Raport z wielkiej budowy - cz. 10
- Tv
- Aktualności
Budowa obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11 nabiera tempa. Wykonawca inwestycji - firma "Eurovia Polska" prowadzi już prace praktycznie na całym 12-kilometrowym szlaku przyszłego obejścia miasta - od drogi krajowej nr 11 koło byłej strzelnicy garnizonowej aż do Turowa.
Trwa wyburzanie wiaduktu drogowego na ul. Koszalińska/Bugno. Kierowcy, rowerzyści i piesi chcący dojechać na Bugno i innych miejscowości położonych "po drugiej stronie " korzystają z objazdu i przejścia przez tory.
Rozpoczęły się prace przy budowie mostu nad Niezdobną. Teren jest palowany, niebawem wyrosną tam przyczółki przyszłej przeprawy. Szczególnie intensywne roboty trwają w miejscu, gdzie powstanie węzeł drogowy "Szczecinek Śródmieście" - przy ul. Słupskiej.
Czym dalej na południe jest jeszcze intensywniej. Wznoszone są wiadukty drogowe prowadzące nad torami na szlakach Szczecinek - Słupsk i Szczecinek - Chojnice. Wykonawca inwestycji prowadzi też roboty w okolicy ul. Leśnej (węzeł drogowy "Szczecinek Wschód") i dalej w kierunku Miękowa i Turowa.
Na kilku odcinakach widać już zarys przyszłej ekspresówki. Tam głównie prowadzone są prace ziemne mające na celu utwardzenie terenu, m.in. na odcinku od wiaduktu drogowego przy ul. Koszalińskiej do ul. Słupskiej.
Nie ma się, zatem co dziwić, że zaawansowanie finansowe Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rośnie niemal z dnia na dzień. Na koniec sierpnia budowa szczecineckiej obwodnicy "przerobiła" już astronomiczną - porównując np. do miejskich inwestycji - kwotę ponad 53 mln zł, co stanowi 20,2 proc. kwoty kontraktowej (budowa obwodnicy ma pochłonąć ponad 323 mln zł - dop. red.). Część z tych pieniędzy trafia do szczecineckich firm - podwykonawców generalnego wykonawcy budowy obwodnicy konsorcjum firm Eurovia Polska - Warbud.
Coraz częściej wielka budowa ingeruje w codzienne życie mieszkańców Szczecinka - utrudnienia rosną. O konieczności objazdów na Bugno już pisaliśmy. Niebawem trudności wystąpią też przy ul. Słupskiej. Mówił o tym burmistrz Jerzy Hardie-Douglas w naszym Programie Samorządowym:
https://miastozwizja.pl/program-samorzadowy-2009
Budowa obwodnicy to również problemy ludzkie. O sprawie domu (konieczności jego wyburzenia) państwa Dubińców pisaliśmy w artykule: "https://miastozwizja.pl/dom-zawalidroga-i-zdesperowani-lokatorzy.
Prawdopodobnie to nie koniec utrudnień, które niesie za sobą wielka budowa. Problemy będą występować też w innych miejscach "ekspresowej" inwestycji.
Jak wspomnieliśmy, budowa wschodniego obejścia miasta zamknie się gigantyczną - jak na Szczecinek - kwotą ponad 320 mln zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce uporać się z inwestycją do wiosny 2019 roku.
Przypomnijmy: Obwodnica Szczecinka będzie dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Na włączeniach w istniejącą obecnie drogę krajową nr 11 zostaną zlokalizowane dwa ronda - koło byłej strzelnicy garnizonowej przy wyjeździe na Koszalin i w Turowie, a na samej obwodnicy powstaną dwa węzły drogowe. Węzeł "Szczecinek - Śródmieście" połączy obwodnicę z DK20, a węzeł "Szczecinek - Wschód" - z terenami przemysłowymi miasta. W ramach realizacji inwestycji zbudowanych zostanie 13 obiektów mostowych.
Tekst, foto, video: Sławomir Włodarczyk
Montaż filmu: Marzena Góra