Minął tydzień
- Aktualności
Trwa rejestracja uczestników 39 Biegu Osińskiego
Kiedy 24 kwietnia 1982 roku w Szczecinku po raz pierwszy rozegrany został Ogólnopolski Bieg Przełajowy o puchar Winanda Osińskiego, zapewne żaden z organizatorów nie przypuszczał, że ta sportowa impreza przetrwa kilkadziesiąt lat wpisując się na stałe do kalendarza krajowych wydarzeń biegowych i zyska międzynarodową popularność. Przed nami kolejna odsłona zmagań biegaczy.
Znamy już termin 39 Biegu Ulicznego Memoriał Winanda Osińskiego - niedziela 23 kwietnia. Start zawodników przewidziano tradycyjnie na ul. Piłsudskiego. Meta również – podobnie jak w poprzednich latach - umiejscowiona zostanie na Stadionie Miejskim im. Czesława Kazimierza Lisa.
Trwa rejestracja zawodników, którzy chcą wziąć udział w 39 Biegu Ulicznym. Każdy, kto chciałby spróbować swoich sił pokonując liczącą 10 km trasę, może dokonać rejestracji odwiedzając stronę:
https://online.datasport.pl/zapisy/portal/zawody.php?zawody=7584&fbclid=...
Organizatorzy przyjęli już (stan - niedziela, godz. 10) zapisy od 95 biegaczy, m.in. z Koszalina, Szczecina, Słupska oraz z wielu klubów biegowych regionu
- Zwycięzcy i uczestnicy memoriału otrzymają medale, statuetki i koszulki. Uczestnicy biegu wybrali już jej wzór. Więcej na ten temat w artykule:
https://miastozwizja.pl/na-fioletowo-w-biegu-winanda-osinskiego
- Z kolei najmłodsi uczestnicy Memoriału otrzymają od nas gustowne pluszaki - mówi "Miastu z Wizją" Dariusz Mazur, Dyrektor Techniczny Biegu, zastępca dyr. Ośrodka Sportu i Rekreacji.
- Trasa biegu posiada atest Polskiego Związku Lekkiej Atletyki. Oznacza to, że uzyskany przez zawodnika czas będzie oficjalny, uznawany we wszelkiego rodzaju zestawieniach i statystykach.
Podobnie jak w poprzednich latach bieg główny zostanie poprzedzony biegami młodzieżowymi. Będzie też bieg dzieci z rodzicami.
Jak nam powiedział D. Mazur, organizatorzy przygotowali także szereg atrakcyjnych nagród rzeczowych, które zostaną rozlosowane wśród wszystkich tegorocznych zawodników, którzy ukończą bieg.
Warto również na bieżąco śledzić fanpage Biegu na Facebooku:
https://www.facebook.com/search/top?q=bieg%20osi%C5%84skiego%20szczecinek,
gdzie sukcesywnie pojawiają się wszelkie informacje dla biegaczy planujących swój udział w tej sportowej imprezie.
Trwa budowa Trasy Pojezierzy Zachodnich
Wszystkie ścieżki rowerowe prowadzą do Szczecinka
Rozpoczęła się budowa kolejnego odcinka rowerowej Trasy Pojezierzy Zachodnich. Pod koniec styczna Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich przekazał plac budowy wykonawcy inwestycji. Tym razem budowane będą nowe odcinki w okolicach Szczecinka i Czaplinka. To IX etap tego projektu.
Po budowie odcinków zachodniej i centralnej części szlaku czas na odcinki na wschodzie województwa. Przypomnijmy, że trasa ma przebiegać z zachodu na wschód przez pas zachodniopomorskich Pojezierzy. Trasa ma być łącznikiem między siecią tras niemieckich oraz trasami budowanymi w województwie pomorskim. Już teraz Odrę można pokonać rowerem przez odnowiony most w Siekierkach lub drugą odnogą trasy przez Szczecin.
Pierwszy z odcinków budowanych przez ZZDW powstał na tej trasie w 2018 r. Był to odcinek Siekierki-Trzcińsko Zdrój. Potem budowane były odcinki między Myśliborzem, Barlinkiem, Choszcznem.
Projekt wchodzący do realizacji to kilka kolejnych, odrębnych odcinków w gminach: Czaplinek, Borne Sulinowo, Szczecinek oraz w samym Szczecinku. Połączą one w jeden ciąg już istniejące drogi rowerowe na tym terenie. Nowe odcinki będą miały nawierzchnię bitumiczną i łączną długość blisko 10 km.
Pierwsza część projektu składa się z odcinków: Czaplinek - Kołomąt, który powstanie wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 171 oraz Borne Sulinowo – Krągi wzdłuż ul. Wojska Polskiego. Łączna długość tych dwóch odcinków to 5,5 km.
Odcinek Borne Sulinowo- Krągi okrąża południowo- wschodnią część malowniczego, rynnowego jeziora Pile. Jest to kontynuacja trasy, która powstała w minionym roku na nasypie kolejowym między Łubowem i Bornem Sulinowo. W ciągu tego odcinka mamy już wyremontowany i przystosowany do ruchu rowerowego most nad rzeką Piławą.
Druga część rozpoczynającego się zadania to droga rowerowa na trasie Krągi – Szczecinek. Ta druga część obejmie cztery różne odcinki: Krągi - Jelonek, Przyjezierze -Jelenino, fragment na terenie Jelenina i ostatni na terenie Szczecinka. Droga rowerowa biegnie tu, wzdłuż, ale pewnym oddaleniu od drogi krajowej nr 20, w dużej części przez tereny leśne i łąkowe.
Długość odcinków inwestycyjnych w tej części to blisko 4,5 km, a odcinków do oznakowania 10,5 km. Wykonawcą inwestycji jest firma DOMAR z Tatowa. Wartość robót budowlanych ma wynieść ponad 16,9 mln zł. Wszystkie odcinki powinny być gotowe do 14 listopada 2023 br.
Informacja ZZDW Koszalin
Nowe wydanie „Dzień Dobry Szczecinek”
To już 64 numer naszej gazety. Życzymy miłej lektury
Miło nam poinformować, że ukazało się kolejne wydanie miesięcznika „Dzień Dobry Szczecinek”. Wkrótce gazeta trafi do Waszych domów. Znajdą w niej Państwo najważniejsze informacje o tym, co w ostatnim czasie wydarzyło się w naszym mieście.
Dziękujemy Czytelnikom, którzy dzielą się z nami swoimi opiniami na temat naszej gazety, za wszystkie pozytywne sygnały. Cieszymy się, że miesięcznik „Dzień Dobry Szczecinek” każdorazowo spotyka się z tak ciepłym przyjęciem wśród mieszkańców. To dla Was chcemy wciąż udoskonalać naszą gazetę.
Jednocześnie doceniamy to, że darzycie nas wielkim zaufaniem, kontaktując się z nami i prosząc o pomoc lub interwencję w ważnych dla Was sprawach. Zachęcamy Państwa do kontaktu m.in. za pośrednictwem e-maila, pisząc na adres: redakcja@miastozwizja.pl
Mały procent, duży wkład w czyjeś życie
Po prostu warto pomóc
W tym roku za sprawą przepisów Polskiego Ładu mamy możliwość przekazania nie 1 procenta podatku na rzecz Organizacji Pożytku Publicznego, jak miało to miejsce dotychczas, lecz 1,5 procenta. Zasada ta będzie miała zastosowanie już do rocznych rozliczeń podatku PIT za 2022 rok.
Podatnik samodzielnie wybiera, na czyją konkretnie rzecz przekazana zostanie kwota pochodząca z jego zeznania rocznego. Co ważne przekazując 1,5% z własnego PIT nie tracimy ani złotówki - rozdysponowujemy jedynie kwotę, którą i tak musimy przekazać na rzecz Skarbu Państwa.
Ile można zyskać? Tak naprawdę nie zyskujemy nic - ale też nic nie stracimy – a możemy bezpośrednio wpłynąć na to, do kogo trafią pieniądze z naszego podatku. Zysk jest więc bardziej moralny.
Jeżeli spóźnimy się ze złożeniem deklaracji podatkowej (mamy na to czas do 2 maja br. włącznie - to termin nieprzekraczalny), to utracimy prawo do przekazania 1,5%. Warto złożyć nawet zeznanie puste, a potem w ramach korekty przekazać kwotę na rzecz wybranej przez nas organizacji.
Źródło: pit.pl
Foto: Shutterstock
Podróż szlakami rodów szlacheckich
Muzeum Regionalne zaprasza na rowerową wędrówkę do przeszłości ziemi szczecineckiej
Choć to dopiero połowa lutego, mieszkańcy Szczecinka nader chętnie wsiadają na rowery i wyjeżdżają na szlaki wiodące po okolicy. Nic dziwnego - to samo zdrowie, tym bardziej, że aurę mamy niemal wiosenną.
Gdzie się udać na weekendową wycieczkę? Zachęcamy - szlakiem pomorskich rodów szlacheckich. "Rowerowy przewodnik historyczny szlakiem pomorskich rodów szlacheckich", autorstwa pracownika szczecineckiego Muzeum Regionalnego Mateusza Zacharewicza, został wydany w sierpniu 2021 roku. Do dziś cieszy się niesłabnącym powodzeniem. Każdy miłośnik rowerowych wojaży powinien mieć to wydawnictwo w swojej podręcznej biblioteczce.
A co do podróży rowerowych, to nie musimy wcale czekać na wiosnę. Na rowerze wokół Szczecinka i po Pojezierzu Drawskim można podróżować przez cały rok!
Przypominamy Państwu fragment naszego artykułu, który ukazał się w sierpniu 2021 roku:
Dzięki przestudiowaniu przewodnika możemy poznać historię rodów szlacheckich: von Hertzberg, von Zastrow, von Zarten, von Glasenapp i von Kleist. Wszystko to zostało zgrabnie ujęte na pięciu trasach rowerowych w okolicach Szczecinka. Do wydawnictwa załączono mapę rowerową z naniesionymi i opisanymi szlakami. Przewodnik został wzbogacony bogatą galerią, również nigdy dotąd niepublikowanych zdjęć historycznych siedzib pomorskich rodów szlacheckich.
- Zależało mi pokazać te piękne obiekty w latach swojej świetności. By stworzyć przewodnik z należytą starannością zjechałem region wzdłuż i wszerz - mówi "Miastu z Wizją" Mateusz Zacharewicz.
- Szlaki starałem się poprowadzić z pominięciem dróg asfaltowych. Wszystko po to, by zaproponować rowerzystom bezpieczną podróż. Jako ciekawostkę dodam, że przejechałem ponad 10 tysięcy kilometrów, a praca nad przewodnikiem trwała około 1,5 roku.
Jak zaznaczył nasz rozmówca, tego typu przewodników w kraju jest jak na lekarstwo.
- Chodzi mi tu o przewodniki rowerowe - zaznacza M. Zacharewicz. - Zaproponowane trasy wiodą po powiecie szczecineckim. Jedna z nich wykracza poza nasz region i prowadzi przez powiat złotowski. Najdalej wysunięta trasa na północ prowadzi przez Nosibądy. Z kolei na wschód - przez Biały Bór, na zachód - przez Łęknicę i na południe - okolicami Okonka.
Burzliwa historia dworca PKS
Podróż do niedawnej przeszłości Szczecinka
Okazały obiekt zbiorowej komunikacji autobusowej został zbudowany przy ul. Kaszubskiej w połowie lat 70. ubiegłego stulecia. Skąd taki wybór? Ówczesne władze partyjne Szczecinka "kombinowały", by nieopodal położona stacja PKP Szczecinek Chyże stała się pasażerskim dworcem kolejowym. Gdyby te plany zostały wcielone w życie, położenie centrum obsługi pasażerskiej Szczecinka w tym rejonie miasta byłoby nawet uzasadnione. Tak się jednak nie stało.
W 1976 dworzec PKS przyjął pierwsze autobusy i pasażerów. Wówczas był najładniejszym, najbardziej okazałym i najbardziej funkcjonalnym dworcem PKS na Pomorzu. I to nie tyko zachodnim. Np. koszaliński dworzec PKS (Koszalin był wówczas miastem wojewódzkim) przy szczecineckim się po prostu "chował". Nie inaczej było też z dworcem w Szczecinie. O innych miastach na Pomorzu Środkowym i Zachodnim nie ma nawet co wspominać.
Szczecinecki dworzec autobusowy przez lata tętnił życiem - oblężony od rana do wieczora. Można było na nim kupić niemal wszystko, no i co najważniejsze porządnie zjeść.
Niestety, wraz z początkiem transformacji ustrojowej zaczął popadać w niełaskę. Autobusów było coraz mniej. Zmniejszała się też ilość pasażerów, nawet tych podróżujących do miejscowości położonych w najbliższej okolicy Szczecinka. Autobusy przestały zarabiać a rachunek ekonomiczny przedsiębiorstwa był wówczas priorytetem.
Kilka lat temu nie doczekawszy nawet swoich 40 urodzin został zamknięty. Zapadła decyzja o jego sprzedaży. Chętnych nie było, więc szefostwo szczecineckiego PKS zdecydowało się wyburzyć obiekt a uporządkowany wcześniej plac po prostu sprzedać. Tak też się stało.
Niegdyś najnowocześniejszy dworzec autobusowy na Pomorzu dokonał żywota późną jesienią 2015 roku. Pac przy ul. Kaszubskiej oczyszczono, uporządkowano i sprzedano. Nabywcą był znany w Szczecinku z wielu mieszkaniowych inwestycji deweloper z Chojnic. Postanowił, że przy ul. Kaszubskiej powstaną apartamentowce. Budowa już się rozpoczęła.
W artykule unikalne zdjęcia i materiał wideo, m.in. z ostatnich chwil naszego dworca.
Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk