W Szczecinku kształcimy najlepiej w województwie
- Aktualności

Fundacja Evidence Institute opublikowała najnowszy ranking pn. „Miejsca sprzyjające edukacji”. Jego wyniki - badania jakości edukacji w jednostkach samorządu terytorialnego - zostały zaprezentowane podczas poniedziałkowej (22.05) konferencji prasowej, która odbyła się w Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej.
Celem rankingu jest wskazanie samorządów odznaczających się najwyższym poziomem edukacji oraz inicjowanie dyskusji o tym, jak samorządy i szkoły mogą relacje sprzyjające wysokiej jakości kształcenia.
Jak wypadł Szczecinek? W swojej kategorii, czyli miast i gmin od 20 do 100 tys. mieszkańców zajęliśmy 150 miejsce w kraju (na 297 sklasyfikowanych samorządów) oraz 1 miejsce w województwie zachodniopomorskim. Za nami: Kołobrzeg - 163 miejsce, Choszczno - 211, Goleniów - 212, Gryfice - 224, Gryfino - 238 oraz Świnoujście - 242 miejsce.
Jak powiedział obecny na konferencji prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego Sławomir Broniarz, skala finansowania edukacji przez samorządy przekracza ich możliwości.
- Państwo daje 42 mld zł a 8 mld samorządy muszą dopłacić jeżeli chcą, aby szkoły funkcjonowały normalnie” – stwierdził.
Ranking, uwzględniający 2462 samorządy, opracowano na podstawie trzech miar: dobrego startu, nierówności i postępu. Pierwsza z nich odzwierciedla procent dzieci 3-4 letnich w przedszkolach oraz wyniki sprawdzianu szóstoklasisty. Miara nierówności przedstawia zróżnicowanie wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego na terenie gminy. Z kolei miara postępu jest trzyletnim wskaźnikiem edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjów, który pokazuje, jaki postęp w gimnazjum uczynili uczniowie o tym samym potencjale po szkole podstawowej.
Twórcy rankingu napisali m.in.: Samorządy w Polsce działają w różnych uwarunkowaniach. Zupełnie inna jest struktura dochodów i zadania miast w porównaniu do gmin wiejskich. Inne są też wyzwania edukacyjne na wsi i w mieście.
W większych jednostkach samorządowych wyzwanie stanowi zarządzanie siecią placówek oświatowych i stworzenie dogodnych warunków nauczania dla większej liczby uczniów. W mniejszych gminach wyzwaniem jest niewielka liczba uczniów, zapewnienie zajęć dodatkowych, wyposażenie mniejszych szkół czy też organizacja dowozu. Otoczenie społeczne, zasoby kulturowe i ekonomiczne szkół są odmienne na wsi i w mieście. Z tego względu porównania jakości edukacji między jednostkami samorządu terytorialnego mają sens jedynie między gminami podobnej wielkości.
Dlatego w każdej kategorii wielkości gmin prezentujemy osobno wyniki dla samorządów o stopie bezrobocia wyższej niż przeciętna oraz niższych niż średnia dochodach własnych w przeliczeniu na mieszkańca. To samorządy, które potrafią zadbać o wysoką dostępność i jakość edukacji, pomimo relatywnie trudniejszych warunków.
Tekst: Sławomir Włodarczyk
Źródło: Portal Samorządowy PAP
Foto: westlothian.gov.uk