Biletomaty, GPS, informacje o przystankach, czyli jakie autobusy do nas przyjadą
- Aktualności

Jak już informowaliśmy, w minionym tygodniu do Szczecinka dotarła bardzo dobra wiadomość – miasto otrzymało dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości blisko 20 mln zł na wprowadzenie nad Trzesieckiem proekologicznych rozwiązań jeżeli chodzi o transport publiczny. Polegać one będą na zakupie 10 autobusów elektrycznych, a tym samym na wymianie części taboru Komunikacji Miejskiej na pojazdy bardziej przyjazne środowisku. Środki te pozwolą także na stworzenie sieci wypożyczalni rowerów, które zlokalizowane zostaną przy przystankach autobusowych.
Miejski przewoźnik wkrótce ogłosi przetarg na zakup pojazdów zasilanych prądem. Nie wiadomo jeszcze, skąd przyjadą do nas autobusy, ale wiadomo już, w co zostaną wyposażone oraz jak długo będą mogły kursować po trasie na jednym ładowaniu akumulatorów. Specyfikację nowych autobusów pozwolił ustalić tzw. dialog techniczny, który został przeprowadzony przez spółkę w celu wyznaczenia optymalnych i wymaganych parametrów, jakimi powinny odznaczać się pojazdy.
- Dialog techniczny polegał na ustaleniu specyfikacji tych pojazdów, czyli m.in. co miałoby się znajdować w takim autobusie czy ile godzin w ciągu doby powinien on poruszać się po trasie. Na tej podstawie określono wartość jednego takiego pojazdu i stąd też tak duża wartość szacunkowa – mówi nam wiceburmistrz Daniel Rak. - Niemniej jednak Urząd Marszałkowski, biorąc pod uwagę jakość i poziom oferty oraz fakt, ze rozwiązanie to jest bardzo proekologiczne, zadecydował o tym, ze to dofinansowanie uzyskaliśmy.
- Mam nadzieję, że w przyszłym roku na ulicach Szczecinka pojawi się pierwszych dziesięć autobusów elektrycznych. Każdy z nich będzie mógł dziennie przejechać co najmniej 170 km. Będą one zasilane prądem, a cała instalacja będzie wyposażona w miejsca dokujące, gdzie pojazdy te będą doładowywane. Jeżeli chodzi o to, jak one będą wyglądały, to każdy autobus będzie miał długość 12 metrów i będzie mógł pomieścić jednorazowo minimum 70 osób.
Dodatkowo każdy pojazd zostanie wyposażony w GPS, dzięki czemu pasażerowie oczekujący na jego przyjazd będą mogli śledzić ilość minut pozostałych do momentu pojawienia się autobusu na przystanku. Same przystanki również mają doczekać się modernizacji (pisaliśmy o tym m.in. w artykule „Multimedialne przystanki coraz bliżej”). Pasażerowie korzystający z usług Komunikacji Miejskiej doczekają się także możliwości zakupu biletu w biletomatach, które także mają pojawić się w nowych pojazdach. Dodatkowo w każdym autobusie będzie wyświetlane tzw. metro, czyli informacja o tym, gdzie w danej chwili się znajdujemy oraz na jakich kolejnych przystankach zatrzyma się pojazd.
- Otrzymaliśmy także 1,8 mln zł dofinansowania na sieć wypożyczalni rowerów. Docelowo w różnych lokalizacjach ma być rozmieszczonych 150 jednośladów. Ponadto ubiegamy się także o środki na budowę ścieżek rowerowych jako uzupełnienie istniejącej infrastruktury. Czyli tą istniejącą sieć ścieżek chcemy uzupełnić o odcinki o łącznej długości 7 km w tych miejscach, gdzie one dotychczas się urywały. Tym samym chcemy pokazać, że nie zawsze trzeba korzystać z samochodu, a po uzupełnieniu tej infrastruktury dojedziemy do każdego miejsca właśnie rowerem poruszając się po wyznaczonych ścieżkach. Te wszystkie rozwiązania mają na końcu przynieść bardzo oczekiwany przez nas efekt, czyli zmniejszenie tej niskiej emisji – dodaje nasz rozmówca.
Tekst: Marzena Góra
Foto: krakow.info.pl