Gang grasował w pociągach, także w naszym regionie

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 16.03.2022 / Komentarze
Upijali i usypiali podróżnych, potem ich okradali

Łącznie 14 osób usłyszało zarzuty w sprawie dotyczącej gangu, którego członkowie okradali podróżnych w pociągach dalekobieżnych. Ofiarami padali cudzoziemcy, a celem sprawców były przede wszystkim pieniądze. Wśród zatrzymanych jest m.in. siedmiu kierowników pociągów, trzech konduktorów oraz dwóch pracowników agencji ochrony osób i mienia. 

Jak informuje Straż Ochrony Kolei, rozbicie zorganizowanej grupy przestępczej, której członkowie w różnych rejonach Polski okradali pasażerów pociągów, było możliwe dzięki współpracy policjantów z Zarządu w Warszawie, Centralnego Biura Śledczego Policji, prokuratorów Podkarpackiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Rzeszowie, funkcjonariuszy Wydziału do spraw operacyjno-prewencyjnych i bezpieczeństwa Komendy Głównej Straży Ochrony Kolei i pracowników przewoźnika dalekobieżnego.
W efekcie wspólnych działań, jeszcze w 2021 roku zatrzymano 7 osób i zabezpieczono narzędzia mogące służyć do popełniania przestępstw na cudzoziemcach, głównie obywatelach Ukrainy.  – Wszystko wskazywało na to, że członkowie gangu współpracowali z osobami, które ułatwiały im popełnianie przestępstw. Dlatego też funkcjonariusze nie zakończyli swoich działań i dalej prowadzili ustalenia, ściśle ze sobą współpracując. W ich wyniku zebrano materiał dowodowy świadczący o udziale w sprawie kolejnych 14 osób – czytamy.
Na początku marca 2022 roku policjanci CBŚP przeprowadzili kolejne uderzenie, podczas którego zatrzymano 13 osób i czternastą doprowadzono z zakładu karnego do Wydziału Zamiejscowego Departamentu do spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Rzeszowie. Akcja miała miejsce na terenie województw: zachodniopomorskiego, wielkopolskiego, łódzkiego i mazowieckiego – informuje SOK.
W Podkarpackim Wydziale Zamiejscowego Departamentu do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Rzeszowie 10 osobom przedstawiono zarzuty dotyczące przyjmowania w związku z pełnieniem funkcji publicznej od członków grupy przestępczej korzyści majątkowych, w zamian za umożliwienie im dokonywania kradzieży, kradzieży zuchwałych w pociągach dalekobieżnych na szkodę podróżnych. Ponadto dwie zatrzymane osoby usłyszały zarzut pomocnictwa popełniania kradzieży, a kolejne dwie zarzut poplecznictwa. Czyny zarzucane podejrzanym zagrożone są karą nawet do 8 lat pozbawienia wolności.

Więcej szczegółów podaje dział prasowy Prokuratury Krajowej. Jak czytamy, wśród zatrzymanych jest m.in. 7 kierowników pociągów, 3 konduktorów oraz 2 pracowników agencji ochrony osób i mienia. W wyniku przeprowadzonych przeszukań ujawniono i zabezpieczono przede wszystkim telefony komórkowe oraz pieniądze. Prokurator Podkarpackiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Rzeszowie przedstawił 10 osobom, w tym konduktorom, kierownikom pociągów, zarzuty dotyczące przyjmowania w związku z pełnieniem funkcji publicznej od członków grupy przestępczej korzyści majątkowych w łącznych kwotach od 3 do 9 tysięcy złotych, w zamian za umożliwienie im dokonywania kradzieży, kradzieży zuchwałych w pociągach dalekobieżnych na szkodę podróżnych. Ponadto dwóm pracownikom ochrony prokurator przedstawił zarzuty pomocnictwa do kradzieży i kradzieży zuchwałej. Podejrzani działali w okresie od 2020 do 2021 roku na terenie województw podkarpackiego, małopolskiego, śląskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego, lubuskiego, zachodniopomorskiego, mazowieckiego, w różnych miastach i miejscowościach na trasie pociągów dalekobieżnych relacji Świnoujście – Przemyśl – pociąg „Przemyślanin”, Świnoujście – Warszawa – pociąg „Uznam”.
Czyny zarzucane podejrzanym zagrożone są karą nawet do 8 lat pozbawienia wolności. Ponadto dwie zatrzymane osoby usłyszały poplecznictwa kwalifikowane z art. 239 § 1 kk. Z uwagi na konieczność zabezpieczenia prawidłowego toku postępowania prokurator wobec 13 podejrzanych zastosował środki zapobiegawcze w postaci poręczenia majątkowego w wysokości od 5 do 12 tysięcy złotych, dozoru Policji, zakazu opuszczania kraju, zawieszenia w wykonywaniu czynności służbowych konduktora pociągu (wobec 3 podejrzanych), zawieszenia w wykonywaniu czynności służbowych kierownika pociągu (wobec 7 podejrzanych) oraz zawieszenia w wykonywaniu czynności służbowych pracownika ochrony (wobec 1 podejrzanego). Aktualnie w śledztwie wobec 7 osób zatrzymanych podczas wcześniejszej realizacji, którym zarzucono popełnienie przestępstwa rozbojów, kradzieży, w tym kradzieży szczególnie zuchwałych, stosowany jest środek zapobiegawczy w postaci tymczasowego aresztowania – informuje prokuratura.
Z ustaleń śledztwa prowadzonego przez Podkarpacki Wydział Zamiejscowy Departamentu do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Rzeszowie wynika, że zorganizowana grupa przestępcza działała w pociągach dalekobieżnych relacji Świnoujście – Przemyśl – pociąg „Przemyślanin”, Świnoujście – Warszawa – pociąg „Uznam”, Zielona Góra – Warszawa – pociąg „Zielonogórzanin”. W toku śledztwa prokurator ustalił, że podejrzani najpierw typowali podróżnego, a następnie zabierali mu pieniądze znajdujące się najczęściej w garderobie lub bagażu albo spożywali z podróżnym alkohol, celem doprowadzenia go do stanu upojenia alkoholowego.
Kolejną metodą sprawców było dodawanie do alkoholu lub napojów bezalkoholowych środków mających na celu szybkie spowodowanie stanu nieprzytomności. Sprawcy zastraszali i grozili funkcjonariuszom Straży Ochrony Kolei bądź załodze konduktorskiej danego pociągu w razie uniemożliwiania dokonywania przestępstw. Potencjalni pokrzywdzeni typowani byli przez członków grupy przestępczej głównie wśród podróżujących cudzoziemców, co pozwalało przypuszczać, że przestępstwa nie zostaną zgłoszone organom ścigania. Łupem sprawców padały głównie pieniądze. Sprawa ma rozwojowy charakter, prokuratorzy nie wykluczają dalszych zatrzymań.

Tekst (opracowanie) i foto: Sławomir Włodarczyk

Źródło: Portal Rynek Kolejowy