczecinku
- Aktualności

Dziś (poniedziałek 22.05) zajrzeliśmy na plac budowy obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11.
Trzeba przyznać, że tempo robót imponuje. Najwięcej dzieje się przy wznoszeniu węzła drogowego "Szczecinek - Śródmieście", gdzie przybywa obiektów, przesypywane są coraz większe zwały ziemi, nawożony piach, a ruch ciężkich pojazdów, jak na Szczecinek, jest "kosmiczny".
Ale nie tylko. Na całej długości przyszłej obwodnicy robotnicy z firm "Eurovia" i "Warbud", wspomagani przez specjalistyczne firmy, przygotowują teren pod największą w historii miasta magistralę drogową.
Niebawem ruszą też prace ziemne przy budowie ronda w sąsiedztwie byłej strzelnicy garnizonowej przy ul. Koszalińskiej. Tam - od strony północnej - obwodnica weźmie swój początek.
Przypomnijmy: Budowa wschodniego obejścia miasta (12 km długości) to największa inwestycja w historii Szczecinka. Jej koszt zamknie się gigantyczną kwotą ponad 320 mln zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce uporać się z inwestycją do jesieni 2018 roku.
Obwodnica Szczecinka będzie dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Na włączeniach w istniejącą obecnie drogę krajową nr 11 zostaną zlokalizowane dwa ronda - koło byłej strzelnicy garnizonowej przy wyjeździe na Koszalin i w Turowie, a na samej obwodnicy powstaną dwa węzły drogowe. Węzeł "Szczecinek Śródmieście" połączy obwodnicę z DK20, a węzeł "Szczecinek Wschód" - z terenami przemysłowymi miasta.
W ramach realizacji inwestycji zbudowanych zostanie 13 obiektów mostowych. Oprócz mostów i wiaduktów powstaną również przepusty, drogi serwisowe służące obsłudze terenów przyległych do drogi, ciągi piesze i rowerowe, zatoki autobusowe, miejsca do zawracania oraz kanalizacja teletechniczna, deszczowa, przepusty i zbiorniki retencyjne, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ruchu kolejowego, a także przejścia dla zwierząt i ekrany akustyczne.
Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk