Minął tydzień

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 12.03.2023 / Komentarze
Przedstawiamy najciekawsze materiały opublikowane na naszym portalu w mijającym tygodniu. Przegapiłeś jeden z nich? Nic straconego. Zapraszamy do lektury

Strażacki Orlik powstanie w Grzmiącej

Na terenie trzech zachodniopomorskich gmin powstaną Regionalne Centra Szkoleniowe Strażaków Ochotników. Miejsca te będą wspierać rozwój potencjału jednostek OSP na terenie Pomorza Zachodniego, w szczególności podnosić kwalifikacje i umiejętności przydatne w prowadzonych przez strażaków działaniach ratowniczych. Umowy z władzami gmin, na łączną kwotę 4,5 mln zł, podpisał 6 marca Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

- Połączenie bazy do ćwiczeń umiejętności sprawnościowych z bazą edukacyjno-dydaktyczną wyposażoną w podstawowy sprzęt ratowniczo-gaśniczy w jednej lokalizacji gwarantuje przeprowadzenie szkoleń strażaków ochotników w krótkim czasie, w bezpiecznych warunkach i w jak najbardziej efektywny sposób. Jednocześnie stworzenie centrum w takim zakresie będzie umożliwiało przeprowadzanie zajęć przez cały rok – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.

Głównym celem projektu „Regionalne Centrum Szkolenia Strażaków Ochotników" jest powstanie kompleksu szkoleniowego, który będzie miał w swojej ofercie możliwość organizacji zajęć podnoszących sprawność fizyczną strażaków ochotników, ale także zajęć edukacyjno-dydaktycznych z zakresu bezpieczeństwa pożarowego oraz szkoleń technicznych. Poza budową torów szkoleniowych OSP i Młodzieżowych Drużyn Pożarniczych, na terenie RCS znajdować się będzie strażacka ścianka treningowa do ratownictwa wysokościowego, plac manewrowy do ćwiczeń specjalnym sprzętem takim jak drzwi treningowe, urządzenia siłowni zewnętrznej (streetworkout), a także wiata do przeprowadzania ćwiczeń, szkoleń i innych działań służących podnoszeniu kwalifikacji strażaków.

- System szkolenia służb ratowniczych strażaków jednostek OSP bazuje w głównej mierze na infrastrukturze i sprzęcie PSP. Konieczna jest budowa nowej infrastruktury - obiektów zapewniających możliwość profesjonalnego szkolenia i treningu służbom OSP bliżej ich miejsca zamieszkania oraz macierzystych jednostek OSP - wyjaśniają beneficjenci. - Działalność OSP z terenu województwa zachodniopomorskiego opiera się w główniej mierze na wolontariackiej działalności strażaków ochotników. Prowadzenie działań ratowniczych wymaga od ochotników odpowiedniego przeszkolenia. Poza sprawnością fizyczno-wytrzymałościową strażacy OSP muszą posiadać odpowiednią wiedzę techniczną i umiejętności praktyczne. Projekt budowy Regionalnego Centrum Szkoleniowego w dla potrzeb OSP i MDP, to właśnie doskonałe uzupełnienie lokalnej infrastruktury służącej szkoleniu, podnoszeniu sprawności służb ratowniczych OSP.

Trzy Regionalne Centra Szkoleniowe OSP powstaną na terenie gmin: Choszczno, Przelewice i Grzmiąca. Do każdej trafi na ten 1,5 mln zł z budżetu województwa zachodniopomorskiego. Zgodnie z planem RCS mają powstać do końca 2023 r.

- Tak jak we wszystkich dziedzinach, tak i w działalności OSP największym wyzwaniem jest człowiek. Jego pozyskanie, przygotowanie, przeszkolenie - podkreślał marszałek Olgierd Geblewicz podczas podpisywania umów z samorządowcami. - Chcę podziękować pionierskim gminom. Życzę wam, byście zrealizowali te obiekty, co na pewno zachęci inne samorządy do tworzenia Regionalnych Centrów Szkolenia strażaków ochotników.

Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Kustosz zwrócił uwagę, że fundamentem Ochotniczych Straży Pożarnych jest zawsze lokalna społeczność, jej zaangażowanie, wzmacnianie szeregów OSP młodzieżą.

