Będzie "Polski Ład", będą inwestycje

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 09.09.2021 / Komentarze
Szczecinek zaaplikował i czeka. Ponad 54 mln zł do wzięcia z funduszy unijnych

Co dalej z Krajowym Planem Odbudowy? Unia Europejska nie spieszy się z uruchomianiem pieniędzy na sfinansowanie wielkiego projektu. Powodem problemy Polski, m.in. z niezależnością sądownictwa.

Kasy na razie nie ma, ale przyjdzie czas, że pewnie będzie. Tak przynajmniej zapewniają rządzący. Póki, co samorządy już zaaplikowały o środki na różnorakie inwestycje. Wśród nich jest Szczecinek. Mówił o tym burmistrz Daniel Rak w ostatnim Programie Samorządowym:

https://www.miastozwizja.pl/program-samorzadowy-209

Na co miasto chce zdobyć pieniądze pochodzące z "Polskiego Ładu"?. Otóż jednym z projektów jest "Rozwój zeroemisyjnego transportu wraz z modernizacją niezbędnej infrastruktury elektroenergetycznej".

- W ramach jednego przedsięwzięcia zrealizowanych zostanie szereg niezbędnych inwestycji, mających na celu konsekwentną realizację założeń Strategii Rozwoju Elektromobilności dla obszaru Miasta Szczecinek na lata 2019-2026 - mówi burmistrz Daniel Rak.

- Planowane zadanie zawiera w sobie dalszy rozwój zeroemisyjnego taboru poprzez zakup 13 autobusów elektrycznych wraz z budową dedykowanych stacji ładowania oraz 4 pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1 wraz z budową 4 ogólnodostępnych stacji ładowania.

Jak miasto uzasadnia inwestycję?

Miasto Szczecinek realizując konsekwentnie założenia Strategii Rozwoju Elektromobilności oraz zapisy PGN dąży do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych z sektora transportu publicznego na terenie miasta poprzez zakup autobusów elektrycznych i tym samym zwiększenia mobilności i atrakcyjności komunikacji publicznej. W wyniku realizacji projektu zakupione zostanie 4 pojazdy zeroemisyjne kategorii M1 wraz ze stacjami ładowania oraz kolejnych 13 fabrycznie nowych autobusów o napędzie elektrycznym ze stacjami ładowania Pojazdy będą klimatyzowane, niskopodłogowe, przystosowane dla osób niepełnosprawnych ruchowo Nowy tabor pozwoli wycofać z floty autobus, których stan techniczny nie tylko generuje wysokie koszty utrzymania i eksploatacji, ale przede wszystkim prowadzi do znaczącej emisji spalin i zanieczyszczeń Zgodnie z analizami stanu powietrza w strefie szczecineckiej największym problemem na terenie miasta zaraz po emisji zanieczyszczeń ze spalania paliw w sektorze komunalno-bytowym jest emisja drogowa a odpowiednio wartości emisji gazów w mieście należą do jednych z najwyższych wartości występujących w regionie Taka sytuacja może mieć w przyszłości bardzo niekorzystny wpływ na zdrowie mieszkańców gminy i regionu. Jednym z głównych powodów tego stanu rzeczy jest stopniowy spadek liczby korzystających z komunikacji publicznej na rzecz indywidualnego transportu drogowego Bez odpowiednio nowoczesnego bezpiecznego i ekologicznego taboru autobusowego nie będzie można zahamować odpływu pasażerów, które staje się zjawiskiem wspólnym dla ośrodków objętych miejską komunikacją publiczną. Nowe autobusy będą mogły obsługiwać różnego typu obszary miasta i destynacje z większą od dotychczasowej częstotliwością kursów oraz obejmą największe obszary zabudowy mieszkaniowej i obszary peryferyjne komunikując je bezpośrednio z dworcami PKP i PKS, głównymi instytucjami publicznymi, centrami handlowymi, obiektami sportowymi, placówkami edukacji kultury i zdrowia, które stanowią priorytetowe miejsca docelowe mieszkańców.

Przewidywany koszt inwestycji to 36 mln zł.

Drugi z projektów nosi nazwę: "Poprawa dostępności komunikacyjnej w mieście Szczecinek poprzez budowę, przebudowę i rozbudowę dróg".

W ramach przedsięwzięcia zrealizowane zostaną najpilniejsze inwestycje drogowe, polegające na budowie najważniejszych dróg na osiedlach mieszkaniowych Marcelin i Raciborki - w miejsce obecnych substandardowych dróg gruntowych, pozwalających na płynny i bezpieczny ruch w obrębie „noclegowni miasta” oraz przebudowę z rozbudową jednej z głównych arterii miasta - ul. Koszalińskiej. Zadanie zawiera w sobie inwestycje drogowe o łącznej długości ulic 2230 mb. Przewidywany koszt inwestycji to 12 mln zł.

W ramach przedsięwzięcia zrealizowane zostaną najpilniejsze inwestycje drogowe, polegające na budowie najważniejszych dróg na osiedlach mieszkaniowych w Szczecinku, tj. oś. Marcelin i oś. Raciborki – w miejsce obecnych substandardowych dróg gruntowych pozwalających na płynny i bezpieczny ruch w obrębie „noclegowni miasta” oraz wykonana zostanie przebudowa z rozbudową jednej z głównych arterii miasta - ul. Koszalińska, co niewątpliwie wpłynie na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych emitowanych przez pojazdy spalinowe. Zgłaszany projekt, mający na celu dostosowanie obecnej infrastruktury drogowej do reprezentatywnego charakteru oraz zwiększającego się natężenia ruchu kołowego na ulicach miasta Szczecinek wpisuje się w konsekwentnie realizowaną strategię poprawy infrastruktury drogowej miasta. Ponadto planowana przebudowa układu komunikacyjnego zakłada dostosowanie systemu do potrzeb osób niepełnosprawnych. W ramach zadania zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne dla osób niepełnosprawnych ruchowo. Realizacja przedsięwzięcia w sposób istotny wpłynie również na poprawę klimatu akustycznego środowiska zmniejszając poziomy emisji hałasu w środowisku. Realizacja zadania wpłynie na poprawę dostępności komunikacyjnej do nieruchomości, gdzie znajduje się nowopowstałe osiedla domów jednorodzinnych. Planowany zakres robót (w zależności od ulicy) obejmuje wykonanie min.: jezdni z masy bitumicznej, tam gdzie to wymagane - poszerzenia istniejącej jezdni, wykonanie chodników i / lub budowy ciągu pieszo-rowerowego, zatok parkingowych, zjazdów na posesje, budowę instalacji oświetlenia dróg oraz wykonanie odwodnienia nawierzchni dróg, przebudowę miejsc postojowych wraz z rozbudową odwodnienia i wykonaniem oświetlenia, co wpłynie na bezpieczeństwo użytkowników Projekt swoim zakresem obejmuje takie ulice jak na oś. Marcelin: ul. Cz. Miłosza, ul. K.I. Gałczyńskiego, ul. M. Dąbrowskiej, a na oś. Raciborki: ul. Fabryczna i ul. Szarych Szeregów | oraz ul. Koszalińska.

Kolejnym projektem, który miasto chce zrealizować w ramach "Polskiego ładu" jest "Budowa II etapu cmentarza komunalnego w Szczecinku wraz domem przedpogrzebowym i infrastrukturą oraz kolumbarium na dotychczasowej nekropolii".

W ramach II etapu budowy cmentarza komunalnego wykonany zostanie I etap budowy domu przedpogrzebowego gdzie odbywać się będą ostatnie pożegnania zmarłych. Budynek będzie wyposażony w infrastrukturę niezbędną do odprawiania nabożeństw i innych form pożegnań zmarłych Ponadto zaplanowane jest wykonanie niezbędnej infrastruktury technicznej np. sieci i przyłącza wod-kan alejki zieleń oświetlenie monitoring czy ogrodzenie terenu Zaplanowana jest również budowa kolumbarium na dotychczasowej nekropoli.

Przewidywany koszt inwestycji - ponad 6 mln zł.

Ze względu na rychłe wyczerpanie się miejsc pochówku na cmentarzu komunalnym przy ul. Lipowej w Szczecinku, spowodowane w ostatnim czasie wzrostem zgonów i pochówków związanych z pandemią COVID-19, zachodzi konieczność przeprowadzenia niezbędnych prac dotyczących budowy II etapu nowej nekropolii. Już w 2009 roku w Szczecinku została stworzona podstawowa infrastruktura nowego cmentarza w dzielnicy Marcelin. Wykonano wówczas prace niwelacyjne i porządkowe oraz drogi dojazdowe wraz z parkingiem, jednak na terenie tym nie przeprowadzano dotychczas ceremonii pogrzebowych. Obecnie, aby teren ten był w pełni funkcjonalny, należy wykonać pozostałe prace, zgodnie z posiadaną dokumentacją projektową, w tym m.in.: I etap budowy domu przedpogrzebowego (sala ceremonialna o powierzchni użytkowej ~110 m kw. przeznaczona na 50 osób w budynku parterowym) wraz z zagospodarowaniem terenu, gdzie odbywać się będą ostatnie pożegnania zmarłych. Docelowo budynek będzie wyposażony w infrastrukturę niezbędną do odprawiania nabożeństw i innych form pożegnań zmarłych. Ponadto na terenie nowego cmentarza zaplanowane jest wykonanie niezbędnej infrastruktury technicznej np.: sieci i przyłącza wod.-kan., alejki, zieleń, oświetlenie zewnętrzne, monitoring czy ogrodzenie terenu. W zakresie niniejszego przedsięwzięcia zaplanowano również budowę kolumbarium na dotychczasowej nekropoli. Obiekt przeznaczony do pochówku urn z prochami osób zmarłych oraz miejsce odwiedzin i pamięci o zmarłych składać się będzie z 7 ścian urnowych w tym: 3 pojedynczych o 48 niszach i 4 podwójnych o 96 niszach.

Łącznie Szczecinek chciałby pozyskać z "Polskiego Ładu" kwotę ponad 54 mln zł. Miasto zakłada, że wkład własny przy realizacji inwestycji wyniósłby około 5,5 mln zł.

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk