Nowy sezon w Met Opera otworzy „Turandot”
- Tv
- Aktualności
Opera "Dialogi karmelitanek" Francisa Poulenca (na początku maja na ekranie kina Wolność" zakończyła wspaniały sezon 2018/2019 w Metropolitan Opera. Jednak z największym i najsłynniejszym teatrem operowym świata nie rozstaliśmy się na długo. W sobotę 12 października br. nowojorska Met Opera powróci do Szczecinka. Tego dnia będziemy mogli podziwiać operową wizytówkę Met - „Turandot” Giacomo Pucciniego. W roli księżniczki wystąpi Christine Goerke.Bilety do nabycia w kasie kina.
Oczywiście, w nowym 14 sezonie atrakcji będzie znacznie więcej. Aż pięć premier znajdzie się wśród dziesięciu transmisji, które, jak co sezon, nowojorska The Metropolitan Opera zaprezentuje widzom na całym świecie w cyklu „The Met: Live in HD”. Będą to: minimalistyczny „Echnaton” Philipa Glassa w reżyserii Phelima McDermotta, który akcję transmitowanego dwa sezony temu „Così fan tutte” przeniósł na Coney Island, „Wozzeck” Albana Berga (inscenizację przygotuje William Kentridge, odpowiedzialny wcześniej za „Nosa” i „Lulu”), „Porgy and Bess” George’a Gershwina, „Agrypina” Georga Friedricha Händla i „Holender tułacz” Richarda Wagnera. Wśród wznowień królować będzie Giacomo Puccini: powróci transmitowana już do kin nowa inscenizacja „Toski”, przygotowana przez Sir Davida McVicara, tym razem z Anną Netrebko w roli tytułowej, a także „Madame Butterfly” w nawiązującej to tradycji teatru japońskiego reżyserii Anthony’ego Minghelli i „Turandot” w sławnej, ociekającej złotem inscenizacji Zeffirellego.
Polską publiczność z pewnością zelektryzują dwa inne wznowienia pięknych spektakli Met: „Manon” Jules’a Masseneta i „Marii Stuart” Gaetana Donizettiego, a to za sprawą udziału w nich polskich wokalistów, barytonów Artura Rucińskiego i Andrzeja Filończyka. Ruciński, święcący tryumfy na największych scenach świata, od Londynu i Madrytu po Nowy Jork, m.in. jako hrabia di Luna w „Trubadurze”, lord Ashton w „Łucji z Lammermoor” czy Germont, już kolejny raz powraca do Met. „To będzie mój kolejny występ w Met, po Sharplessie w »Madame Butterfly« i Germoncie w »La taviacie« – mówi Artur Ruciński – ale cieszę się, że tym razem będzie go też mogła obejrzeć publiczność w kinach na całym świecie i oczywiście w Polsce. Serdecznie wszystkich zapraszam i pozdrawiam polskich widzów”. Drugi z polskich artystów dopiero zadebiutuje w Nowym Jorku. „Występ w »Marii Stuart« będzie moim pierwszym w The Metropolitan Opera – mówi 24-letni baryton Andrzej Filończyk, który dał się już poznać publiczności londyńskiej Royal Opera House Covent Garden czy moskiewskiego Teatru Bolszoj. – Met to spełnienie marzeń każdego śpiewaka. Pojawię się tam u boku Diany Damrau, z którą już śpiewałem w tym dziele w Zurychu. Miło mi również, że spektakl z moim udziałem będzie transmitowany do kin na całym świecie, w tym do Polski. A zatem do zobaczenia na wielkim ekranie!”.
Jak zwykle w transmisjach pojawią się największe gwiazdy światowej wokalistyki: Plácido Domingo, Joyce DiDonato, Anna Netrebko, Jamie Barton, Kate Lindsey, Diana Damrau, Bryn Terfel, Christine Goerke, Michael Fabiano, Peter Mattei, Anja Kampe i wielu innych.
The Metropolitan Opera: Live in HD - repertuar sezonu 2019-20
Transmisje LIVE w jakości obrazu HD i dźwięku DD Surround.
Przedstawienia z polskimi napisami.
