Eduscience - Bezpieczna edukacja
- Aktualności
W rezultacie wypracowali nowe, efektywne rozwiązania, które właśnie wchodzą do głównego nurtu szkolnej praktyki. Projekt EDUSCIENCE pozwala na łączenie różnych światów: nauki, edukacji i technologii. Zapewnia kontakt z nauką i ułatwia poznawanie fascynującego świata przyrody.
Projekt jest dostępny dla wszystkich szkół w Polsce, na każdym etapie edukacyjnym. Oferuje bezpłatnie następujące produkty: 1. platforma e-learningowa zawierająca bazę materiałów z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych (ponad 15 tys. zasobów dydaktycznych różnego typu) oraz nowoczesne narzędzia do tworzenia materiałów interaktywnych oraz gier (www.platforma.eduscience.pl);
2. portal przyrodniczy www.eduscience.pl zawierający ciekawostki ze świata nauki i edukacji, blogi naukowców oraz mapy zjawisk przyrodniczych w ramach monitoringu prowadzonego przez szkoły;
3. wsparcie metodyczne dla nauczycieli obejmujące m.in. unikalne narzędzie do tworzenia programów nauczania, poradniki metodyczne dla nauczycieli czterech etapów edukacyjnych, e-poradniki dla uczniów pozwalające na diagnozę ich potencjału i najlepszych sposobów uczenia się oraz artykuły metodyczne i wykłady eksperckie w postaci filmów;
4. program wycieczek dydaktycznych obejmujących zajęcia w instytutach i obserwatoriach Polskiej Akademii Nauk, pomagających lepiej zrozumieć obserwowane zjawiska przyrodnicze i przybliżających specyfikę pracy naukowców;
5. program monitoringu przyrodniczego, pozwalający rozwijać u uczniów samodzielność i odpowiedzialność niezbędne przy zbieraniu i analizie danych z obserwacji i pomiarów. Zanim projekt EDUSCIENCE stał się gotowym produktem, innowacyjne rozwiązania zaproponowane w projekcie zostały poddane testowaniu w 250 szkołach w całej Polsce, na każdym etapie edukacyjnym.
W czasie dwóch lat testowania zrealizowano ponad 55 tys. godzin zajęć szkolnych. Ponadto EDUSCIENCE oferuje:
- nowoczesną metodykę nauczania – dedykowaną zarówno nauczycielom, jak i uczniom i ich rodzicom.
- bezpośredni kontakt z naukowcami Polskiej Akademii Nauk – telekonferencje, lekcje online, wizyty w obserwatoriach dają możliwość zadawania pytań, wpływania na przebieg badań i poznania metod naukowych,
- różnorodność technik przekazu wiedzy - na platformie e-learningowej umieszczane są różnego typu materiały (filmy, prezentacje, quizy, krzyżówki, materiały interaktywne itp.),
- poznawanie różnych aspektów nauki – prowadzone są transmisje satelitarne z Polskiej Stacji Polarnej na Spitsbergenie oraz z obserwatoriów geofizycznych w Polsce,
- naukę przez eksperymenty – projekt kładzie nacisk na angażowanie uczniów w wykonywanie doświadczeń dostosowanych do ich wieku i umiejętności, EDUSCIENCE jest projektem innowacyjnym, wychodzącym naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom polskich szkół, ich uczniów i nauczycieli.
W trakcie badań ewaluacyjnych wielokrotnie pojawiały się głosy o konieczności kontynuacji projektu i objęcia nim wszystkich klas, co stanowi jego najlepszą rekomendację. Projekt jest dostępny bezpłatnie i bez żadnych ograniczeń. Nie ma konieczności wypełniania dokumentacji projektowej, a proces elektronicznej rejestracji szkoły jest bardzo prosty.
Rejestracja dostępna jest na stronie: http://platforma.eduscience.pl. Więcej informacji o projekcie www.eduscience.pl.
Szkoły Pro Futuro odegrały kluczową rolę w projekcie EDUSCIENCE, będąc nie tylko inicjatorem, ale także wykonawcą dużej części projektu. Szkoły Pro Futuro wypracowały wspólnie z Colinem Rose’em metodykę efektywnego uczenia się, która ma odzwierciedlenie nie tylko w poradnikach dla nauczycieli, ale również bezpośrednie zastosowanie na platformie.
Główne elementy wsparcia merytorycznego w projekcie EDUSCIENCE to:
- Poradniki metodyczne dla nauczycieli
- E-poradniki – narzędzia diagnostyczne dla uczniów i rodziców
- Materiały metodyczne na portalu
- Narzędzia interaktywne dostępne na platformie e-learningowej
- Programy nauczania.
W ramach realizacji zadań wypracowano 2777 scenariuszy lekcji, 1000 przykładów dobrych praktyk edukacyjnych oraz 250 artykułów z zakresu nauk matematyczno – przyrodniczych. - Polska Akademia Nauk tworzyła unikalne, profesjonalne materiały i doświadczenia, a my - nauczyciele, dydaktycy zastanawialiśmy się, jak to ułożyć w proces poznawczy, w jaki sposób przekazać uczniom zagadnienie, aby ich zainteresować pogłębianiem wiedzy, poszukiwaniem rozwiązań, dopisywaniem ciągu dalszego do poruszanych zagadnień - mówi ogólnopolski koordynator projektu, jeden z jego współtwórców i dyrektorka szkół Pro Futuro Anna Hryniewicz.
EDUSCIENCE to także platforma e-learningowa, która oferuje wszystkie korzyści płynące z cyfryzacji szkoły. Materiały zawarte na platformie to filmy, grafy, obrazy połączone z dźwiękiem.
Są dostępne na platformie dla przyszłych roczników. Mogą być też wykorzystane w czasie nieobecności nauczyciela, przesłane do ucznia, który jest nieobecny na lekcji.