Raport z wielkiej budowy cz. 24
- Tv
- Aktualności
Na wschodnich i południowych obrzeżach miasta trwa wielka budowa - powstaje obwodnica w ciągu drogi ekspresowej S11. Już widać jej przebieg.
Przy cmentarzu powstają potężne konstrukcje przyszłego wiaduktu. To na tych filarach będzie przebiegać ulica Słupska w ciągu drogi krajowej DK20. Wiadukty, mosty i przejścia budowane są w 13 miejscach szlaku obwodnicy, m.in. przy ul. Leśnej, Kaszubskiej i Słupskiej.
Jeszcze tegorocznej jesieni powinien zostać oddany do użytku nowy wiadukt drogowy łączący ul. Koszalińską z Bugnem. Z kolei cała inwestycja ma zostać zwieńczona na początku lata 2019 roku (czy aby na pewno?). Oznacza to praktycznie wyprowadzenie ruchu kołowego z ul. Pilskiej, Sikorskiego, Słowiańskiej, Słupskiej, Narutowicza i Koszalińskiej, czyli z obecnej obwodnicy Szczecinka.
Wielka budowa to wielkie koszty. Całkowita wartość realizowanej obwodnicy wyniesie około 400 milionów złotych, w tym unijne dofinansowanie to ponad 213 milionów złotych. Na koniec czerwca drogowcy spożytkowali 115 mln zł. To 70 proc. tocznego budżetu Szczecinka.
Jednak - jako ciekawostkę - dodajmy fakt, że budowa szczecineckiej ekspresówki będzie kosztować mniej niż budowa… filtru UTWS w Kronospanie. Koszt proekologcznej inwestycji to około pół miliarda złotych.
Poza samą obwodnicą, w ramach inwestycji zbudowane zostaną m.in: dwa węzły drogowe: Szczecinek Śródmieście i Szczecinek Wschód, skrzyżowania jednopoziomowe, wiadukty, mosty, estakady,
elementy służące ochronie środowiska takie jak przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne, urządzenia podczyszczające wody opadowe spływające z pasa drogowego, urządzenia wzmacniające bezpieczeństwo ruchu - oznakowania, bariery ochronne, ogrodzenia.
Inwestycja ma być gotowa z końcem kwietnia 2019 roku.
Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk
Wideo/montaż wizualizacji obwodnicy: Andrzej Remus
Wizualizacja obwodnicy: https://youtu.be/x-_rBg4LOO8