- Widziałem, jak jedenastolatkowie szkolą się z pierwszej pomocy. Byłem pod ogromnym wrażeniem! Młodzieżowe Drużyny Pożarnicze to przyszłość. Zapewnienie im dobrych warunków szkolenia to najlepsza inwestycja. Kiedyś ci młodzi ludzie będą ratować nam życie - podsumował wicemarszałek Olgierd Kustosz.

Info: Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego

Kolejne trofea KSW Szczecinek

W ostatni weekend w Dobrej koło Szczecina odbyły się Mistrzostwa Województwa Zachodniopomorskiego w taekwondo ITF. W zawodach wystartowało 160 zawodników z 13 klubów z naszego regionu. Zawody dedykowane były dla grupy wiekowej: młodzika, kadeta oraz juniora. Tradycyjnie nie mogło zabraknąć reprezentantów KSW Szczecinek. W turnieju wzięło udział 12 zawodników naszego klubu, dla których w większości były to debiutanckie pojedynki. Po całodniowych zmaganiach zdobyliśmy 6 medali.

I miejsce - Paweł Chudzik:  -42 kg, młodzik – I miejsce (3 zwycięstwa)

I miejsce – Danilo Peleh: -64 kg, kadet (2 zwycięstwa)

II miejsce – Oskar Papuga: techniki specjalne, kadet

II miejsce – Grzegorz Łaszewski: -64 kg, kadet

III miejsce – Gracjan Mróz: -46 kg, kadet

III miejsce – Fabian Krupa: +64 kg, kadet

- Dla większości z tych zawodników były to pierwsze zmagania na macie i patrząc po rezultatach, a w szczególności ich zaangażowaniu podczas przygotowań mogę przypuszczać, że jeszcze nie raz o nich usłyszymy. Natomiast pozostałych zawodników, którzy nie stanęli na podium, należy docenić za ambicje podczas walki mimo krótkiego stażu treningowego – mówi trener Zbigniew Sołtys.

Specjalne podziękowania za pomoc i wsparcie przy organizacji wyjazdu należą się naszym partnerom: Biuro Projektowe Anna i Zbigniew Lis – Lis Design, Park Trampolin – Tramp Klub.

Info i foto: Zbigniew Sołtys - KSW Szczecinek

Zmiany w rozkładzie jazdy na torach

Do wakacji dworzec przyjmie więcej pociągów

W niedzielę 12 marca wejdzie w życie pierwsza w tym roku korekta rozkładu jazdy pociągów. Będzie obowiązywać do soboty 12 czerwca. Później przewoźnicy po torach (do grudnia br.) zaplanowali jeszcze kilka zmian.

Od marcowej niedzieli na szczecineckim dworcu "gościć" będziemy więcej pociągów, choć Przewozy Regionalne dokonały niewielu zmian w swojej ofercie. Pierwszy poranny pociąg wyruszy w podróż ze Szczecinka o godz. 4.33 do Szczecina. Pojedzie przez Piłę, Wałcz i Stargard. Do celu podróży dotrze tuż po godz. 9.

O godz. 4.37 odjedzie kolejny pociąg do stalicy województwa, tym razem "na wprost" przez Czaplinek, Złocieniec, Drawsko Pom.  Z kolei o godz. 6.31 wyruszy w trasę pociąg do Chojnic, o godz. 7.09 do Runowa a o godz. 7.38 IC "Przemyślanin" przez Białogard, Koszalin, Słupsk do Ustki. O godz. 8.12 z dworca w Szczecinku wyruszy w trasę skład IC "Szkuner" - do Wrocławia. 

Wieczorem ze Szczecinka odjadą pociągi do: Wrocławia, Poznania, Koszalina, Szczecina, Przemyśla (IC "Przemyślanin"), Kołobrzegu i Słupska (IC "Szkuner").

Uwaga! Godziny odjazdów niektórych pociągów - w porównaniu do obecnie funkcjonującego rozkładu jazdy ulegną zmianie. Dlatego przed wyruszeniem w podróż zachęcamy do zasięgnięcia informacji w PKP. Aktualny rozkład jazdy pociągów można sprawdzić też na portalpasazera.pl i w aplikacji Portal Pasażera.

Elektryczny Mercedes Benz eCitaro na testach w Szczecinku

Pojazd będzie obsługiwał linię nr 1

Na ulicach Szczecinka pojawił się autobus elektryczny Mercedes Benz eCitaro. Pojazd przez tydzień będzie obsługiwał pasażerów na linii nr 1. Autobus (3-drzwiowy) na pokład zabiera do 75 pasażerów, w tym 26 miejsc siedzących. Jego długość całkowita to nieco ponad 12 m.

Nowe stawki opłat za prawo jazdy

Egzamin teoretyczny będzie kosztował 50 złotych, praktyczny np. w kat. B 200 złotych, a na autobusy i ciężarówki 250. Uchwałę, w której określono wysokość opłat za przeprowadzenie egzaminów państwowych na prawo jazdy przyjął Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego. Takie same regulacje wprowadzają samorządy w całej Polsce. Opłaty za egzaminy na prawo jazdy nie zmieniały się od ponad 10 lat i konieczne było - jak tłumaczą przedstawiciele branży - urealnienie przychodów.

Opłaty za egzaminy państwowe dla ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami dotychczas regulowało rozporządzenia Ministra Transportu. W znowelizowanych pod koniec 2022 r. przepisach zmieniających ustawę Prawo o ruchu drogowym oraz ustawę o kierujących pojazdami – kompetencje ministra scedowano na sejmiki województw. Na wprowadzenie nowych przepisów samorządy mają czas do 30 czerwca br.

W województwie zachodniopomorskim, podobnie jak w innych regionach, przed skierowaniem uchwały pod obrady sejmiku przygotowano projekt przepisów, który do końca lutego podlegał konsultacjom społecznym. Uczestniczyły w nich m.in. Zachodniopomorska Wojewódzka Rada Działalności Pożytku Publicznego, Województwa Rada Dialogu Społecznego w Województwie Zachodniopomorskim, organizacje pracodawców, organizacje związkowe. Do projektu uchwały nie wniesiono zastrzeżeń i negatywnych uwag.

Na posiedzeniu XLI sesji Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego (8 marca) projekt uchwały był dyskutowany. W wyniku głosowania radni przyjęli uchwałę w zaproponowanym brzmieniu.

Opłata za przeprowadzenie na obszarze województwa zachodniopomorskiego egzaminu państwowego na prawo jazdy albo egzaminu państwowego wymaganego do uzyskania pozwolenia na kierowanie tramwajem wynosi:

1) za przeprowadzenie części teoretycznej egzaminu – 50 zł;

2) za przeprowadzenie części praktycznej egzaminu, w zakresie uprawnień prawa jazdy kategorii:

a) AM, A1, A2, A, B1, B, C1, D1 lub T albo uprawnienia do kierowania tramwajem – 200 zł,

b) B+E, C1+E, C, C+E, D, D+E lub D1+E – 250 zł;

Dyrektorzy Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego w województwie zachodniopomorskim zgodnie podkreślają, że pozostawienie opłat na dotychczasowy poziomie (za egzamin praktyczny na najpopularniejszą kategorię B płaci się 140 zł, za teoretyczny 30 zł) nie zapewni stabilności finansowej ośrodków. Eksperci z branży przypominają, że wysokość opłat obowiązujących obecnie ustalono ponad 10 lat temu, a w tym okresie koszty funkcjonowania WORD-ów, jak i koszty przeprowadzania egzaminów dla kierowców znacząco wzrosły. Droższe jest paliwo, więcej trzeba płacić za zakup i naprawę pojazdów, rosną koszty utrzymania infrastruktury ośrodków i wysokość wynagrodzeń pracowników.

W sprawę określenia opłat egzaminacyjnych zaangażował się również Związek Województw Rzeczypospolitej Polskiej, rekomendując przyjęcie jednakowych opłat we wszystkich województwach. Regulacje w tym zakresie pod koniec stycznia br, przyjęły samorządy województwa śląskiego i podkarpackiego. W lutym uchwały zostały podjęte przez sejmiki w kolejnych dziewięciu województwach. Pięć regionów chce przyjąć nowe przepisy w marcu, najpóźniej w kwietniu.

Samorządowcy, jak i przedstawiciele ośrodków egzaminowania od lat informowali administrację rządową o pogarszającej się sytuacji finansowej w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego. Powodem problemów jest m.in. brak waloryzacji opłat egzaminacyjnych stanowiących ok. 90 procent przychodów WORD.

Przedstawiciele branży zwracają uwagę, że przez dekadę ceny kursów na prawo jazdy wzrosły nawet trzykrotnie. Np. w Szczecinie obecnie kosztują ok. 3500 zł, podczas gdy w 2013 roku (kiedy ustalano stawki obowiązujących do dziś opłat egzaminacyjnych) cena kursu nie przekraczała 1300 zł.

Dodatkowa godzina jazdy w ośrodku szkolenia kierowców to wydatek 110-140 zł, a więc jest zbliżona do ceny egzaminu praktycznego! Dziesięć lat temu kursanci płacili 40-50 zł za godzinę szkolenia, więc opłata za egzamin stanowiła trzykrotność opłaty za jedną godzinę nauki jazdy.

Zatwierdzoną dziś zmianę cennika opłat za przeprowadzanie egzaminów uznać można zatem za znacznie łagodniejszą niż rzeczywisty wzrost kosztów szkolenia i egzaminowania kierowców.

Od kiedy będą obowiązywać nowe stawki opłat? Uchwała wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego. Do tego czasu obowiązują „stare” opłaty.

Warto zwrócić uwagę, że opłaty za egzaminy na niektóre kategorie zmienią się bardzo nieznacznie. Np. ubiegający się o prawo jazdy kat. A1, A2 lub A za część praktyczną egzaminu teraz płacą 180 zł, a po zmianach 200 zł.. Egzamin praktyczny na kategorie C+E, D+E kosztuje 245 zł, po wprowadzeniu nowych regulacji będzie to 250 zł, pomimo, że rzeczywisty koszt takiego egzaminu przewyższa obecnie przyjętą opłatę maksymalną za przeprowadzenie egzaminu w tym zakresie.  

Komunikat: Biuro Prasowe - Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego

Ciepłownicze dylematy

Prezes MEC-u o maksymalnych cenach ciepła, sprzedaży węgla dla mieszkańców Szczecinka i modernizacji sieci na osiedlu Zachód

Maksymalne ceny ciepła

M.E.C. Sp. z o.o.  w  Szczecinku  uprzejmie informuje, że zgodnie z obowiązkiem ustawowym na naszej stronie internetowej przedstawione zostały maksymalne ceny ciepła, które zostały opublikowane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Powyższe ceny w przypadku naszej Spółki mają jedynie charakter informacyjny, ponieważ wprowadzone do rozliczeń stawki w ostatniej taryfie są niższe od  cen maksymalnych obliczonych przez Prezesa URE. W następnych taryfach dla ciepła bardziej prognozujemy obniżenie większości obowiązujących stawek dla ciepła, niż zbliżenie się do pułapu cen maksymalnych.

Sprzedaż węgla dla mieszkańców Szczecinku

W roku 2023 Spółka MEC kontynuuje sprzedaż węgla dla uprawnionych mieszkańców Szczecinka. Obecnie na naszym składzie opału posiadamy węgiel orzech i groszek, pochodzące  z Kolumbii i Indonezji. Informujemy także naszych odbiorców o możliwości zakupu w mniejszych ilościach niż to wynika ze złożonych oświadczeń. W celu przetestowania węgla można dokonać odbioru nawet w minimalnej ilości 20 kg.  Będziemy również Państwu wdzięczni za wszystkie opinie dotyczące jakości spalanego węgla. Dotychczas nie mieliśmy żadnego wyboru odnośnie pochodzenia węgla, obecnie już taki wybór się pojawia, oprócz Indonezji jest dostępny jeszcze węgiel z Kolumbii i Tanzanii.

Modernizacja sieci ciepłowniczej na Osiedlu Zachód

Spółka MEC Informuje i  przeprasza naszych mieszkańców  za wszystkie utrudnienia, które mogą się pojawić na osiedlu Zachód w związku z prowadzonymi inwestycjami sieciowymi od miesiąca kwietnia do końca listopada. W tym okresie planujemy wykonać na osiedlu zachód 35 nowych przyłączy ciepłowniczych do budynków mieszkaniowych. Powyższa inwestycja będzie prowadzona w porozumieniu ze Sz.S.M., która równolegle będzie modernizowała węzły ciepłownicze w swoich budynkach. Wspólnym celem inwestycji jest obniżenie kosztów dostawy ciepłej wody, której koszty stanowią duży problem w budynkach, gdzie nie są zainstalowane tzw. logotermy. Oprócz działań modernizacyjnych, konieczne są również zmiany legislacyjne w zakresie regulaminów rozliczania ciepła, jak i  szczególne zmiany w systemie rekompensat do energii cieplnej.

Tekst: Marek Szabałowski - prezes Miejskiej Energetyki Cieplnej  

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk