Nowy roczny rozkład jazdy pociągów
- Aktualności
W niedzielę 13 grudnia zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy pociągów. Będzie aktualny do 11 grudnia 2021 r. Niewykluczone jednak, że w międzyczasie kolejarze wprowadzą jeszcze kilka jego korekt, głównie ze względu na trwające i planowane remonty magistrali kolejowych.
Ofertę połączeń przygotował zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe, wspólnie z przewoźnikami, uwzględniając zamówienia na trasy i planowane w 2021 r. inwestycje na torach, peronach i dworcach.
Co prawda Pendolino już w Szczecinku gościliśmy (wiosna 2016 roku), ale ten "kosmiczny" skład długo jeszcze nie będzie regularnie kursował po szczecineckich torach. Powód? Wpierw trzeba porządnie wyremontować szlak kolejowy z Piły przez Szczecinek do Kołobrzegu. Co prawda inwestycje są zaplanowane, ale ich realizacja to jeszcze przysłowiowa "melodia przyszłości".
Co się zmieni na torach? U nas niewiele. Szczecinek otrzyma bezpośrednie połączenia do wielu dużych miast w kraju, w tym oczywiście do Warszawy. Jednak dalekobieżne pociągi PKP Intercity kursować będą głównie w wakacje. Choć nie wszystkie. Część z nich gościć będziemy w Szczecinku już w grudniu i kolejnych miesiącach.
Pierwszy skład z naszego dworca PKP ruszy w trasę o godz. 4.45 (do Szczecina), z kolej ostatni o godz. 20.30 - IC "Przemyślanin" do Przemyśla.
O godz. 5.34 odjedzie pociąg do Słupska, 5 minut później do Koszalina, o godz. 6.23 do Poznania, a o godz. 6.33 do Chojnic. O godz. 7.45 pojedziemy "Przemyślaninem" do Słupska przez Białogard, Koszalin i Sławno. O tej samej godzinie w z szczecineckiego dwora wyjedzie drugi poranny skład do stolicy województwa (w pociągu spędzimy aż 3.16 godz.). O godz. 8.27 będziemy mogli pojechać do Kołobrzegu oraz pospiesznym IC "Szkuner" do Wrocławia.
Co wieczorem?
O godz. 18.34 pojedziemy do Chojnic, o godz. 18.43 do Szczecina, o godz. 19.00 IC-TLK "Zamoyski" do Kołobrzegu, o godz. 19.01 "Radwią" do Poznania, o godz. 19.17 do Kołobrzegu, o godz. 19.21 do Runowa Pom., o godz. 20 07 IC "Szkuner" do Słupska, a o godz. 20.30 wspomnianym wcześniej IC "Przemyślanin" do Przemyśla przez Poznań, Wrocław, Katowice, Kraków.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zastrzega, że z uwagi na obfitą ilość prac remontowych na torach godziny odjazdów i przyjazdów pociągów z i do stacji Szczecinek mogą ulegać modyfikacji. Z tego powodu kolejarze apelują do pasażerów, aby przed podróżą dokładnie zapoznawali się ze zmienionym rozkładem jazdy. Te można znaleźć na stronach internetowych przewoźników. Ponadto informacji o rozkładzie jazdy udzielają pracownicy kas biletowych oraz drużyny konduktorskie w pociągach.
Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk
Rozkład jazdy 2020/2021. Jak będzie wyglądać siatka połączeń PKP Intercity?
/Rynek Kolejowy/
Nowy roczny rozkład jazdy, który wejdzie w życie w niedzielę 13 grudnia 2020 roku, pomimo pewnego ograniczenia oferty przewozowej PKP Intercity, wniesie też kilka korzystnych dla pasażerów nowości. Spółka pochwaliła się właśnie skróceniem czasu przejazdu pociągów na kilku trasach oraz zwiększeniem liczby miejsc zatrzymania. Pojawią się zupełnie nowe relacje.
Nowy rozkład jazdy wreszcie przyniesie skrócenie czasu podróży pociągami Express InterCity Premium (EIP) z Warszawy do Trójmiasta. Pociągi Pendolino, obsługujące połączenia kategorii EIP, pokonają tę trasę nawet do 20 minut krócej, dzięki wprowadzeniu dopuszczalnej prędkości 200 km/h oraz prędkości powyżej 160 km/h na części linii kolejowej między stolicą a Gdańskiem.
– Podróż ze stacji Warszawa Centralna do Gdańska Głównego w przypadku najszybszego pociągu zajmie 2 godziny i 32 minuty, a do stacji Gdynia Główna – 2 godziny i 59 minut. Dzięki tej zmianie krótsze staną się także podróże z Trójmiasta do Krakowa. Najszybszy pociąg pokona tę trasę w 5 godzin – informuje PKP Intercity. O 20 minut szybciej dojedziemy także pociągiem Pendolino np. z Krakowa do Kołobrzegu.
W nowym rozkładzie o 2 wzrośnie liczba połączeń pomiędzy Warszawą a Trójmiastem. Dzięki temu łączna liczba połączeń na tej trasie wyniesie 30 (wliczając w to połączenia sezonowe). Poza krótszymi przejazdami pociągami EIP zapewniona ma być cykliczność kursowania składów ekonomicznych – kategorii IC i TLK. Najszybsze z nich pokonają trasę między stolicą a Gdańskiem w niecałe 3,5 godziny. Jak zapewnia przewoźnik, stolica będzie lepiej skomunikowana również z Katowicami, Wrocławiem, Lublinem, Szczecinem, Opolem czy Kielcami.
Wreszcie szybciej między Wrocławiem a Poznaniem
Z Trójmiasta szybciej będzie można dojechać do Wrocławia. Dzięki postępom w modernizacji linii między Poznaniem a Wrocławiem czas przejazdu z Gdańska do stolicy Dolnego Śląska skróci się o około 40 minut - najszybszy pociąg będzie jechać 4 godziny i 58 minut. Co za tym idzie, podróże między Poznaniem a Wrocławiem skrócą się z około 2 godzin i 20 minut do 1 godziny i 44 minut dla najszybszego pociągu. Liczba połączeń między miastami zwiększy się z 11 do 15.
Szybciej między Krakowem a Katowicami
Duży wpływ na rozwój oferty w południowej Polsce będzie mieć wykorzystanie pierwszych efektów dobiegającej końca modernizacji linii E30. Liczba par pociągów między Krakowem
a Katowicami zwiększy się z 8 do 19. Skróci się także czas przejazdu między miastami – pociągi będą pokonywać tę trasę w czasie 57-70 minut, podczas gdy dotąd pociągi jeździły tu nawet o pół godziny dłużej. Zwiększy się liczba połączeń między Krakowem a Wrocławiem (14 zamiast dotychczasowych 9) oraz skróci się czas przejazdu na tej trasie. Niektóre pociągi pokonają ją w niecałe 3 godziny.
Ze stolicy Małopolski krótsze staną się podróże do Opola. Nowy rozkład przyniesie zwiększenie liczby par pociągów między Katowicami a Wrocławiem (z 12 do 16) oraz Katowicami i Rzeszowem. Czas przejazdu na tej trasie skróci się z około 4 godzin do mniej niż 3 godzin w przypadku najszybszego pociągu. Podróże między Lublinem a Wrocławiem będą krótsze o około 75 minut. Najszybszy skład pokona tę trasę w mniej niż 6 godzin – czytamy w komunikacie PKP Intercity.