Nowe pociągi na zachodniopomorskich torach

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 05.06.2024 / Komentarze
Skład 31Wbb przyjedzie też do Szczecinka

Flota zachodniopomorskich pociągów powiększy się o 8 nowoczesnych pojazdów. Pierwszy z nich dotarł właśnie do Szczecina. Następne egzemplarze tych pojazdów (o oznaczeniu fabrycznym 31WE bb) w kolejnych miesiącach będą sukcesywnie pojawiały się na torach województwa zachodniopomorskiego.

- Od lat inwestujemy w tabor kolejowy, dzięki temu nasza flota pojazdów jest najnowocześniejsza w kraju. Jako pierwsi kupowaliśmy pojazdy hybrydowe, obecny zakup dotyczy pojazdów elektrycznych. Działamy konsekwentnie, dzięki czemu najstarszy tabor jest wycofywany z eksploatacji i znika z naszych tras – mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Nowe pojazdy przystosowane są do jazdy dwukierunkowej, z prędkością. 160 km/h, i wyposażone w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, klimatyzację, wi-fi, dwie toalety oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością. W pojazdach zaplanowano 154 stałe miejsca siedzące, 36 uchylnych oraz 273 miejsca stojące, a także 16 stanowisk do przewozu rowerów w dwóch członach środkowych (wcześniej standardem było 10 miejsc) oraz dodatkowo dwa miejsca dla osób na wózkach w członach skrajnych. W strefach wejścia do pojazdów będą kosze do segregacji odpadów, a w środkowych członach pojazdu zaprojektowano podwójne drzwi, żeby łatwiej wysiadało się z wózkiem czy rowerem. Ta przestrzeń będzie oznaczona fluorescencyjnymi piktogramami, by wejścia dla rowerzystów było wyraźnie widać również po zmroku.

Oprócz stacjonarnych ramp w członie skrajnym dla osób o ograniczonej mobilności, pojazdy zostały wyposażone dodatkowo w lekkie rampy rozkładane, umożliwiające pokonywanie trudności związanych z wsiadaniem i wysiadaniem z niskich peronów.

Standardem zwiększającym bezpieczeństwo podróżnych w pojazdach Województwa jest: wyposażenie ich w łatwo obsługiwane defibrylatory, objęcie pojazdów monitoringiem wewnętrznym oraz zapewnienie łączności pasażerów z maszynistą pojazdu poprzez sieć intercomów (przy drzwiach wejściowych do pojazdu).

Nowością w tych pociągach będzie 16 szerszych miejsc przeznaczonych np. dla kobiet w ciąży. Poszerzone fotele poprawią komfort podróży również osób z niepełnosprawnościami. Dedykowane miejsce czeka na osoby poruszające się z psem asystującym. Ponadto w przedniej części składu zaprojektowano wydzielone, podwyższone miejsca dla osób ze spektrum autyzmu. Na szybach będzie specjalna okleina, a na blacie stolika - gra planszowa o stonowanej kolorystyce. Obsługa pojazdu będzie miała też możliwość przygaszenie świateł w tej części pojazdu. Ma to zapewnić osobom ze spektrum autyzmu zwiększony  komfort podróży, spokój, wyciszenie.

Koszt nowych ośmiu EZT to 261 448 800 zł brutto – ich zakup ma być dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w wysokości do 85 proc. wartości zamówienia.

Pojazdy, których właścicielem jest samorząd województwa, będą użytkowane przez operatora kolejowych pasażerskich przewozów wojewódzkich (aktualnie  POLREGIO S.A.). Pociągi z logo Pomorza Zachodniego wyruszają w trasę nawet 270 razy dziennie, przewożąc tysiące pasażerów. W latach 2022 i 2023 z usług kolei regionalnych na Pomorzu Zachodnim skorzystało niemal 8 mln osób. To największa liczba pasażerów od ponad 10 lat.

Dzięki obecnym zakupom tabor kolejowy należący do samorządu województwa będzie jeszcze bardziej nowoczesny, możliwe stanie się wycofanie z ruchu ostatnich wysokopodłogowych EZT serii EN57AL

Dziś flota Pomorza Zachodniego liczy w sumie 72 pojazdy, w tym 40 elektrycznych Impulsów i 12 hybryd.

Info: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego