Czy zima znów zaskoczy drogowców?
- Aktualności
Przed nami zima i pierwsze opady śniegu. Wielu z Was zastanawia się, czy zima znów zaskoczy drogowców? Postanowiliśmy rozwiać wątpliwości i zapytaliśmy o to Tadeusza Chruściela, Zastępce Prezesa Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Szczecinku
Miasto z Wizją : Za nami okres letni, przed nami okres zimowy. Chyba trudniejszy okres dla PGK ?
Tadeusz Chruściel : Inny, ale jedyna trudność polega na odpowiedzialnym zadaniu, jakim jest zimowe utrzymanie dróg. Od kilku lat obserwujemy dość długą jesień stąd wiele prac „ogrodniczych”: sadzenie i przesadzenia drzew i krzewów, sadzenie roślin cebulowych, grabienie i wywóz liści wykonujemy właśnie w listopadzie i grudniu.
MzW : Jak PGK przygotowuje się do pracy w okresie zimowym ?
Tadeusz Ch. : W pierwszej kolejności przeglądamy sprzęt do zimowego utrzymania: gruntowny przegląd stanu technicznego ciągników połączony z naprawami, przegląd posypywarek mieszanki piaskowo-solnej: dwóch samochodowych i jednej ciągnikowej, które mają też zbiorniki na solankę – roztwór nasycony soli w wodzie, przegląd wytwornicy solanki, uzupełnienie soli i piasku (chociaż sól kupujemy w okresie letnim, gdy cena jest korzystniejsza), przegląd stanu technicznego pługów i instalacji ich hydraulicznego sterowania, przygotowanie posypywarek piasku, pługów wirnikowych (dużego na jezdnie i małego na chodniki), rozstawienie w miejscach nasilonego ruchu pieszego około trzydziestu pojemników na piasek i ich uzupełnienie, przegląd i uzupełnienie prostych ale niezbędnych narzędzi do zimowego utrzymania (łopat, narzędzi do skuwania oblodzonych nawierzchni).
MzW: Czy okres zimowy wiąże się z większym zapotrzebowaniem na siłę roboczą, czyli pracowników ?
Tadeusz Ch: Podczas zimowej kapryśnej aury są dni, w których ilość rąk do pracy jest niewystarczająca. Zobligowani jesteśmy przecież do przestrzegania godzin pracy i odpoczynku naszej załogi. Obecna modyfikacja regulaminu pracy pozwala nam efektywniej zarządzać zasobami pracowników. Dużym wsparciem w sprawny przebieg „akcji” zimowego utrzymania dróg byłoby „przeparkowanie” samochodów znajdujących na jezdniach na czas odśnieżania (dotyczy to głównie osiedli domów jednorodzinnych) o co, korzystając z okazji, proszę naszych Czytelników.
MzW: Co jest najtrudniejsze w pracach PGK w zimę ?
T.Ch.:Intensywne opady śniegu zdarzają się rzadko. Częściej mamy do czynienia ze zjawiskiem „kilkakrotnego w ciągu doby przejścia temperatury przez zero” i pojawienie się śliskości co generuje znaczne koszty utrzymania dróg. Niekiedy dwukrotnie w ciągu doby prowadzimy prace zimowego utrzymania dróg. Oczywiście największą trudność w zimowym utrzymaniu sprawia marznący deszcz – czyli gołoledź oraz długotrwałe intensywne opady śniegu. Aktualny potencjał techniczny naszego przedsiębiorstwa i wieloletnie doświadczenie pracowników są w stanie sprostać trudnym zadaniom, za wyjątkiem ekstremalnych warunków pogodowych, gdzie konieczne jest zaangażowanie wielu służb i podmiotów. Ale i w takich przypadkach sprawdziły się dobre relacje z zainteresowanymi organizacjami.
MzW :Dlaczego mówi się, że zima zawsze zaskakuje drogowców i jak to zmienić ?
T.Ch. : Odpowiem tak: opady śniegu pojawiają się równocześnie zwykle na całym terenie do utrzymania. Jest rzeczą niemożliwą równoczesne odgarnięcie śniegu lub usunięcie śliskości w czasie, którego oczekują wszyscy użytkownicy ciągów komunikacyjnych. Z tego powodu określone zostały standardy i kategorie dróg zimowego utrzymania. To hasło (co można odszukać w Internecie) pojawiło się blisko sto lat temu na Górnym Śląsku. Ale zapewne wcześniej - partykuła „znów” :).
Trudno polemizować z siłami przyrody, to raczej kolejna lekcja pokory. Zmienić należy podejście. Zima zaskakuje użytkowników dróg, gdyż służby odpowiedzialne za zimowe utrzymanie (przy obecnym poziomie techniki informacyjnej) z wyprzedzeniem reagują na pojawiające się sygnały. Zmiana opon na zimowe, ostrożna jazda, odpowiednie buty z zimową podeszwą, wyrozumiałość i życzliwość dla pracowników, którzy niekiedy już od godziny drugiej czy trzeciej w nocy rozpoczynają pracę w pojazdach a od piątej czy szóstej kolejni pracownicy ręcznie usuwają śnieg z przejść dla pieszych, przystanków to odpowiedź na pytanie „jak to zmienić?”. W opinii wielu użytkowników Szczecinek należy do miast o dobrym standardzie zimowego utrzymania dróg.
MzW: Jakie zadania stawia przed PGK chłodniejsza część roku ?
T.Ch.:Priorytetem jest zimowe utrzymanie ciągów komunikacyjnych na terenach objętych Zarządzaniem Burmistrza Miasta Szczecinek oraz wynikających z umów np. na zimowe utrzymanie dróg powiatowych. W drugiej kolejności są to prace przygotowawcze do okresu zimowego zasobów zieleni miejskiej tj. zabezpieczenie krzewów róż i innych krzewów ozdobnych polegające na przycięciu, kopczykowaniu, osłonięciu gałęziami sosnowymi, świerkowymi lub włókniną w przypadku młodych drzew, krzewów i roślin cebulowych. Dalsze w kolejności prace związane są z pielęgnacją i wycinką drzew, szczególnie w miejscach poza ciągami komunikacyjnymi, czyli o mniejszym stopniu pilności. W okresie zimowym nasi architekci krajobrazu przygotowują także koncepcje urządzenia terenów zieleni na kolejne sezony i lata, wynikające ze strategii rozwoju zieleni, przeprowadzają inwentaryzację zasobów zieleni, opracowują kalkulacje. Ponadto do codziennych zadań należy utrzymanie czystości - bez mała - całego miasta.
MzW: Małymi krokami zbliża się koniec roku. Jak wygląda finansowa sytuacja PGK ? Czy budżet przewidziany na rok 2015 okazał się wystarczający ?
Trudności budżetowe dotyczą obszaru związanego z utrzymaniem zieleni z uwagi na wartość ponoszonych nakładów. Założony wysoki standard pochłania znaczne koszty a mając na uwadze, że około 2/3 kosztów działalności związanej z pielęgnacją zieleni stanowi robocizna (płace i składki) trudno jest zbilansować tę działalność. Wielkość powierzchni terenów zieleni do utrzymania, konieczność codziennego podlewania podczas długookresowej suszy, zwalczanie chorób krzewów nasilających się podczas wysokich temperatur, to tylko niektóre przykłady zwiększonych nakładów na utrzymanie zieleni miejskiej, o którą bezwzględnie warto zabiegać bo przecież stanowi skarb naszego miasta i wyjątkowy produkt regionalny. Takie spostrzeżenie wielokrotnie wyrażali uczestnicy VIII Ogólnopolskiej Konferencji Zarządzanie Zielenią, która w maju bieżącego roku, jak pamiętamy, odbyła się w Szczecinku.