Raport z wielkiej budowy - cz. 5

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 12.06.2017 / Komentarze
GDDKiA: Realizowane prace obejmują m.in. przygotowania do robót palowych, budowę dróg technologicznych oraz platform roboczych, co ma miejsce na wiaduktach WD6 i WD7 oraz moście M8

Na plac budowy obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11 zaglądamy przynajmniej dwa razy w miesiącu. Tym razem uczyniliśmy to przed minionym weekendem.

Intensywne prace ziemne prowadzone są głównie na terenie, gdzie w niedalekiej przyszłości zlokalizowane zostaną dwa węzły drogowe: "Szczecinek Śródmieście" i "Szczecinek Wschód". Jednak nie tylko. Pracownicy firm realizujących inwestycję prowadzą roboty również w innych miejscach wielkiej budowy.

Na całym 12-kilometrowym szlaku przyszłej obwodnicy trwają też prace przygotowawcze polegające na usunięciu drzew, krzewów, niwelacji terenu oraz likwidacji kolizji.

- Wykonawca przygotowuje zaplecze budowy, tj. instaluje stacjonarną wytwórnię betonu w rejonie Węzła Śródmieście, gdzie prace trwają od 19 maja br. oraz prace przygotowawcze tj. wycinkę drzew i odhumusowanie terenu - mówi "Miastu z Wizją" Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy szczecińskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad

- Obecnie wycinka drzew w miejscach gdzie nie było potrzeby uzyskania dodatkowych zezwoleń została zakończona. Usunięto również niemal wszystkie karpiny. Zdjęto ponad 60 tys. m2 warstwy humusu (wierzchniej warstwy ziemi) w rejonie Węzła Śródmieście przy ul. Słupskiej.

- Realizowane obecnie prace obejmują również przygotowania do robót palowych, budowę dróg technologicznych oraz platform roboczych, co ma miejsce na wiaduktach WD6 i WD7 (na przecięciu obwodnicy z torowiskiem na szlaku kolejowym: Szczecinek - Słupsk i Szczecinek - Chojnice) oraz moście M8 (pomiędzy ul. Leśną a Miękowem) - kontynuuje nasz rozmówca.

- Jest to związane z tym, że prace budowlane szczególnie na obiektach inżynierskich wykonuje ciężki sprzęt, np. palownice i trzeba najpierw umożliwić mu dojazd na miejsce pracy poprzez budowę dróg technologicznych i platform roboczych. Wykonywane są również roboty ziemne niezbędne do wykonania robót elektrycznych – usunięcia kolizji.

W najbliższym czasie będą prowadzone roboty związane z usuwaniem kolizji sieci energetycznych, porządkowaniem terenu, usuwaniem humusu, a także budową dróg technologicznych umożliwiających dojazd do rejonu planowanych robót zasadniczych (mostowe, drogowe, branżowe). Zakres realizowanych robót będzie cały czas rozszerzany.

Przypomnijmy: Budowa wschodniego obejścia miasta (12 km długości) zamknie się gigantyczną - jak na Szczecinek - kwotą ponad 320 mln zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce uporać się z inwestycją do wiosny 2019 roku.

Obwodnica Szczecinka będzie dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Na włączeniach w istniejącą obecnie drogę krajową nr 11 zostaną zlokalizowane dwa ronda - koło byłej strzelnicy garnizonowej przy wyjeździe na Koszalin i w Turowie, a na samej obwodnicy powstaną dwa węzły drogowe. Węzeł "Szczecinek - Śródmieście" połączy obwodnicę z DK20, a węzeł "Szczecinek - Wschód" - z terenami przemysłowymi miasta. W ramach realizacji inwestycji zbudowanych zostanie 13 obiektów mostowych.

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk