Obwodnica Szczecinka "kawałkiem" S11

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 31.07.2017 / Komentarze
Na "jedenastkę" Koszalin - Szczecinek jeszcze poczekamy

O budowę drogi ekspresowej S11 polskie samorządy, także środkowopomorskie (zrzeszone są w Stowarzyszeniu Gmin, Powiatów i Województwa "Droga S11), również Szczecinek (w 2017 r. zapłacimy z tego tytułu składkę członkowską w wys. 1,1 tys. zł) walczą już od ponad 10 lat. Koncepcja jej budowy rodzi się w bólach i pewnie jeszcze potrwa.

Póki, co rząd wziął się za pierwszy odcinek drogi ekspresowej S11 na Pomorzu Zachodnim. "Jedenastka" łącząca Koszalin z Bobolicami ma powstać do 2023 roku. Kiedy następny odcinek - z Bobolic do Szczecinka, nie wiadomo?

O budowie szczecineckiej obwodnicy Szczecinka piszemy często, na bieżąco. To będzie jeden z elementów drogi S11 łączącej morze z południem kraju. Koncepcja zaprojektowania ekspresówki z Piły do Szczecinka (początek szczecineckiej obwodnicy w Turowie) jest na etapie ogłoszenia przetargu od ponad półtora roku.

Pod koniec ubiegłego roku Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zatwierdziło program inwestycyjny obejmujący prace przygotowawcze dla odcinka drogi S11 Koszalin – Bobolice o długości 47,7 km. Oferty wpłynęły, chętnych było 14 firm. Koncepcję chcieli nam zrobić nawet Francuzi. Ostatecznie zrobią warszawiacy.

GDDKiA ujawniła, że wybrała ofertę konsorcjum firm: S.T.I Polska Warszawa - lider i PPprojekt Warszawa - partner. Koszt opracowania koncepcji budowy "jedenastki" na odcinku Koszalin - Bobolice to ponad 4,8 mln zł.    

Konsorcjum ze stolicy Polski przygotuje opracowanie projektowe i dokumentację w zakresie: opinii geotechnicznej, projektu robót geologicznych i hydrogeologicznych oraz dokumentacji geologiczno -inżynierskiej i hydrogeologicznej. Wykona także dokumentację badań podłoża gruntowego oraz koncepcję programową dla budowy drogi S11 Koszalin – Szczecinek na odcinku od węzła Koszalin Zachód do węzła Bobolice. Objęty koncepcją odcinek ma długość 47,7 km.

Dokumentacja ma posłużyć do ogłoszenia przetargu w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Powinno to nastąpić w połowie 2018 roku. Z kolei budowa (ominie Bobolice) miałaby się rozpocząć w latach 2019-2020 roku i zostać zwieńczona, jak zakłada Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) w 2023 roku. Koszt budowy odcinka S11 Koszalin - Bobolice szacowany jest na 1,2 mld zł.

Co z odcinkiem Bobolice - Szczecinek (obwodnica) na razie nie wiadomo? Wiadomo natomiast, że inwestycja została wpisana do wieloletniego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 przez poprzedni rząd. Teraz stamtąd po prostu "zniknęła". Choć jak zapewnił przebywający w ubiegłym tygodniu w Koszalinie minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, do roku 2023 zostanie opracowany program inwestycyjny S11 dla odcinka Bobolice - Szczecinek.  

Łącznie w nowej perspektywie drogowej - do końca 2023 roku w województwie zachodniopomorskim powstanie blisko 300 km nowych dróg. Plany mówią m.in. o drodze ekspresowej S3 na całej długości od Świnoujścia do Szczecina, wraz z brakującymi fragmentami autostrady A6, S6 od Goleniowa do Koszalina, S11 od Koszalina do Bobolic, obwodnicy Wałcza oraz obwodnicy Szczecinka na S11. Około 170 km spośród planowanych trzystu kilometrów dróg jest już w budowie, pozostałe odcinki są w przetargu lub w przygotowaniu.

GDDKiA udostępniła plany ekspresowej jedenastki od planowanego węzła „Szczecinek – strzelnica” do Koszalina. Zmian na trasie przebiegu arterii (oprócz budowy drugiej podwójnej nitki jezdni) będzie niewiele. Planowany jest m.in. węzeł „Wierzchowo”. Będą też specjalne przejścia dla dzikiej zwierzyny i nowe obiekty, m.in. mosty.  Arteria ma posiadać dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę (szerokość 2 x 7 m), będzie bezkolizyjna, a wjazd i zjazd z drogi będzie możliwy jedynie przez węzły drogowe.

Reasumując: Według planów drogowców, S-11 na odcinku Szczecinek – Koszalin ma mieć długość około 70 km. Połączenie z innymi drogami będzie możliwe przez 6 węzłów drogowych. Zaprojektowano też 10 miejsc obsługi podróżnych. Na trasie przewidziano powstanie 59 przejść i przepustów dla zwierząt, w tym 3 dużych przejść górnych o szerokości, co najmniej 50 m i estakada o długości około 550 m.  

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk