Eduscience - Bezpieczna edukacja

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 17.06.2015 / Komentarze
Jak sprawić, by edukacja przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i technicznych stała się bardziej przyjazna dla uczniów i nauczycieli? Odpowiedzi na to i na inne pytania szukali autorzy projektu EDUSCIENCE – Instytut Geofizyki PAN, Edukacja Pro Futuro Sp. z o.o., American Systems sp. z o.o. oraz partner z Wielkiej Brytanii Accelerated Learning Systems Ltd.
Eduscience - Bezpieczna edukacja

W rezultacie wypracowali nowe, efektywne rozwiązania, które właśnie wchodzą do głównego nurtu szkolnej praktyki. Projekt EDUSCIENCE pozwala na łączenie różnych światów: nauki, edukacji i technologii. Zapewnia kontakt z nauką i ułatwia poznawanie fascynującego świata przyrody.

Projekt jest dostępny dla wszystkich szkół w Polsce, na każdym etapie edukacyjnym. Oferuje bezpłatnie następujące produkty: 1. platforma e-learningowa zawierająca bazę materiałów z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych (ponad 15 tys. zasobów dydaktycznych różnego typu) oraz nowoczesne narzędzia do tworzenia materiałów interaktywnych oraz gier (www.platforma.eduscience.pl);

2. portal przyrodniczy www.eduscience.pl zawierający ciekawostki ze świata nauki i edukacji, blogi naukowców oraz mapy zjawisk przyrodniczych w ramach monitoringu prowadzonego przez szkoły;

3. wsparcie metodyczne dla nauczycieli obejmujące m.in. unikalne narzędzie do tworzenia programów nauczania, poradniki metodyczne dla nauczycieli czterech etapów edukacyjnych, e-poradniki dla uczniów pozwalające na diagnozę ich potencjału i najlepszych sposobów uczenia się oraz artykuły metodyczne i wykłady eksperckie w postaci filmów;

4. program wycieczek dydaktycznych obejmujących zajęcia w instytutach i obserwatoriach Polskiej Akademii Nauk, pomagających lepiej zrozumieć obserwowane zjawiska przyrodnicze i przybliżających specyfikę pracy naukowców;

5. program monitoringu przyrodniczego, pozwalający rozwijać u uczniów samodzielność i odpowiedzialność niezbędne przy zbieraniu i analizie danych z obserwacji i pomiarów. Zanim projekt EDUSCIENCE stał się gotowym produktem, innowacyjne rozwiązania zaproponowane w projekcie zostały poddane testowaniu w 250 szkołach w całej Polsce, na każdym etapie edukacyjnym.

W czasie dwóch lat testowania zrealizowano ponad 55 tys. godzin zajęć szkolnych. Ponadto EDUSCIENCE oferuje:

- nowoczesną metodykę nauczania – dedykowaną zarówno nauczycielom, jak i uczniom i ich rodzicom.

- bezpośredni kontakt z naukowcami Polskiej Akademii Nauk – telekonferencje, lekcje online, wizyty w obserwatoriach dają możliwość zadawania pytań, wpływania na przebieg badań i poznania metod naukowych,

- różnorodność technik przekazu wiedzy - na platformie e-learningowej umieszczane są różnego typu materiały (filmy, prezentacje, quizy, krzyżówki, materiały interaktywne itp.),

- poznawanie różnych aspektów nauki – prowadzone są transmisje satelitarne z Polskiej Stacji Polarnej na Spitsbergenie oraz z obserwatoriów geofizycznych w Polsce,

- naukę przez eksperymenty – projekt kładzie nacisk na angażowanie uczniów w wykonywanie doświadczeń dostosowanych do ich wieku i umiejętności, EDUSCIENCE jest projektem innowacyjnym, wychodzącym naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom polskich szkół, ich uczniów i nauczycieli.

W trakcie badań ewaluacyjnych wielokrotnie pojawiały się głosy o konieczności kontynuacji projektu i objęcia nim wszystkich klas, co stanowi jego najlepszą rekomendację. Projekt jest dostępny bezpłatnie i bez żadnych ograniczeń. Nie ma konieczności wypełniania dokumentacji projektowej, a proces elektronicznej rejestracji szkoły jest bardzo prosty.

Rejestracja dostępna jest na stronie: http://platforma.eduscience.pl. Więcej informacji o projekcie www.eduscience.pl.

Szkoły Pro Futuro odegrały kluczową rolę w projekcie EDUSCIENCE, będąc nie tylko inicjatorem, ale także wykonawcą dużej części projektu. Szkoły Pro Futuro wypracowały wspólnie z Colinem Rose’em metodykę efektywnego uczenia się, która ma odzwierciedlenie nie tylko w poradnikach dla nauczycieli, ale również bezpośrednie zastosowanie na platformie.

Główne elementy wsparcia merytorycznego w projekcie EDUSCIENCE to:

- Poradniki metodyczne dla nauczycieli

- E-poradniki – narzędzia diagnostyczne dla uczniów i rodziców

- Materiały metodyczne na portalu

- Narzędzia interaktywne dostępne na platformie e-learningowej

- Programy nauczania.

W ramach realizacji zadań wypracowano 2777 scenariuszy lekcji, 1000 przykładów dobrych praktyk edukacyjnych oraz 250 artykułów z zakresu nauk matematyczno – przyrodniczych. - Polska Akademia Nauk tworzyła unikalne, profesjonalne materiały i doświadczenia, a my - nauczyciele, dydaktycy zastanawialiśmy się, jak to ułożyć w proces poznawczy, w jaki sposób przekazać uczniom zagadnienie, aby ich zainteresować pogłębianiem wiedzy, poszukiwaniem rozwiązań, dopisywaniem ciągu dalszego do poruszanych zagadnień - mówi ogólnopolski koordynator projektu, jeden z jego współtwórców i dyrektorka szkół Pro Futuro Anna Hryniewicz.

EDUSCIENCE to także platforma e-learningowa, która oferuje wszystkie korzyści płynące z cyfryzacji szkoły. Materiały zawarte na platformie to filmy, grafy, obrazy połączone z dźwiękiem.

Są dostępne na platformie dla przyszłych roczników. Mogą być też wykorzystane w czasie nieobecności nauczyciela, przesłane do ucznia, który jest nieobecny na lekcji.