Obwodnica w budowie. Coraz szerszy zakres prac

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 18.04.2017 / Komentarze
Działkowcy mają problem. Drogowcy "obetną" ogrody, ale tylko tym, którzy je sobie nielegalnie "poszerzyli"

Na dobre ruszyły prace przy budowie obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11.

Na całym 12-kilometrowym szlaku przyszłego wschodniego obejścia miasta trwa wyrąb drzew i usuwanie krzewów. W okolicy Miękowa leśnicy z Nadleśnictwa Czarnobór prowadzą wyrąb lasu. Po jego zakończeniu teren (około 6 ha) zostanie przekazany do dyspozycji drogowców z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Z kolei przy ul. Słupskiej, po wcześniejszym usunięciu drzew i krzewów ruszyły pierwsze roboty budowlane. W tym miejscu zostanie zlokalizowany jeden z dwóch węzłów obwodnicy - "Szczecinek Śródmieście". Natomiast drugi zostanie wybudowany w sąsiedztwie firmy Kronospan i będzie nosił nazwę: "Szczecinek - Wschód".

- To największa inwestycja w historii Szczecinka, jej koszt zamknie się kwotą 232 mln zł - podkreśla w rozmowie z "Miastem z Wizją" wiceburmistrz Daniel Rak.

- Jak duże to nakłady finansowe, to przypomnę, że w 2006 roku, gdy rodziły się pierwsze plany budowy wschodniego obejścia miasta budżet Szczecinka zamykał się kwotą około 70 mln zł. Obecnie to blisko 150 mln zł. Ile, zatem lat musielibyśmy zbierać pieniądze by zrealizować taką inwestycję? Chociażby to przemawia jak duże - jak na miasto - nakłady finansowe pochłonie budowa obwodnicy Szczecinka.

Jak podkreślił D. Rak, inwestycja jest realizowana głównie dzięki olbrzymiemu zaangażowaniu władz miasta, skutecznemu lobbingowi i przychylnym decyzjom ministrów rządu i parlamentarzystów Platformy Obywatelskiej.

- Dzisiaj się mówi, że po zakończeniu budowy wstęgi w towarzystwie kamer i błysków fleszy przecinać będą obecni parlamentarzyści, chociaż z decyzją o budowie obwodnicy Szczecinka nie mieli nic wspólnego - mówi D. Rak.

- W najbliższym czasie ruszą kolejne etapy prac budowlanych. Na dziś prowadzone są one w okolicy Miękowa i ruszyły już w okolicy ul Rybackiej. Jest zaniepokojenie tamtejszych działkowców. Mieliśmy z nimi kilka spotkań. Obawiają się, że pas drogowy obwodnicy wejdzie w ich działki. Po analizie map wiemy już, że niektórzy działkowcy na własną rękę "przesuwali" granice swoich działek, budując na nich np. ogrodzenia i altany. Drogowcy muszą prowadzić inwestycję zgodnie z projektem. Dlatego też należy się spodziewać pewnych problemów. Sprawy te jednak reguluje wydany przez wojewodę zachodniopomorskiego ZIRD (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - dop. red.).

Jak ujawnił nam D. Rak, w kolejnym etapie budowy obwodnicy Szczecinka ruszą prace w sąsiedztwie byłej Strzelnicy Garnizonowej a obecnych terenach Strefy Ekonomicznej przy ul. Koszalińskiej (droga krajowa nr 11 w kierunku Koszalina).

- Dość powiedzieć, że firmy budujące nam obwodnicę będą musiały wznieść 13 mostów czy wiaduktów - mówi wiceburmistrz.

- Chociażby po tym widać jak wiele kolizji napotkała budowa 12 kilometrowej drogi ekspresowej. W sąsiedztwie obwodnicy powstanie mnóstwo dróg dojazdowych, tzw. serwisowych i wspomagających inwestycję. Także przepustów i zbiorników retencyjnych. Obwodnica poza dwoma skrzyżowaniami z obecnymi drogami i ulicami (węzłów przy Cmentarzu i Kronospanie - dop. red.) nie będzie posiadała żadnych skrzyżowań.

D. Rak podkreślił również, że część tych potężnych pieniędzy pozostanie w Szczecinku. Choćby dzięki kooperacji budowniczych obwodnicy z lokalnymi firmami, hurtowniami, itp.     

Przypomnijmy: Jeszcze przed przystąpieniem do prac budowlanych teren przyszłej obwodnicy Szczecinka sprawdzili saperzy. Wykopali z ziemi kilkanaście granatów moździerzowych pochodzących z okresu II wojny światowej. Niewykluczone, że w czasie robót jeszcze niejedno "wybuchowe znalezisko" zostanie wydobyte z ziemi. Przed saperami na szlaku obwodnicy gościli też archeolodzy. Niewykluczone również, że oni też jeszcze powrócą.

Nie ma się, co dziwić, że wykonawca inwestycji - konsorcjum firm "Eurovia Polska" i "Warbud" się spieszą. Pierwotny termin sfinalizowana budowy, czyli wiosna 2019 roku, został przesunięty w czasie o około pół roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce uporać się z inwestycją do jesieni 2018 roku. Koszt budowy wschodniego obejścia miasta jest gigantyczny. Inwestycja pochłonie 323 mln zł.

Obwodnica Szczecinka będzie dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Nowa trasa ominie Szczecinek i wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy w ciągu drogi S11. Na włączeniach w istniejącą obecnie droga DK11 zostaną zlokalizowane dwa ronda - koło byłej strzelnicy garnizonowej przy wyjeździe na Koszalin i w Turowie, a na samej obwodnicy dwa węzły drogowe. Węzeł "Szczecinek Śródmieście" połączy obwodnicę z DK20, a węzeł "Szczecinek Wschód" - z terenami przemysłowymi.

W ramach realizacji inwestycji powstanie 13 obiektów mostowych. Oprócz mostów i wiaduktów powstaną również przepusty, drogi serwisowe służące obsłudze terenów przyległych do drogi, ciągi piesze i rowerowe, zatoki autobusowe, miejsca do zawracania oraz kanalizacja teletechniczna, deszczowa, przepusty i zbiorniki retencyjne, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ruchu kolejowego, a także przejścia dla zwierząt i ekrany akustyczne.

Planuje się również przebudowę odcinków istniejących dróg, linii i urządzeń elektroenergetycznych, sieci i urządzeń cieplnych, wodociągowych i kanalizacyjnych oraz przebudowę urządzeń melioracji i sieci drenarskich.

Drogowcy wprowadzą organizację ruchu na czas wykonywanych robót. Zapewnią również dojazd do wszystkich działek sąsiadujących z pasem drogowym przez cały czas trwania budowy. W miejsce usuniętej zieleni zostaną przeprowadzone nowe nasadzenia. 

Reasumując: Arteria pobiegnie od Turowa, przetnie Las Miejski, ulicę Leśną, tory kolejowe, ulicę Słupską i dalej, aż do wylotu przy szosie koszalińskiej na północy.

Podstawowe parametry techniczne szczecineckiej obwodnicy? Klasa techniczna - S, prędkość projektowa - 100 km/h, szerokość pasa ruchu - 3,50 m, liczba pasów ruchu – 2 x 2 pasy oraz szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m. Budowa obejmie obszar miasta oraz częściowo realizowana będzie w granicach gminy Szczecinek (sołectwa: Dalęcino, Sitno, Turowo).

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk