Mieszkańcy osiedla Marcelin proszą o inny objazd

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 23.07.2018 / Komentarze
"Proponowany objazd, który ma kończyć się dla mieszkańców osiedla Marcelin na wysokości Bugna jest nie do zaakceptowania z wielu przyczyn"

Trwa budowa obwodnicy Szczecinka. Inwestycja ta wiąże się jednocześnie z czasowymi utrudnieniami dla kierowców. Będą musieli się z nimi zmierzyć również mieszkańcy os. Marcelin. Od października, aby dostać się do centrum Szczecinka, najpierw pokonają 7-kilometrowy objazd. Planowana zmiana organizacji ruchu wywołała wiele pytań, a samo rozwiązanie wzbudziło szereg wątpliwości. Rada Osiedla Słowiańska – Łódzka zwróciła się do burmistrza, GDDKiA oraz Eurovi z prośbą o przedstawienie planów alternatywnego poruszania się w przypadku zamknięcia DK 20. Swoje obawy wyartykułowała w piśmie, które w miniony czwartek trafiło do Urzędu Miasta. Jego treść przytaczamy poniżej w całości:

"Działając w imieniu Rady Osiedla Słowiańska – Łódzka i mieszkańców osiedla Marcelin prosimy o przedstawienie planów alternatywnego poruszania się w przypadku zamknięcia DK 20.

 By dostać się do miasta, od kilku miesięcy poruszamy się, kilka razy dziennie, przygotowanymi drogami ze zbrojonych płyt betonowych. Ich jakość pozostawia wiele do życzenia, ale zdajemy sobie sprawę, że każda inwestycja, która może zmierzać do poprawy dróg wymaga cierpliwości i pewnych niedogodności. Ponosimy w tej sytuacji realne koszty.

Nieoficjalną drogą dochodzą do mieszkańców osiedla Marcelin informacje o planowanym kilkukilometrowym objeździe, który ma stanowić jedyny możliwy dojazd do Szczecinka. Jesteśmy zaniepokojeni wprowadzaniem potencjalnych zmian, których nikt z nami nie konsultuje i nie uwzględnia naszych potrzeb, możliwości i zasad bezpieczeństwa.

Proponowany objazd, który ma kończyć się dla mieszkańców osiedla Marcelin na wysokości Bugna jest nie do zaakceptowania z wielu przyczyn, z których kilka przytoczymy:

  1. Jest to odcinek zbyt długi, przy uwzględnieniu pętli jaką musimy wykonać by dostać się do centrum jest to odległość przekraczająca w jedną stronę 10 km.  Trudno liczyć na to,  że taką trasę pokonujemy raz dziennie. Osiedle Marcelin, to osiedle młodych rodzin, na którym jest bardzo dużo dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym i są one dowożone na zajęcia pozalekcyjne, do lekarza… Poza tym każdy z nas jest związany z miastem nie tylko pod kątem pracy zawodowej, zakupów, ale także jest ono dla nas miejscem, z którego korzystamy w chwilach odpoczynku i relaksu.
  2. Długość proponowanego objazdu spowoduje znaczne podwyższenie kosztów utrzymania rodziny, a także podniesie koszty prowadzonych na osiedlu Marcelin działalności gospodarczych. Każdy jest zmuszony do sporadycznego, ale jednak korzystania z TAXI, a znaczne wydłużenie przejazdu zdecydowanie podwyższy rachunek.
  3. Czy proponowany objazd uwzględnia ruch pieszych i rowerowy? Jest to często najprostsza i najtańsza alternatywa wykorzystywana przez mieszkańców osiedla, a dla dzieci i młodzieży jest formą samodzielnego, szybkiego dotarcia do szkoły i na zajęcia pozalekcyjne. Dzieci bardzo często korzystają z rowerów by dostać się do szkoły, dotychczas mieli względnie bezpieczny i szybki dojazd, a Rada Osiedla Słowiańska – Łódzka doposażyła SP 6 i osiedle w stojaki na rowery. Nie chcemy zmian, które zaburzą bezpieczeństwo i samodzielność dzieci i młodzieży, również i osób dorosłych. Mamy prawo decydować w każdym momencie jak i kiedy i w jaki sposób chcemy dostać się do Szczecinka.
  4. Objazd kończący się na wysokości Bugna byłby do zaakceptowania na miesiąc… ale my słyszymy o roku (przy założeniu, że wszystko pójdzie zgodnie z planem).  Rok, to jednak bardzo długo i jest to znaczne obciążenie finansowe, jakościowe, czasowe dla wszystkich, znacznie wpływające na zasady bezpieczeństwa.
  5. Zakładając tak długi objazd powstaje pytanie co z Komunikacją Miejską (?), do której również mamy prawo. Tak wydłużony objazd wpłynie na rozkład jazdy i koszty utrzymania linii, co w konsekwencji może powodować ograniczenia w ruchu autobusów.
  6. Zgodnie z Ustawą o systemie oświaty art. 17 ust.3 zobowiązuje gminę do zapewnienia transportu dla dzieci lub zwrotu kosztów za transport. Kilometry jakie zostaną dołożone do dzieciom spowodują zaburzenia w ich rytmie funkcjonowania by mogły dotrzeć do szkoły najczęściej na 8 rano i nałożą na gminę dodatkowe obowiązki.
  7. Czy proponowany objazd jest jedynym łączącym ruch TIR, osobowych samochodów, rowerów i ruchu pieszych? Czy to jest możliwe?
  8. Dojazd wydłuży potencjalną interwencję pojazdów uprzywilejowanych, a nawet brak alternatyw może ją uniemożliwić! Itd.

Biorąc pod uwagę powyższe punkty (które można niestety mnożyć) prosimy o uwzględnienie naszego głosu. Jesteśmy gotowi wesprzeć budowę obwodnicy na każdym etapie, jedynie wówczas, gdy będą zachowane nasze potrzeby, gdy będą brane pod uwagę konsultacje społeczne w sprawie tworzonych objazdów.

Alternatywne przejazdy dla pojazdów do 3,5 tony mogą mieć „ujście” na wysokości ulicy Wodociągowej lub stacji PKP Szczecinek Chyże i to jest dla nas realna opcja.

Czekając na odpowiedź, pozostajemy gotowi do rozmów i negocjacji."

Tekst: Marzena Góra

Foto: Sławomir Włodarczyk