Minął tydzień
- Aktualności
Obradowała Rady Miasta
W czwartek (23.11) na sesji zebrała się Rada Miasta. W porządku obrad zapisano 39 punktów.
Po załatwieniu spraw regulaminowych radni dokonali zmian w tegorocznym budżecie miasta oraz w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2023-2035.
W dalszej części obrad Rada podjęła uchwały m.in. w sprawie:
* określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości
********
Jeżeli chodzi o podatek od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków, nastąpi wzrost o 0,18 zł za 1 m2 pow. - do 1,34 zł za 1m2 pow. Z kolei podatek pod wodami powierzchniowymi wzrośnie o 0,87 zł za 1 ha powierzchni do 6,66 zł za 1 ha.
Nowe podatki od budynków lub ich części:
1) mieszkalnych - wzrost o 0,15 zł za 1 m2 pow. do 1,15 zł od 1m2 pow. użytkowej.
2) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej - wzrost o 4,32 zł za 1 m2 powierzchni do 33,10 od 1m2 pow. użytkowej.
3) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym - wzrost o 2,03 zł za 1 m2 pow. do 15,50 zł za 1m2 pow. użytkowej.
4) związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń - wzrost o 0,89 zł za 1 m2 powierzchni - do 6,76 zł za 1 m2 pow. użytkowej.
********
* zwolnienia w podatku od nieruchomości gruntów, budynków lub ich części związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w zakresie opieki hospicyjnej;
* wydzierżawienia na czas oznaczony nieruchomości będących własnością miasta;
* zbycia nieruchomości stanowiących własność miasta;
* podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania pomocy w zakresie dożywiania w formie świadczenia pieniężnego w postaci zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności dla osób objętych wieloletnim rządowym programem „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024-2028;
* szczegółowych zasad zwrotu wydatków za posiłek z dowozem;
* szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodku wsparcia Dziennym Domu Pomocy „Złota Jesień” dla osób starszych i niepełnosprawnych w Szczecinku;
* przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2024-2026;
* Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szczecinku;
* utworzenia ośrodka wsparcia w formie klubu samopomocy pod nazwą „Klub Seniora” w Szczecinku oraz nadania mu Statutu;
* przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami Szczecinka;
* reparacji, odszkodowań i zadośćuczynienia z tytułu strat, jakie Polska poniosła z powodu napaści Niemiec oraz późniejszej okupacji;
* przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie, roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub ujętym w gminnej ewidencji zabytków, położonym na terenie miasta Szczecinek, w związku z dofinansowaniem inwestycji z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków;
* ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Szczecinek;
* przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „S11-Leśna”;
* przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu „Kilińskiego”;
* przystąpienia do sporządzenia Planu ogólnego miasta Szczecinek;
* miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Armii Krajowej-2”;
* zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „28 Lutego III”;
* ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Pilska-3”.
Informacja Przewodniczącej Rady Miasta, informacje Przewodniczących Komisji o działalności Komisji nie objętej tematyką sesji, informacja z działalności burmistrza, pytania radnych w sprawach bieżących kierowane do Burmistrza oraz wnioski i oświadczenia radnych zakończyły obrady.
Zmiany, zmiany…
Felieton Grzegorza Grondysa, radnego Rady Powiatu Szczecineckiego
W ostatnim czasie do starostwa oraz gmin naszego powiatu wpłynęło pismo Komisarza Wyborczego z prośbą o zaopiniowanie zmian granic okręgów wyborczych do Rady Powiatu w Szczecinku. Do końca nie uda się, żeby podział mandatów był w pełni sprawiedliwy, ale może być bardziej sprawiedliwy i obiektywny niż do tej pory istniał.
Właśnie taki bardziej sprawiedliwy i obiektywny podział okręgów wyborczych zaproponował Komisarz Wyborczy. Całość powiatu zamieszkują 70 393 osoby i zgodnie z przepisami rada powiatu liczy 19 radnych. Do tej pory miasto Szczecinek jako okręg wyborczy nr 1 posiadało do podziału 10 mandatów. Przypomnę, że miasto Szczecinek zamieszkuje ponad 50% mieszkańców powiatu (35 231 osób) i w nowej propozycji tak ma pozostać. Kolejne okręgi wyborcze do tej pory to: okręg nr 2 obejmujący gminę Barwice, gminę Borne Sulinowo i gminę Grzmiąca, gdzie zamieszkuje łącznie 21 330 osób, co przekładało się do tej pory na 6 mandatów; okręg nr 3 składający się z gminy Szczecinek i gminy Biały Bór, gdzie zamieszkuje 13 832 osób, który dysponuje 3 mandatami.
Komisarz wyborczy zaproponował nowy podział okręgów wyborczych, gdzie w skład okręgu nr 2 wejdzie gmina Barwice i Gmina Grzmiąca z 12 368 mieszkańcami i 3 mandatami do rady powiatu oraz okręg nr 3 w składzie gmina Biały Bór, Borne Sulinowo i gmina Szczecinek
z 22 794 mieszkańcami i 6 mandatami do rady powiatu.
Do tej pory niesprawiedliwie promowany był okręg, z którego się wywodzi Pan Starosta rozumiem, że się do tego przyzwyczaił, ale było to niesprawiedliwe. Argumentacja Zarządu Powiatu, że powinno tak pozostać, że zaproponowane zmiany 6 miesięcy przed wyborami kłócą się z zasadą dobrego obyczaju i szacunku do suwerena nie trafia do mojego przekonania. Jakoś lata rządów PiS w Polsce i nagminne łamanie dobrych zasad parlamentaryzmu czy wręcz Konstytucji nie wywoływały w koalicyjnym Zarządzie Powiatu składającym się z przedstawicieli ugrupowania Starosty i PiSu takich sprzeciwów. Wręcz wywoływały radość z otrzymywanych środków finansowych, których podział nie należał do sprawiedliwych. Wiele rzeczy i instytucji w Polsce istniało przez lata a niejednokrotnie w ciągu jednej nocy zostało zlikwidowanych lub od podstaw zmienionych. Dlaczego istniejący niesprawiedliwy podział okręgów wyborczych ma istnieć dalej? Dlatego, że istniał 25 lat? Uważam, że jest to słabiutkim argumentem. Propozycja nowego podziału to propozycja dotychczasowego Komisarza Wyborczego.
Byliśmy już świadkami jaką wściekłość wywołują wśród dotychczas rządzących nowe propozycje przedstawiane przez parlamentarną większość w imieniu suwerena, na którego powołuje się Zarząd Powiatu. Trzeba po woli przywyknąć do tego, że skończyło się niekontrolowane przekazywanie milionów bez merytorycznego uzasadnienia.
Budowa ulic, dróg, ścieżki rowerowej oraz rewitalizacja dworca kolejowego
W 2024 roku oprócz większych inwestycji będą też "drobne", ale bardzo wyczekiwane przez mieszkańców Szczecinka
W przyszłym roku miasto realizować będzie szereg inwestycji. Na różnego rodzaju zadania, m.in. zakup taboru autobusowego ratusz zaplanował wydać - zgodnie z projektem budżetu - ponad 40 mln zł. To plan, który w ciągu roku z pewnością będzie ulegać zmianie.
Spora część inwestycji, m.in. remonty dróg na obszarze JAR, przebudowa ulic Ordona i Letniskowej czy rewitalizacja zabytkowego dworca kolejowego, to inwestycje tzw. przechodzące, realizowane już w tym roku. Ich finał zaplanowano w latach 2024-2025.
W przyszłym roku kupimy 5 autobusów elektrycznych wraz z mobilnymi stacjami ładowania. Pisaliśmy o tym, m.in. w artykule:
https://miastozwizja.pl/tak-beda-wygladac-ikarusy-dla-szczecinka
Plan wydatków na to zamierzenie to 13,5 mln zł przy środkach własnych miasta w wys. blisko 5 mln zł.
Przebudowa i rozbudowa dróg (realizacja 2023-2025) pochłonie blisko 8 mln zł. Planowane "uliczne" inwestycje to: budowa ul. Modrzewiowej, przebudowa ul. Ordona i dokończenie budowy ul. Letniskowej, a także remont dróg na JAR. Miasto planuje też budowę ścieżki rowerowej przy ul. Mickiewicza oraz:
* remonty chodników, zjazdów, zatok, parkingów, nawierzchni brukowych - 180 tys. zł;
* remonty cząstkowe jezdni bitumicznych - 260 tys. zł;
* remonty dróg gruntowych i żużlowych - 300 tys. zł;
* oznakowanie pionowe i poziome plus progi zwalniające - 400 tys. zł;
* mosty (przeglądy roczne) - 20 tys. zł;
* ewidencja dróg - 40tys. zł;
* letnie i zimowe utrzymanie ulic - 1,5 mln zł;
Ponad 9 mln zł (w 2024 r.) - środki własne ma nas kosztować rewitalizacja zabytkowego dworca kolejowego (finał robót planowany jest na 2025 rok).
W przyszłym roku planowana jest również modernizacja dachu ratusza - 400 tys. zł, budowa kolumbarium na Cmentarzu Komunalnym - 160 tys. zł, budowa tężni solankowej w Parku Miejskim - 200 tys. zł (Budżet Obywatelski), remont zespołu drewnianych pomostów i nawodnego hangaru dla statków pasażerskich wraz z doposażeniem plaży miejskiej - 2,15 mln zł, remont alejek parku wraz z zakupem i montażem infrastruktury towarzyszącej - 2,3 mln zł przy dofinansowaniu zewnętrznym w wys. 2 mln zł, remont schodów zewnętrznych oraz tarasu Zamku Książąt Pomorskich - 550 tys. zł przy dofinansowaniu zewnętrznym w wys. 500 tys. zł, budowa stacji ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych (przy ul. 3 Maja) - 200 tys. zł oraz budowa boiska do gry w bule przy OSiR) - 30 tys. zł.
Miasto realizować też inwestycję, na którą środki przekazało nam Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - renowacja elewacji wraz z wymianą okien w sali koncertowej i drzwi zewnętrznych budynku Państwowej Szkoły Muzycznej.
Na koniec pragniemy zaznaczyć, że w projekcie przyszłorocznego budżetu znajdziemy również wiele innych (planowanych), drobniejszych zamierzeń inwestycyjnych. Opisywać je będziemy w kolejnych artykułach dotyczących zamierzeń budżetowych 2024.
Węgierski Ikarus na ulicach Szczecinka
Nasze autobusy są w tej chwili w produkcji. Ten model jest testowy
Jak powiedział nam prezes Komunikacji Miejskiej Tomasz Merk, węgierski Ikarus (praktycznie takie same otrzymamy w połowie przyszłego roku) - więcej na ten temat w artykułach:
https://miastozwizja.pl/tak-beda-wygladac-ikarusy-dla-szczecinka
https://miastozwizja.pl/wegierskie-autobusy-na-ulicach-szczecinka
wyjedzie na ulice Szczecinka w najbliższą środę. Będzie testowany przez okres dwóch tygodni na wszystkich liniach.
Pojazd (elektryczny) ma 12 metrów długości, może zabrać do 80 pasażerów1) (na miejsca siedzące i stojące). Jego zasięg po całkowitym naładowaniu akumulatorów to około 270 km.
2024 – Rokiem Rowerowym na Pomorzu Zachodnim
Realizujemy najbardziej ambitny projekt sieci rowerowych w Polsce
Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego przyjął uchwałę w sprawie ustanowienia roku 2024 Rokiem Rowerowym na Pomorzu Zachodnim. - Realizujemy najbardziej ambitny projekt sieci rowerowych w Polsce – podkreślił marszałek województwa Olgierd Geblewicz. Przyszły rok to dziesięciolecie prowadzenia przez Województwo Zachodniopomorskie polityki rowerowej, dzięki której mieszkańcy i turyści uzyskali dostęp do sieci tras rowerowych.
