Raport z wielkiej budowy - cz. 8

  • Tv
  • Aktualności
Miasto z Wizją / 07.08.2017 / Komentarze
Roboty ziemne w przy wiadukcie na Bugno, okolicy linii kolejowych do Słupska i Chojnic oraz pomiędzy ul. Leśną a Miękowem

Trwa największa w historii Szczecinka inwestycja drogowa - budowa wschodniego obejścia miasta w ciągu drogi ekspresowej S11. Roboty są prowadzone niemal na całym 12-kilometrowym szlaku przyszłej obwodnicy. Ich ogrom wprost przytłacza.

Przed weekendem zajrzeliśmy na budowę. Roboty prowadzone są w sąsiedztwie wiaduktu na Bugno. Robotnicy przygotowują do eksploatacji "starą" ulicę Koszalińską. Właśnie nią pojadą kierowcy, m.in. do Gałowa, Trzcinna czy Sporego - po wyburzeniu wiaduktu przy Powiatowym Urzędzie Pracy.

Intensywne prace ziemne toczą sie na terenie przyszłych wiaduktów nad torami kolejowymi do Słupska i Chojnic. Ciężki sprzęt pracuje też przy ul. Leśnej - w miejscu, gdzie zostanie zbudowany wiadukt. Gdy odwiedziliśmy budowniczych, ci właśnie palowali teren pod przyszłą przeprawę.

Realizacja tak wielkiej inwestycji nie polega tylko na robotach ziemnych. Również projektowych. Jak nas poinformował rzecznik prasowy szczecińskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Mateusz Grzeszczuk, budowa obwodnicy to również roboty projektowe.

Trwa m.in. proces zatwierdzania dokumentacji wykonawczej do realizacji Projektu Wykonawczego i Specyfikacji Technicznych. Składane są wnioski o zatwierdzenie Programów Zapewnienia Jakości, zatwierdzenia materiałów i innych dokumentów wykonawcy. Trwa proces przejęcia nieruchomości, które na czas budowy będą wykorzystywane na cele budowlane.

Jeżeli chodzi o roboty drogowe, to w ostatnim czasie przeprowadzano transport materiałów sypkich (piasek i kruszywo) na plac składowy w okolicy węzła Szczecinek Śródmieście przy ul. Słupskiej. Wykonywano wykopy, wykonanie platformy roboczej pod kolumny CMC, profilowanie i zagęszczanie nasypu, usunięcie warstwy humusu, wymiany gruntu, wywóz urobku po ściętych drzewach, montaż tymczasowych ogrodzeń oraz wykonanie drogi technologicznej.

W zakresie robót branżowych przeprowadzano przebudowy sieci gazowej, wodociągowej i teletechnicznej. Wykonywano również przebudowę sieci ciepłowniczej, a w szczególności roboty ziemne montaż rur osłonowych, jak również demontaż istniejącego ciepłociągu do zakładów ELDA.

Robotnicy prowadzili też prace przygotowawcze do budowy mostów i wiaduktów. Tych na trasie obwodnicy ma być aż 13. Wykonywano pale, zbrojenie fundamentów oraz szalunki pod podkłady betonowe na obiektach. Przygotowywano też stanowiska do wbicia grodzic oraz budowano drogi dojazdowe.

Jak już kilkakrotnie pisaliśmy, budowa obwodnicy Szczecinka daje wymierne korzyści dla rodzimych przedsiębiorców. Na liście podwykonawców figurują m.in. firmy: Elektromark, Dalbet czy Ar Gips.

Budowa wschodniego obejścia miasta (12 km długości) zamknie się gigantyczną - jak na Szczecinek - kwotą ponad 320 mln zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce uporać się z inwestycją do wiosny 2019 roku.

Obwodnica Szczecinka będzie dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Na włączeniach w istniejącą obecnie drogę krajową nr 11 zostaną zlokalizowane dwa ronda - koło byłej strzelnicy garnizonowej przy wyjeździe na Koszalin i w Turowie, a na samej obwodnicy powstaną dwa węzły drogowe. Węzeł "Szczecinek - Śródmieście" połączy obwodnicę z DK20, a węzeł "Szczecinek - Wschód" - z terenami przemysłowymi miasta. W ramach realizacji inwestycji zbudowanych zostanie 13 obiektów mostowych.

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk

Video: Axis Geodezja - Budowa drogi S11- obwodnica Szczecinka
Inspekcja wizyjna - lipiec 2017