Na szlaku obwodnicy pracują drwale

  • Tv
  • Aktualności
Miasto z Wizją / 29.03.2017 / Komentarze
Roboty budowlane ruszą niebawem

O tym, że budowa obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11 rozpocznie się od lustracji terenu przez saperów i usunięciu z nich kolidujących z przyszłym szlakiem komunikacyjnym krzewów i drzew, pisaliśmy 20 marca w artykule:

http://miastozwizja.pl/archeolodzy-juz-byli-teraz-czas-na-saperow-i-drwali

Prace są już mocno zaawansowane. Drwale mają pełne ręce roboty m.in. w okolicy skrzyżowania ulic Strefowej i Leśnej.

Jak poinformowało na swojej stronie internetowej Nadleśnictwo Czarnobór, szczecineccy leśnicy przekażą do dyspozycji budowniczych obwodnicy ponad 6 ha zarządzanych przez siebie terenów.

Możemy się też dowiedzieć, że przed przystąpieniem do wycinki drzew wykonana została inwentaryzacja przyrodnicza pod kątem obecności gatunków chronionych i ich siedlisk, np. gniazd i dziupli. Nie stwierdzono występowania gatunków zwierząt objętych ochroną prawną na obszarze przewidywanych prac. W związku z tym Nadleśnictwo Czarnobór mogło przystąpić do wycinki drzew na działkach przeznaczonych pod inwestycję.

Leśnicy z Czarnoboru podali również, że w dokumentacji projektowej przebieg obwodnicy wyznaczony został w najwęższym odcinku kompleksu leśnego, z częściowym wykorzystaniem terenu wzdłuż linii wysokiego napięcia. Wycinką objęto obszar lasu o powierzchni około 5,6 ha. W celu połączenia powstałych odseparowanych, rozdrobnionych kompleksów leśnych zaprojektowano przejście dolne dla zwierząt, co umożliwi ich swobodną migrację po wybudowaniu obwodnicy. Zmianie ulegnie również trasa popularnej wśród mieszkańców Szczecina ścieżki przyrodniczo-leśnej „Szlakiem Testamentu Papieskiego". Po zakończeniu prac związanych z wycinką drzewostanu Nadleśnictwo przekaże teren Inwestorowi, czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Przypomnijmy: Obwodnica Szczecinka będzie dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Nowa trasa ominie Szczecinek od wschodu wyprowadzając z miasta ruch tranzytowy w ciągu DK11. Na włączeniach w istniejącą DK11 zostaną zlokalizowane dwa ronda - koło byłej strzelnicy garnizonowej przy wyjeździe na Koszalin i w Turowie, a na samej obwodnicy dwa węzły drogowe. Węzeł Szczecinek centrum połączy obwodnicę z DK20, a węzeł Szczecinek Wschód z terenami przemysłowymi. W ramach realizacji inwestycji powstanie łącznie 13 obiektów mostowych.

Koszt budowy wschodniego obejścia miasta, jak na Szczecinek jest gigantyczny. Inwestycja pochłonie 323 mln zł a zrealizują ją pracownicy konsorcjum firm EUROVIA Polska Kobierzyce i WARBUD Warszawa.

W ramach inwestycji oprócz mostów i wiaduktów powstaną również przepusty, drogi serwisowe służące obsłudze terenów przyległych do drogi, ciągi piesze i rowerowe oraz zatoki autobusowe, miejsca do zawracania oraz kanalizacja teletechniczna, deszczowa, przepusty i zbiorniki retencyjne, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ruchu kolejowego, a także przejścia dla zwierząt i ekrany akustyczne.

Planuje się również przebudowę odcinków istniejących dróg, linii i urządzeń elektroenergetycznych, sieci i urządzeń cieplnych, wodociągowych i kanalizacyjnych oraz przebudowę urządzeń melioracji i sieci drenarskich.

Drogowcy wprowadzą organizację ruchu na czas wykonywanych robót. Zapewnią również dojazd do wszystkich działek sąsiadujących z pasem drogowym przez cały czas trwania budowy. Na trasie budowy zostanie usunięta zieleń kolidująca z inwestycją. W jej miejsce zostaną przeprowadzone nowe nasadzenia. 

Reasumując: Arteria pobiegnie od Turowa, przetnie Las Miejski, ulicę Leśną, tory kolejowe, ulicę Słupską i dalej, aż do wylotu przy szosie koszalińskiej na północy.

Podstawowe parametry techniczne szczecineckiej obwodnicy? Klasa techniczna - S, prędkość projektowa - 100 km/h, szerokość pasa ruchu - 3,50 m, liczba pasów ruchu – 2 x 2 pasy, szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m opaski wewnętrzne - 0,5 m, szerokość pobocza gruntowego - 0,75 m oraz dopuszczalne obciążenie nawierzchni – 115 kN.

Budowa obejmie obszar miasta oraz częściowo realizowana będzie w granicach gminy Szczecinek (sołectwa: Dalęcino, Sitno, Turowo).

Planuje się, że budowa obwodnicy Szczecinka zostanie sfinalizowana do końca 2018 roku. Początkowo zakończenie prac zakładano w kwietniu 2019 roku.

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk

Na zdjęciach: Prace w kompleksie leśnym i na polach w okolicy skrzyżowania ulic: Leśna i Strefowa.

Video: Paweł Adamowski