Od kilku lat każdy kolejny rok dedykowany jest nowym aktywnościom. 2021 był Rokiem Ekologicznym. 2022 - Europejskim Rokiem Młodzieży na Pomorzu Zachodnim, a 2023 Rokiem Przedsiębiorczości na Pomorzu Zachodnim. Przyszły rok będzie Rokiem Rowerowym na Pomorzu Zachodnim.
- Ponad dziesięć lat temu poprosiłem grupę pasjonatów rowerowych w urzędzie o pomoc w opracowaniu koncepcji rozwoju turystyki rowerowej w regionie. Efektem była inwentaryzacja wszystkich istniejących ścieżek w województwie, ale także rozpoznanie potencjalnych miejsc, w których można wytyczyć nowe odcinki, jak choćby nasypy kolejowe. Zaczęliśmy od budowy czterech szlaków, teraz zagęszczamy tę sieć. Mamy jeden z najbardziej ambitnych programów w Polsce pod tym względem. Ogłaszając Rok Rowerowy chcemy zarówno promować nasz produkt, jak i samą jazdę rowerem. Rower to przepiękny wynalazek. Niech nas łączy, bo to aktywność zdrowa i przyjemna, z pożytkiem dla wszystkich mieszkańców – mówił marszałek województwa Olgierd Geblewicz.
W ciągu ostatnich dziesięciu lat infrastruktura rowerowa regionu przeszła ogromną przemianę. Trasy rowerowe zbliżyły się standardem do europejskiego poziomu. Kwalifikują się one obecnie do najlepszych długodystansowych szlaków rowerowych w Polsce. Województwo Zachodniopomorskie jest zarządcą sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego i poszczególnych tras wchodzących w tę sieć. Wdraża unikalną w skali kraju i Europy koncepcję jej budowy, pierwszy etap to ponad 1100 km. Obejmuje szlaki Velo Baltica, Blue Velo, Trasę Pojezierzy Zachodnich, Stary Kolejowy Szlak i Trasę Wokół Zalewu Szczecińskiego. Po realizacji drugiego etapu, budowa kolejnych sześciu odcinków, sieć tras rowerowych w regionie zwiększy swoją długość do 1500 km.
Promocja rowerowych produktów turystycznych odbywa się poprzez różne kanały komunikacji. W 2022 roku stworzona została mobilna aplikacja rowerowa „Pomorze Zachodnie”, która bardzo szybko stała się turystycznym hitem. Ściągnęły ją bezpłatnie już ponad 24 tysiące osób. Od dwóch lat Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego regularnie w sezonie rowerowym organizuje liczne wydarzenia poświęcone jednośladom oraz współorganizuje wszystkie największe wydarzenia rowerowe w regionie. Stworzył także system Miejsc Przyjaznych Rowerzystom na Pomorzu Zachodnim, który cieszy się dużym uznaniem.
Rowerowy rok na Pomorzu Zachodnim zwiększy zasięg prowadzonych działań promocyjnych oraz świadomość mieszkańców na temat realizowanych inwestycji. Nowy rok rozpocznie konferencja rowerowa połączona z otwartym eventem. Wśród działań zaplanowanych przez Urząd Marszałkowski na przyszły rok są m.in.: stworzenie produktu turystycznego trasy rowerowej Berlin - Szczecin - Kołobrzeg, organizacja wydarzeń rowerowych takich jak rajdy i wycieczki z przewodnikami, wydarzenia integrujące gminy leżące na trasach rowerowych. Odbędą się również spotkania rowerowe, podczas których m.in. będzie można nauczyć się jak naprawić rower oraz jak zaplanować wycieczki. Realizowane będą kampanie dotyczące kultury rowerowej szczególnie w sezonie letnim w miejscowościach nadmorskich oraz promujące rower jako środek transportu. Kontynuowany będzie projekt trasy wokół Zalewu Szczecińskiego. Zwiększona zostanie też liczba Miejsc Przyjaznych Rowerzystom.
Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk