Obwodnica "przerobiła" już 53 mln zł

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 13.09.2017 / Komentarze
Coraz droższa budowa. Część pieniędzy trafia do szczecineckich firm

Trwa budowa wschodniego obejścia miasta w ciągu drogi ekspresowej S11. Na bieżąco monitorujemy działania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wiadomości dotyczące postępu prac na 12-kilometrowym szlaku przyszłej szczecineckiej obwodnicy można przeczytać w naszych cyklicznych artykułach: "Raport z wielkiej budowy".

Zakres prac jest imponujący i z tygodnia na tydzień coraz większy. Prowadzone są one w kilku miejscach, głównie w okolicy ul. Leśnej, gdzie w przyszłości powstanie węzeł "Szczecinek Wschód" oraz wiadukty nad torami kolejowymi na szlakach: Szczecinek - Słupsk i Szczecinek - Chojnice.   

Nie ma się, zatem co dziwić, że zaawansowanie finansowe Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rośnie niemal z dnia na dzień. Na koniec sierpnia budowa szczecineckiej obwodnicy "przerobiła" już astronomiczną - porównując np. do miejskich inwestycji - kwotę ponad 53 mln zł, co stanowi 20,2 proc. kwoty kontraktowej (budowa obwodnicy ma pochłonąć ponad 323 mln zł - dop. red.). Część z tych pieniędzy trafia do szczecineckich firm - podwykonawców generalnego wykonawcy budowy obwodnicy - konsorcjum firm Eurovia Polska i Warbud.

Jak poinformowała GDDKiA, obecnie trwa proces zatwierdzania dokumentacji wykonawczej do realizacji: Projektu Wykonawczego i Specyfikacji Technicznych, które są jego częścią. Składane są wnioski o zatwierdzenie Programów Zapewnienia Jakości, zatwierdzenia materiałów i innych dokumentów wykonawcy. Trwały prace organizacyjno-przygotowawcze niezbędne do przejęcia nieruchomości, w tym spisywanie protokołów zdawczo-odbiorczych działek, które na czas robót zostaną wykorzystane na cele budowlane. 

To nie wszystko. W branży drogowej przeprowadzano m.in. zdjęcie warstwy ziemi urodzajnej, wykonanie wykopów z wywozem, wymiany gruntu, wykonanie nasypu, prace przygotowawcze do wykonania przejścia przez tory dla pieszych, transport materiałów sypkich (piasek i kruszywo) na plac składowy w okolicy węzła "Szczecinek Śródmieście", stabilizację podłoża, wykonanie platformy roboczej pod kolumny CMC, udrażnianie rowów pompowanie wody, naprawę dróg technologicznych.

W zakresie robót branżowych przeprowadzano budowę przepustu na drodze DS11, przebudowę sieci wodociągowej, włączenie do magistrali DN500, przebudowę sieci gazowej oraz teletechnicznej.

Z kolei w zakresie robót mostowych wykonywano betonowanie fundamentów na obiektach WD6 i M8 (wiadukt nad torami do Słupska), zbrojenie i deskowanie korpusów na obiekcie E11 (budowa wiaduktu nad ul. Leśną), platformy pod palownice na obiekcie M3 (most nad Niezdobną), wymianę gruntów na obiekcie K2 (stacja kolejowa Szczecinek Chyże), zbrojenie fundamentów na obiekcie WD5 (węzeł Szczecinek Śródmieście), podkłady betonowe na WD7 (wiadukt nad torami do Chojnic) oraz zbrojenie, betonowanie i wykopy pod fundamenty na kilku innych obiektach.

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk