Rowerem pośród jezior - z Bornego do Szczecinka
- Aktualności
Dobre informacje napływają z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. Jak ujawnił nam reprezentujący w Sejmiku nasz region radny Jakub Hardie- Douglas, obiecująco wygląda kwestia dalszej rozbudowy wojewódzkiego systemu tras i ścieżek rowerowych.
- Mieszkańców Szczecinka i okolic interesuje zapewne najbardziej kwestia lokalnych sieci rowerowych. To zrozumiałe - mówi "Miastu z Wizją" J. Hardie-Douglas.
- Wszystko wskazuje, że już niedługo będziemy mogli się cieszyć rozbudowanym fragmentem szlaku rowerowego "Pojezierzy Zachodnich" w skład, którego wchodzi odcinek łączący Szczecinek z Bornem Sulinowo. Prace postępują. W tym roku zamkniemy fazę projektową. W ślad za nią przystąpimy do inwestycji, która wydatnie wzmocni i tak bogaty katalog atrakcji turystycznych naszego powiatu.
- Odcinek Borne Sulinowo – Szczecinek wchodzi w skład Trasy Pojezierzy Zachodnich biegnącej od granicy polsko-niemieckiej, przez pojezierza do Białego Boru. Następnie trasa ma być kontynuowana w województwie pomorskim - dodaje J. Hardie-Douglas.
- Przebieg odcinka Borne Sulinowo – Szczecinek obejmuje zarówno odcinki inwestycyjne jak i odcinki, które będą oznakowane po istniejących drogach. Stan prac przedstawia się następująco:
1) Borne – Krągi: trwa przygotowanie do złożenia ZRiD; termin wykonania dokumentacji zgodnie z umową 31.07.2019 r.
2) Krągi – Szczecinek Świątki: trwa opracowywanie projektu zagospodarowania terenu
- Ponieważ Gmina Borne Sulinowo opracowuje inną dokumentację mającą wpływ na naszą, konieczne było wstrzymanie prac do uzyskania przez Gminę ZRiD. Termin wykonania dokumentacji zgodnie z umową 31.05.2019 r. i będzie on przedłużany. Województwo przystąpi do budowy w/w odcinków niezwłocznie po zakończeniu opracowywania dokumentacji budowlanych - dodaje nasz rozmówca.
Całość prac projektowych i budowlanych sfinansowana zostanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20. Wysokość wsparcia to blisko 85 proc. wartości wszystkich inwestycji.
- Warto też przy tej okazji przypomnieć, że Miasto wystąpiło niedawno do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie budowy kolejnego, tym razem kilometrowego odcinka ścieżki rowerowej, która ma przebiegać wzdłuż "małej obwodnicy" stanowiącej obejście Szczecinka w ciągu drogi 172 i komunikować Szczecinek z Parsęckiem (fragment od granic administracyjnych gminy do Parsęcka miałaby realizować Gmina Wiejska Szczecinek) - kończy Jakub Hardie-Douglas.
"Szczecinecki" szlak rowerowy zaczyna się na granicy z Niemcami przy moście kolejowym w Siekierkach. Początkowo prowadzi nasypem nieczynnej linii kolejowej przez Moryń do Trzcińska-Zdroju. Następnie trasa wiedzie drogami gminnymi i leśnymi do Myśliborza. Odcinek Myślibórz- Barlinek - Pełczyce - Choszczno zaplanowano w dużej części po nasypie nieczynnej linii kolejowej. Z Choszczna trasa prowadzi przez Dobrzany do Ińska. Z kolei trasa z Ińska do Drawska Pom. wiedzie krótkim odcinkiem drogi wojewódzkiej nr 151 do Storkowa, tam odbija na wschód do Ginawy, gdzie przecina drogę krajową nr 20. Dalej prowadzi głównie po drogach gminnych i leśnych przez miasta Pojezierza Drawskiego - Złocieniec i Czaplinek i dalej do Łubowa, Bornego Sulinowa i Szczecinka. Następnie przez Spore do Białego Boru i dalej do granicy województwa.
- Pojezierze Szczecineckie i tutejsze rezerwaty przyrody będą niesamowitym magnesem dla turystów z naszego regionu, ale i z całej Polski. Szlaki rowerowe opracowywaliśmy w ten sposób by wypoczynek na dwóch kółkach z sakwami mógł wynieść przynajmniej kilka lub nawet kilkanaście dni. Taka forma turystyki rowerowej cieszy się coraz większą popularnością - powiedział wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj.
Velo Baltica, Trasa Pojezierzy Zachodnich, Stary Kolejowy Szlak i Trasa Zielonego Pogranicza (część szlaku Blue Velo), to cztery główne szlaki tworzące Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Realizowany przez Województwa Zachodniopomorskie projekt to prawdziwa rowerowa rewolucja na Pomorzu Zachodnim, która już niedługo będzie liczyła 1100 km tras. Jest to możliwe dzięki temu, że nowobudowane odcinki łączą się ze ścieżkami rowerowymi, które zostały zbudowane, bądź są budowane przez lokalne samorządy
Przebieg tras oraz stan zaawansowania można śledzić na mapie elektronicznej http://www.rowery.wzp.pl/mapa-stanu-prac
Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk
Planowane oznakowanie trasy rowerowej Borne Sulinowo - Szczecinek