Co dalej z PKP Cargo w Szczecinku? Pracownicy i związkowcy alarmują

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 04.06.2025 / Komentarze
Przyszłość oddziału PKP Cargo w Szczecinku stoi pod znakiem zapytania. Z niepokojem przyglądają się jej zarówno pracownicy, jak i lokalna społeczność. Związki zawodowe ostrzegają, że planowana likwidacja sekcji może oznaczać zwolnienia. Na chwilę obecną spółka nie potwierdziła oficjalnie tych informacji. W odpowiedzi na sytuację związkowcy zapowiadają protest, który ma odbyć się w najbliższy czwartek
PKP Cargo sprzedaje nieruchomości. Szczecinek na liście

PKP Cargo już od pewnego czasu informowało o planach sprzedaży zbędnych nieruchomości. Wśród obiektów przeznaczonych do zbycia znalazł się także zakład w Szczecinku. Jak wyjaśnia spółka, działania te mają na celu optymalizację zasobów operacyjnych i ograniczenie kosztów utrzymania niepotrzebnej infrastruktury. Według przedstawicieli PKP Cargo, część budynków nie znajduje już uzasadnienia w dalszym wykorzystaniu biznesowym.

Tło problemów PKP Cargo

Kłopoty spółki sięgają czasów, gdy na polecenie rządu Prawa i Sprawiedliwości PKP Cargo zostało zobowiązane do obsługi transportów węgla importowanego przez PGE Paliwa i Węglokoks. W związku z tym zrezygnowano z dotychczasowych kontraktów, co skutkowało utratą klientów i znacznym osłabieniem pozycji rynkowej firmy.

Janusz Janiszewski, doradca prezesa PKP Cargo, podczas spotkania ze związkowcami w Szczecinie zwrócił uwagę na poważne błędy finansowe z przeszłości. Podkreślił, że setki milionów złotych uzyskane ze sprzedaży lokomotyw – które później zostały wzięte w leasing – nie zostały przeznaczone na restrukturyzację, lecz na podwyżki dla wybranych działaczy związkowych i osób powiązanych politycznie.

Śledztwa i kontrowersje kadrowe

Dodatkowo prokuratura prowadzi obecnie postępowania dotyczące polityki kadrowej poprzedniego zarządu PKP Cargo. W latach 2015–2023 miało dochodzić do licznych przypadków nepotyzmu – według Janiszewskiego „w spółce zatrudniano setki znajomych i krewnych osób związanych z ówczesną władzą”.

W ostatnim czasie firma podjęła decyzję o zwolnieniu kilkudziesięciu związkowców, którzy byli zwolnieni z obowiązku świadczenia pracy. Jak wynika z wewnętrznych szacunków, roczny koszt wynagrodzeń dla tej grupy to około 4,5 miliona złotych. Dla porównania – przeciętne roczne wynagrodzenie pracownika PKP Cargo wynosi obecnie około 66 tysięcy złotych.

Przyszłość PKP Cargo w Szczecinku – czy protest coś zmieni?

Nie wiadomo jeszcze, jakie będą ostateczne decyzje w sprawie oddziału PKP Cargo w Szczecinku. Związkowcy liczą, że planowany protest wpłynie na działania zarządu spółki. Warto przypomnieć, że przy okazji ostatnich zwolnień grupowych mówiło się o odejściu 6 pracowników lokalnej Sekcji Przewozów i Eksploatacji.