Jeden przegubowiec i dziesięć elektryków
- Aktualności
W połowie minionego roku do Szczecinka przyjechał nowy autobus. Tym razem był to blisko 19-metrowy autobus przegubowy. Przez kilka tygodni był on testowany przez Komunikację Miejską. Przewoźnik chciał sprawdzić, jak tak duży autobus poradzi sobie na naszych ulicach, zwłaszcza w dość newralgicznych miejscach, jak ostre zakręty, małe ronda czy zatoczki. Okazało się, że z wszelkimi przeszkodami poradził sobie nadzwyczaj dobrze. Teraz władze miasta wraz z Komunikacją miejską przymierzają się do zakupu tego typu pojazdu, który na stałe mógłby zagościć na naszych ulicach i kursował zwłaszcza w godzinach szczytu.
- Wspólnie z miastem Szczecinek staramy się o zakup autobusu przegubowego, takiego jaki jeździł w minionym roku po ulicach naszego miasta – mówi Tomasz Merk, prezes szczecineckiej Komunikacji Miejskiej. - Prowadzimy również testy na tego typu autobusach innych marek, także kwestia wyboru jest jeszcze sprawą otwartą. Myślę, że w tym roku będzie możliwość ogłoszenia postępowania na zakup takiego autobusu 19-metrowego. Ostatnio też pasażerowie w Szczecinku mają okazję jeździć autobusem trzydrzwiowym. Zmieniliśmy w pojeździe dwoje drzwi na trzy ze względu na większe zainteresowanie mieszkańców korzystaniem z naszych usług, a więc ze względu na tzw. potoki pasażerskie. Oczywiście to jest związane tez z tym, że ten przewóz jest darmowy.
To jednak nie koniec obiecujących wiadomości. Miejski przewoźnik również myśli o wymianie części floty na tzw. elektryki. Jeśli miastu uda się zdobyć dofinansowanie na ich zakup, wówczas flota przewoźnika może wzbogacić się o dziesięć kolejnych tego typu pojazdów.
- Oczywiście chcemy takich zakupów dokonać razem z miastem Szczecinek bo trudno żeby Komunikacja Miejska samodzielnie miała takie możliwości finansowe. Tutaj kupującym najprawdopodobniej będzie miasto. Chcielibyśmy pozyskać następnych 10 autobusów elektrycznych wraz z ładowarkami. Byłyby to autobusy 12-metrowe, które zabierałyby minimum 70 osób. Chcielibyśmy także, żeby w normalnym cyklu pracy ten autobus przejeżdżał na jednym ładowaniu baterii około 230 km. Taki zapis też na pewno znajdzie się w specyfikacji. Byłyby to autobusy trzydrzwiowe, 12-metrowe.
- Już z myślą o tym programie szykujemy projekt rozbudowy systemu zasilania na zajezdni, żebyśmy byli ze wszystkim przygotowani. Dzięki temu przede wszystkim, kiedy będziemy mieli takie możliwości techniczne żeby podłączyć nowe autobusy, to wtedy będziemy mogli zdobyć więcej punktów w walce o pozyskiwanie środków. Liczymy na dofinansowanie na poziomie 80 proc. Jeżeli udałoby nam się pozyskać 10 kolejnych autobusów elektrycznych, to wówczas ten program elektromobilności dla miasta Szczecinka byłby zamknięty – dodaje nasz rozmówca. /zr/