Giacomo Puccini
Turandot
12.10 - sobota, g. 18:55
dyrygent: Yannick Nézet-Séguin
reżyseria i scenografia: Franco Zeffirelli
kostiumy: Anna Anni and Dada Saligeri
światło: Gil Wechsler
choreografia: Chiang Ching
w rolach głównych: Christine Goerke jako księżniczka Turandot, Eleonora Buratto jako Liu, Roberto Aronica jako Nieznany Książę (Kalaf), James Morris jako Timur
Ostatnia opera Giacoma Pucciniego po raz trzeci pojawia się w cyklu transmisji z Met. Olśniewająca inscenizacja Franca Zeffirellego, do której sławny reżyser zaprojektował też baśniową scenografię, zachwyca już kolejne pokolenie widzów nowojorskiej sceny i melomanów z całego świata. Dramatyczna historia miłości księcia Kalafa do chińskiej księżniczki Turandot, która przed małżeństwem broni się, zadając pretendentom do swej ręki trzy zagadki, zainspirowała Pucciniego do stworzenia urzekającej muzyki, ze słynną arią Kalafa „Nessun dorma” na czele. Spektakl w nowej obsadzie solistów poprowadzi zza dyrygenckiego pulpitu Yannick Nézet-Séguin, nowy dyrektor muzyczny nowojorskiej sceny, a w roli tytułowej wystąpi Christine Goerke, podziwiana w Met m.in. w „Walkirii” Wagnera.
Jules Massenet
Manon
26.10 - sobota, godz. 18:55
dyrygent: Maurizio Benini
reżyseria: Laurent Pelly
scenografia: Chantal Thomas
kostiumy: Laurent Pelly
światło: Joel Adam
choreografia: Lionel Hoche
w rolach głównych: Lisette Oropesa jako Manon, Michael Fabiano jako kawaler des Grieux, Carlo Bosi jako Guillot de Morfontaine, Artur Ruciński jako Lescaut, Brett Polegato jako de Brétigny, Kwangchul Youn jako hrabia des Grieux
Opera na motywach skandalizującej XVIII-wiecznej powieści „Historia kawalera des Grieux i Manon Lescaut” Abbé Prévosta, która zainspirowała wielu artystów (m.in. również Pucciniego) do stworzenia oper, baletów i dzieł malarskich. Młoda i piękna Manon zakochuje się z wzajemnością w prostolinijnym kawalerze, ale nie potrafi zrezygnować z luksusowego życia, więc porzuca prawdziwą miłość na rzecz bycia utrzymanką bogacza. Historia kończy się tragicznie na bezdrożach Luizjany, gdzie Manon zostaje zesłana za prostytucję. W parę kochanków wcielą się Lisette Oropesa i Michael Fabiano, ale polska publiczność szczególnie oczekuje pierwszego występu w transmisji do kin z Met naszego wybitnego barytona Artura Rucińskiego w roli brata Manon – Lescauta.
Giacomo Puccini
Madama Butterfly
09.11 - sobota, godz. 18:55
dyrygent: Pier Giorgio Morandi
reżyseria: Anthony Minghella
scenografia: Michael Levine
kostiumy: Han Feng
światło: Peter Mumford
choreografia: Carolyn Choa
w rolach głównych: Hui He jako Cio-Cio-San, czyli Pan Motyl, Elizabeth DeShong jako Suzuki, Andrea Carè jako porucznik Pinkerton, Plácido Domingo jako konsul Sharpless
Słynny operowy wyciskacz łez w nawiązującej do japońskiej tradycji teatralnej inscenizacji Anthony’ego Minghelli powraca do cyklu „The Met: Live in HD” po raz trzeci. Opowieść o młodziutkiej gejszy Cio-Cio-San, która naiwnie wierzy, że amerykański marynarz zawarł z nią małżeństwo z miłości i uczyni z niej prawdziwą amerykańską żonę, zmoczyła już miliony chusteczek na całym świecie. Pracując nad partyturą, Puccini przestudiował kulturę i muzykę Japonii i wplótł do kompozycji m.in. dziecięce piosenki i muzykę towarzyszącą świętu kwitnących wiśni. W postać tytułową wcieli się chińska sopranistka Hui He, Pinkertonem będzie Włoch Andrea Carè, a w roli amerykańskiego konsula Sharplessa wystąpi legendarny Plácido Domingo.
Philip Glass
Echnaton
23.11 - sobota, godz. 18:55
dyrygent: Karen Kamensek
reżyseria: Phelim McDermott
scenografia: Tom Pye
kostiumy: Kevin Pollard
światło: Bruno Poet
choreografia: Sean Gandini
w rolach głównych: Dísella Lárusdóttir jako królowa Teje, matka Echnatona, J’nai Bridges jako Nefretete, żona Echnatona, Anthony Roth Costanzo jako faraon Echnaton, Aaron Blake jako Arcykapłan Amona, Will Liverman jako dowódca wojsk Horemhab, przyszły faraon, Richard Bernstein jako Ai, ojciec Nefretete, doradca faraona, Zachary James jako Amenhotep, syn Hapu, Pisarz
Po raz pierwszy w transmisji do kin pojawi się jedna z najpiękniejszych oper współczesnych, skomponowane w stylu minimalistycznym arcydzieło Philipa Glassa, amerykańskiego kompozytora zręcznie poruszającego się między niemal wszystkimi rejonami muzyki: od popu, przez muzykę filmową (liczne nominacje do Oscarów i Złotych Globów), po operę. Postać faraona rewolucjonisty Echnatona zaciekawia badaczy i miłośników historii starożytnej po dziś dzień, również dlatego, że po śmierci niemal wszystkie wzmianki o nim i jego wizerunki zostały wymazane przez kastę kapłańską, którą starał się pozbawić władzy. Obarczony wieloma schorzeniami Echnaton wprowadził w Egipcie kult jedynego boga Atona, boga słońce, i zbudował nową stolicę. To jego żoną była piękna Nefretete, uwieczniona dzięki sławnemu popiersiu.
Wolfgang Amadeus Mozart
Zaczarowany flet
06.12, 07.12, 8.12 - piątek/sobota/niedziela
dyrygent: James Levine
reżyseria i kostiumy: Julie Taymor
scenografia: George Tsypin
światło: Donald Holder
lalki: Julie Taymor i Michael Curry
choreografia: Mark Dendy
W rolach głównych: Ying Huang jako Pamina, Erika Miklósa jako Królowa Nocy, Matthew Polenzani jako Tamino, Nathan Gunn jako Papageno, David Pittsinger jako Mówca, René Pape jako Sarastro
The Metropolitan Opera w okresie mikołajkowym przypomina widzom cyklu „Zaczarowany flet” Mozarta w reżyserii Julie Taymor. Na początku lat 90. wyreżyserowała ona filmową wersję opery-oratorium „Król Edyp” Strawińskiego, wykorzystując wielkie ruchome lalki; producentem przedsięwzięcia był Peter Gelb, obecny dyrektor Met. Taymor ma na swoim koncie także reżyserię „Fridy” z Salmą Hayek czy musicalu „Król Lew”. „Zaczarowany flet” był pierwszym spektaklem transmitowanym do kin przez Met. To idealna propozycja dla tych wszystkich, którzy miłością do opery pragną zarazić swoje dzieci lub wnuki – prawdziwe przedstawienie familijne z barwnymi kostiumami, bajkowym librettem, akcentami komediowymi i wielkimi animowanymi lalkami, poruszanymi m.in. za pomocą powietrza (flet to przecież instrument dęty). Książę Tamino i jego przyjaciel, zabawny ptasznik Papageno, muszą przejść próby, by zyskać wtajemniczenie i nagrodę: miłość idealnej dziewczyny.
Alban Berg
Wozzeck
11.01 - sobota, godz. 18:55
dyrygent: Yannick Nézet-Séguin
reżyseria: William Kentridge
współpraca reżyserska: Luc De Wit
projekcje wideo: Catherine Meyburgh
scenografia: Sabine Theunissen
kostiumy: Greta Goiris
światło: Urs Schönebaum
w rolach głównych: Elza van den Heever jako Marie, Tamara Mumford jako Margret, Christopher Ventris jako Tamburmajor, Gerhard Siegel jako Kapitan, Andrew Staples jako Andres, Peter Mattei jako Wozzeck, Christian Van Horn jako Doktor
Najpierw było wydarzenie autentyczne: Johann Christian Woyzeck, lipski cyrulik, zamordował 21 czerwca 1821 swoją kochankę. Potem postromantyczny niemiecki pisarz Georg Büchner stworzył na tej kanwie dramat, a ten z kolei posłużył Albanowi Bergowi do skomponowania wstrząsającej opery. Były żołnierz, dręczony koszmarami, nie wytrzymuje presji środowiska i wyśmiewany po zdradzie swej konkubiny zabija ją, a sam ginie w nurtach rzeki. Berg z niezwykłą maestrią eksperymentował w swym dziele z dawnymi formami muzycznymi, dzięki czemu powstała wyjątkowa partytura, oczywiście napisana metodą dodekafoniczną. Muzycznie zinterpretuje ją Yannick Nézet-Séguin, nowy dyrektor muzyczny The Metropolitan Opera, a w rolę Wozzecka wcieli się znakomity szwedzki baryton Peter Mattei (wystąpił w transmisjach „Cyrulika sewilskiego”, „Parsifala” i „Eugeniusza Oniegina”).
George Gershwin
Porgy and Bess
1.02 - sobota, godz. 18:55
dyrygent: David Robertson
reżyseria: James Robinson
scenografia: Michael Yeargan
kostiumy: Catherine Zuber
światło: Donald Holder
projekcje wideo: Luke Halls
w rolach głównych: Angel Blue jako Bess, Golda Schultz jako Clara, Latonia Moore jako Serena, Denyce Graves jako Maria, Frederick Ballentine jako Sportin’ Life, Eric Owens jako Porgy, Alfred Walker jako Crown, Ryan Speedo Green jako Jake
Po raz pierwszy w transmisji i dopiero po raz drugi na scenie The Metropolitan Opera pojawi się „murzyńska opera” George’a Gershwina. Losy czarnoskórych mieszkańców osiedla Catfish Row w Charleston w Karolinie Południowej pełne są przemocy i dramatycznych zwrotów akcji. Piękna Bess, po aresztowaniu jej ukochanego Crowna, oddaje się pod opiekę zakochanego w niej biednego kaleki Porgy’ego. Okaże się, że w imię miłości inwalida zdolny jest i do zbrodni, i do największych poświęceń. To właśnie z tej opery pochodzi jeden z największych przebojów Gershwina, znanego głównie jako kompozytora „Błękitnej rapsodii” i muzyki filmowej – kołysanka „Summertime” („W letni czas”), interpretowana na tysiące sposobów przez największe gwiazdy sceny jazzowej, soulowej i pop.
Georg Friedrich Händel
Agrippina
29.02 - sobota, godz. 18:55
dyrygent: Harry Bicket
reżyseria: Sir David McVicar
scenografia i kostiumy: John Macfarlane
światło: Paule Constable
choreografia: Andrew George
w rolach głównych: Brenda Rae jako Poppea, Joyce DiDonato jako Agrypina, Kate Lindsey jako Neron, Iestyn Davies jako Otton, Duncan Rock jako Pallas, Matthew Rose jako Klaudiusz
To, co tradycyjny gatunek operowy kocha najbardziej, czyli skomplikowane manewry miłosne i polityczne na tle starożytnego Rzymu. Historia cesarzowej Agrypiny, która po śmierci męża za pomocą spisku, zbrodni i podstępu osadziła na tronie swego syna Nerona, posłużyła Händlowi jako kolejny z historycznych tematów, tak doskonale dający się zilustrować olśniewającą muzyką i wirtuozowskimi ariami. Podczas weneckiej premiery tego dzieła publiczność była tak zachwycona, że wykrzykiwała pod adresem kompozytora: „Niech żyje kochany Saksończyk!”. Ponieważ spektakl w Nowym Jorku wyreżyseruje Sir David McVicar, można się spodziewać pięknej, klasycznej inscenizacji.
Richard Wagner
Holender tułacz
14.03 - sobota, godz. 17:55
dyrygent: Valery Gergiev
reżyseria: François Girard
scenografia: John MacFarlane
kostiumy: Moritz Junge
światło: David Finn
projekcje wideo: Peter Flaherty
choreografia: Carolyn Choa
dramaturgia: Serge Lamothe
w rolach głównych: Anja Kampe jako Senta, Mihoko Fujimura jako piastunka Mary, Sergey Skorokhodov jako myśliwy Erik, David Portillo jako Sternik, Sir Bryn Terfel jako Holender, Franz-Josef Selig jako żeglarz Daland
Legenda Holendra tułacza (lub Latającego Holendra) – nieśmiertelnego, przeklętego żeglarza, który nie może ani powrócić na ląd, ani umrzeć – działała i działa na wyobraźnię artystów od dawna. Przekleństwo może zdjąć tylko wierna miłość kobiety. Wagner przeczytał nowelę pod tym tytułem w Rydze, skąd musiał uciekać przez wierzycielami jako pasażer na gapę na statku Tetyda. Być może sztormy, jakie naznaczyły tę podróż, odcisnęły też piętno na tej czwartej z kolei operze Wagnera. Nową inscenizację na scenie Met przygotuje François Girard, orkiestrę poprowadzi Valery Gergiev, a w tytułowej roli wystąpi znakomity walijski bas-baryton Sir Bryn Terfel.
Giacomo Puccini
Tosca
11.04 - sobota, godz. 18:55
dyrygent: Bertrand De Billy
reżyseria: Sir David McVicar
scenografia i kostiumy: John Macfarlane
światło: David Finn
choreografia: Leah Hausman
w rolach głównych: Anna Netrebko jako śpiewacza Floria Tosca, Brian Jagde jako malarz Mario Cavaradossi, Michael Volle jako baron Scarpia, Patrick Carfizzi jako Zakrystian
Libreciści Pucciniego i sam kompozytor precyzyjnie osadzili wydarzenia dziejące się w dziele w konkretnych miejscach w Rzymie i w konkretnych dniach roku 1800. Może dlatego „Tosca” opiera się inscenizatorom, którzy chcą uwspółcześniać dzieła, przenosząc ich akcję w inny czas i miejsce. Takich zapędów nie ma Sir David McVicar, który przygotował inscenizację dla Met, a spektakl zachwycił widzów transmisji w sezonie 2017–18 (w rolach głównych: Sonya Yoncheva, Vittorio Grigolo i Željko Lučić). Przedstawienie powróci na ekrany kin na całym świecie w nowej obsadzie, będzie więc można dokonywać tak ukochanych przez melomanów porównań. W rolach śpiewaczki Florii Toski i zakochanego w niej malarza Cavaradossiego wystąpią Anna Netrebko i Brian Jagde.
Gaetano Donizetti
Maria Stuarda
09.05 - sobota, godz. 18:55
dyrygent: Maurizio Benini
reżyseria: Sir David McVicar
scenografia: John Macfarlane
kostiumy: John Macfarlane
światło: Jennifer Tipton
choreografia: Leah Hausman
w rolach głównych: Diana Damrau jako Maria, Jamie Barton jako Elżbieta, Stephen Costello jako Leicester, Andrzej Filończyk jako Cecil, Michele Pertusi jako Talbot
Zmyślona konfrontacja dwóch charyzmatycznych królowych: Elżbiety I Wielkiej i Marii Stuart, królowej Szkotów, stała się najpierw dla Friedricha Schillera, autora dramatu, a potem dla Gaetana Donizettiego okazją do ukazania dwóch wspaniałych portretów kobiecych. W rzeczywistości kuzynki walczące o sukcesję tronu Anglii nigdy się nie spotkały. Jak na operę bel canto przystało, ważniejszą od prawdy historycznej okazała się „prawda” uczuć i dodany wątek miłosny, dające okazję do zaprezentowania wspaniałych melodii i popisowych arii. W rolach dwóch królowych wystąpią Diana Damrau jako Maria i Jamie Barton jako Elżbieta. Partię kanclerza Cecila zaśpiewa młody polski baryton Andrzej Filończyk. Za pulpitem dyrygenckim stanie specjalista od bel canta – Maurizio Benini.
Bilety w cenie 40 zł oraz karnety na cały sezon w cenie 385 zł do nabycia w kasie kina.
The Metropolitan Opera to najważniejszy teatr operowy świata. Rozpoczął działalność w 1883 roku w niewielkim, ale bogato zdobionym budynku. Tam występowały legendy opery, jak choćby: Maria Callas, Enrico Caruso czy Polacy – bracia Reszke.
W 1966 roku otworzono nowy, jeden z największych (widownia ma blisko 4 tys. miejsc) i najlepiej wyposażonych teatrów operowych na świecie w Lincoln Center na Manhattanie. Teatr gra dziś około 250 spektakli w sezonie.
Tekst (opracowanie): Sławomir Włodarczyk
Foto/wideo: Met Opera