Takie "cacko" przyjedzie do Szczecinka
- Aktualności
Pomorze Zachodnie w awangardzie. Pierwsza taka kolejowa inwestycja w Polsce. Będą pociągi hybrydowe. Najpierw dwa, ale jeśli znajdą się fundusze unijne, co jest raczej pewne, będzie jeszcze dziesięć kolejnych.
- Urząd Marszałkowski ogłosi w lutym przetarg na dostawę pociągów hybrydowych. To pierwsza taka inwestycja w Polsce – ujawnia „Miastu z Wizją” Jakub Hardie-Douglas, radny Sejmiku Zachodniopomorskiego.
Pociągi hybrydowe są zdolne jeździć zarówno pod siecią trakcyjną, jak i przy wykorzystaniu silnika spalinowego. Wstępnie planuje się, że hybryda mogłaby przewozić pasażerów na szlakach ze Szczecinka do Szczecina, Piły, Poznania oraz przez Słupsk do Ustki.
Jak informuje Gazeta Wyborcza Szczecin i portal Rynek Kolejowy, na nowe pociągi samorząd wojewódzki może wydać nawet ćwierć miliarda złotych.
„Województwo zachodniopomorskie opublikowało wstępne ogłoszenie informacyjne o przetargu, który planuje ogłosić pod koniec lutego. I będzie to chyba najbardziej innowacyjne zamówienie ostatnich lat, bo chodzi o dostawę "zespołów trakcyjnych, które na zelektryfikowanych odcinkach linii kolejowych pobierają prąd elektryczny do zasilania napędzających koła pojazdu silników elektrycznych (oraz innych systemów) z sieci trakcyjnej, natomiast na odcinkach niezelektryfikowanych prąd dostarczany jest przez zabudowane na pojeździe generatory napędzane silnikami spalinowymi".
Co istotne, jak ogłosiło zachodniopomorskie, w ramach zamówienia podstawowego zostaną kupione dwa pojazdy dwunapędowe, ale zostanie zapisana opcja na kolejne dziesięć pojazdów. Samorząd zakłada, że każda hybryda będzie kosztowała od 20 do 30 mln zł netto. Pełna realizacja zamówienia kosztowałaby zatem aż 443 mln zł brutto. Najpierw przeprowadzony zostanie jednak dialog techniczny i zakup pierwszych jednostek. Wykorzystanie opcji jest zależne od pozyskania środków pomocowych. Natomiast zakończenie dostaw przewiduje się już na grudzień 2022 r.
Tekst: Sławomir Włodarczyk
Foto: Newag