Aqua-Tur znowu ponad prawem? Spółka przekracza ustawowy termin na odpowiedź
- Aktualności

„Z uwagi na szeroki zakres zadanych pytań, oraz wnioskowanych dokumentów, a także mając na uwadze zmiany organizacyjne w spółce, a także dzień wolny od pracy 19.06.2025 r., odpowiedź zostanie udzielona najpóźniej 6 sierpnia 2025 r.” – napisał Radosław Żydałowicz, prokurent spółki Aqua-Tur.
Co mówi prawo?
Zgodnie z art. 13 ustawy o dostępie do informacji publicznej, odpowiedź na wniosek powinna zostać udzielona bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 14 dni, z możliwością wydłużenia do maksymalnie 2 miesięcy, jeśli udostępnienie informacji w terminie 14 dni nie jest możliwe. W takim przypadku, podmiot zobowiązany musi poinformować o powodach opóźnienia – co Aqua-Tur faktycznie uczyniła.
Problem w tym, że nowy termin – 6 sierpnia – przekracza dopuszczalny przez ustawę maksymalny czas oczekiwania. Zgodnie z prawem, ostateczną datą, w której spółka powinna udzielić pełnej odpowiedzi, jest najpóźniej 4 sierpnia 2025 roku. Tym samym, Aqua-Tur po raz kolejny narusza obowiązujące przepisy.
Ciąg dalszy ignorowania prawa?
To już kolejny przypadek, w którym Aqua-Tur – spółka finansowana ze środków publicznych – lekceważy ustawowe obowiązki informacyjne. Przypomnijmy: do 21 czerwca nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi, mimo upływu podstawowego 14-dniowego terminu. Teraz, zamiast wyjaśnień w sprawie kosztów, procedur sanitarnych i personalnych powiązań związanych z sesją zdjęciową, otrzymaliśmy jedynie ogólne uzasadnienie i zapowiedź dalszej zwłoki.
Pojawia się więc pytanie: czy Aqua-Tur może pozwalać sobie na obchodzenie prawa tylko dlatego, że jest miejską spółką? Czy mieszkańcy Szczecinka – którzy utrzymują ten basen ze swoich podatków – nie mają prawa do przejrzystości i informacji?