Jak wykoszono Szczecinek
- Aktualności
Kilka dni temu w artykule: "PiS uwalił objazd na Bugno"
http://www.miastozwizja.pl/pis-uwalil-objazd-na-bugno
pisaliśmy, że miasto nie otrzymało dofinansowania na budowę drogi łączącej nowo powstającą obwodnicę Szczecinka z Bugnem, stanowiącą jednocześnie dojazd do Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Teraz poznaliśmy szczegóły tej dziwacznej decyzji.
- Rząd rozpisał konkurs. My jako samorząd byliśmy w pełni przygotowani, by w nim aplikować. Przygotowaliśmy dokumenty wymagane prawem budowlanym - mówi "Miastu z Wizją" wiceburmistrz Daniel Rak.
- Wcześniej, bo w marcu tego roku, Rada Ministrów wydala dokument o wsparciu rządowego programu na rzecz rozwoju oraz konkurencyjności regionów poprzez wspieranie lokalnej infrastruktury drogowej, czyli - upraszczając "będziemy pomagali budować drogi lokalne mające na celu wspieranie przedsiębiorczości".
Jak ujawnił nam D. Rak, województwo zostało zabezpieczone w stosowne środki finansowe w wys. blisko 28 mln zł.
- My wiedząc jak ważny jest dla mieszkańców Szczecinka objazd na Bugno przygotowaliśmy się do konkursu pod każdym względem - podkreśla nasz rozmówca.
- Trzeba wiedzieć, że wcześniej zdobyliśmy stosowne doświadczenie w aplikowaniu do programu przebudowy dróg lokalnych, tzw. "schetynówek". Nasze wnioski były wysoko oceniane, mieliśmy, więc pełną wiedzę czy mamy szansę otrzymania dofinansowania na daną inwestycję. Podawane były kryteria oceny, dla wszystkich jednakowe.
W tym konkursie wojewoda zachodniopomorski określił priorytety. Pierwszy z nich mówił m.in. o tym, że droga będzie stanowić dostęp do terenów inwestycyjnych. Wiadomo jakie firmy mamy na Bugnie, wiadomo, że przy drodze leżą tereny Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Ten podstawowy priorytet został w wypadku Szczecinka spełniony.
- Drugi z priorytetów mówił o połączeniu dróg głównych z lokalnymi. Wiadomo, spełniamy kryteria i wpisujemy się w priorytet, który jak zapewnił wojewoda, będzie wysoko punktowany.
- Trzeci z priorytetów mówił o tym, że nowa droga ma poprawić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. W tym wypadku nawet nie mamy o czym dyskutować. Wiadomo jak się chodzi i jeździ na rowerze obecnym objazdem. Nawet nie będę tego komentował.
- Każdy z tych trzech priorytetów dawał nam dużą nadzieję, że w najbliższym czasie zrealizujemy tą inwestycję. Byliśmy też przekonani, że inwestycja zostanie wysoko punktowana. Tym bardziej, że wypełniała założenia wszystkich trzech priorytetów - kontynuuje Daniel Rak.
- Co się później stało? Otóż, stworzono ranking i nie upubliczniono go, nie podano też kryteriów oceny. Wojewoda przesłał te dokumenty do ministra. Ten nie zatwierdził zadań, które zostały mu przedłożone. Lista ponownie wróciła do wojewody, ten stworzył kolejną listę dróg. Nie podano już żadnych kryteriów i ocen. Tą "poprawioną" wersję minister zatwierdził. Wówczas uczynił to również wojewoda.
Zajrzeliśmy na listę. Widnieje na niej np. niezwykle "priorytetowa" dla rozwoju przemysłu i połączenia dwóch ważnych dróg droga… Radacz - Borne Sulinowo.
- O czym my mówimy? Jak mamy wzmacniać potencjał Szczecinka i regionu? Nasz wniosek opiewał na budowę 800 m niezwykle ważnej dla Szczecinka drogi. Inwestycja miała kosztować około 1,7 mln zł przy 80-proc. dofinansowaniu. Ale my ją zrobimy, gdyż jest niezwykle potrzebna dla Szczecinka.
Reasumując: W związku z taką sytuacją, Rada Miasta na najbliższej sesji w poniedziałek 1 października dokona zmian w tegorocznym budżecie. W projekcie uchwały zapisano: "Zmniejszyć dochody miasta o kwotę 1 350 000 zł, w związku z nieotrzymaniem dofinansowania na realizację zadania inwestycyjnego pn. "Budowa odcinka drogi gminnej nr 76 na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej - ul. Bugno - ul. Koszalińska w Szczecinku".
Więcej na ten temat w dzisiejszym (czwartek 27.09) Programie Samorządowym "Miasta z Wizją".
Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk