Świąteczny pociąg na dworcu w Szczecinku
- Tv
- Aktualności
Dziś (czwartek, 22 grudnia) po godz. 10 na dworzec w Szczecinku przyjechała hybryda w barwach Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Pociąg reprezentował wicemarszałek województwa Tomasz Sobieraj.
Pol’and’Rock-owa hybryda na stałe weszła do siatki połączeń na szlaku Szczecin - Szczecinek - Szczecin. Pociąg w festiwalowych barwach dopełnił hybrydową flotę. Województwo Zachodniopomorskie ma już 12 dwunapędowych pojazdów.
Hybrydowy pociąg z symbolami Pol’and’Rock pachnie nowością, a kolejarze już nazwali go „indianinem”. Na kabinie maszynisty wymalowane są kolorowe skrzydła przypominające pióropusz. A na burtach - efektowne orły. Autorem grafiki jest Jerzy Owsiak.
- Na Pomorzu Zachodnim mamy nie tylko najnowocześniejszą flotę, z czego jesteśmy bardzo dumni, ale mamy również najbardziej kolorową flotę pociągów regionalnych w Polsce. Mamy pociąg bursztynowy, mamy pociąg europejski, pociąg morski, pociąg ekologiczny, pociąg dedykowany Pogoni, a od dziś na zachodniopomorskich torach będziemy mieli również pociąg Pol’and’Rockowy - powiedział marszałek Olgierd Geblewicz. - Szanowni państwo, polujcie na ten pociąg, bo to jest unikat. Jedyny w Polsce!
Pojazdy z podwójnym napędem – elektrycznym i spalinowym – jeżdżą tam, gdzie odcinki linii są niezelektryfikowane. Możliwość zmiany źródła zasilania pozwala ograniczyć emisję spalin i ułatwia organizację regionalnych przewozów pasażerskich. Województwo Zachodniopomorskie zakupiło już 12 hybryd. Jest krajowym liderem w unowocześnianiu taboru.
Pierwsze takie pojazdy wyprodukowane przez nowosądecki Newag przyjechały na Pomorze Zachodnie w styczniu 2021 r. Przed ubiegłorocznymi wakacjami w Kołobrzegu zadebiutował pociąg „morski”, a w czerwcu tego roku – „europejski”. Ozdobiony efektownymi gwiazdami i wyposażony w tzw. superkondensator. Pod koniec listopada i w grudniu br. dotarły ostatnie cztery.
Na te nowoczesne pojazdy samorząd województwa przeznaczył 300 mln zł. Planowane dofinansowanie z Funduszy Europejskich ma wynieść 85 procent.
Dwunapędowe zespoły trakcyjne 36 WEh (o oznaczeniu kolejowym EN63H) wyróżniają się też nowoczesnym designem i wyposażeniem. Są wygodne i bezpieczne. W każdej hybrydzie jest 150 miejsc siedzących, w tym 8 uchylnych. Jest przestrzeń do przewozu 10 rowerów i rampy ładunkowe. (Ogółem mieści się 302 pasażerów.) W zależności od warunków: profilu trasy, wielkości potoków pasażerów, pociąg może kursować w trakcji wielokrotnej do trzech pojazdów.
W pociągu jest klimatyzacja, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator AED - sprzęt ratujący życie w przypadku nagłego zatrzymania krążenia.
Pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu (Europejski System Sterowania Pociągiem - ETCS L2 wersja 3.4.0.) umożliwiające samodzielną eksploatację na wszystkich, normalnotorowych liniach kolejowych. Ich maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla).
Podwójny napęd - jak to działa?
W bimodalnym zespole trakcyjnym zastosowano napęd NewagPack produkcji firmy Newag S.A. składający się m.in. z silnika spalinowego MAN oraz generatora prądu TGPW 48-36-8 zabudowanego pod ostoją członów skrajnych oraz cztery silniki asynchroniczne, elektryczne typu TMF 50-29-4 o łącznej mocy 1600 kW wraz z przekładniami osiowymi TSA typu GMK 2-55-495C zabudowane na dwóch wózkach napędowych. Silniki zasilane są z trakcji elektrycznej za pomocą odbieraka prądu (w wariancie 36WEh)
Od 2010 roku Województwo Zachodniopomorskie na zakup i modernizacje pojazdów szynowych przeznaczyło 1,3 mld zł (brutto).
Aktualny stan naszej floty to 74 pojazdy, na które oprócz 12 hybryd składa się 47 pojazdów elektrycznych oraz 15 pojazdów spalinowych.
Tekst: Sławomir Włodarczak, Biuro Prasowe UM
Foto, wideo: Adrian Wolanin Gryf.tv