Pirat przyjechał, zakopcił, zatankował, buchnął parą i odjechał
- Aktualności

Wielu mieszkańców miasta przybyło dziś (sobota 26.05) przed południem na szczecinecki dworzec PKP, by podziwiać specjalny pociąg „Pirat”, ciągniony przez zabytkową lokomotywę Ol49, numer egzemplarza 69, wyprodukowaną w 1949 roku, liczącą, więc prawie 70 lat. Na co dzień zabytkowy parowóz (wraz z bratem bliźniakiem z tej serii oraz lokomotywą Pt 47-65) stacjonuje w lokomotywowni w Wolsztynie.
Pociąg w stylu retro pokonywał szlak kolejowy z Poznania do Kołobrzegu. Wszystko to z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka.
Pirat po południu dojedzie pod latarnię morską w kołobrzeskim porcie. W niedzielę wieczorem na powrót zagości w Szczecinku. Postój zabytkowego parowozu na szczecineckim dworcu potrwa około 30 minut (lokomotywa, podobnie jak dziś, zatankuje wodę).
Parowozy Ol49 przystosowane do prowadzenia składów osobowych były budowane do roku 1954 w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie. Wyprodukowano ich 112 sztuk dla PKP i 4 sztuki na eksport do Korei Północnej.
Lokomotywy parowe tej serii przeznaczone były do obsługi pociągów osobowych i lekkich pociągów pospiesznych. Ol49 tankuje "na pokład" 25 ton wody. Jego prędkość maksymalna dochodzi do 100 km/h. Do dziś zachowało się 38 sztuk parowozów Ol49, większość z nich to tylko „zimne" eksponaty lub pomniki techniki.
Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk