Rok z „Dzień Dobry Szczecinek” cz. I

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 03.01.2018 / Komentarze
Przypomnijmy, jakie tematy w ostatnich dwunastu miesiącach „gościły” na jego okładkach

W minionym 2017 roku co miesiąc nasz miesięcznik „Dzień Dobry Szczecinek” trafiał do domów wszystkich mieszkańców. Przypomnijmy, jakie tematy w tym czasie „gościły” na jego okładkach.

 

           

Instalacja, która odmieni Szczecinek

W jednym z poprzednich wydań pisaliśmy m.in. o planach Kronospanu dotyczących budowy UTWS - innowacyjnego systemu ochrony powietrza. Jego wdrożenie do pracy, a tym samym zastosowane w nim technologie pozwolą na redukcję zanieczyszczeń, zarówno pyłów jak i związków organicznych (m.in. zapachów) o 90-98 proc. Realizację tej inwestycji próbowali zablokować lub opóźnić działacze Stowarzyszenia Inicjatyw Społecznych „Terra”.
Jednak na nic zdały się destrukcyjne działania szczecineckich, tzw. „ekologów” z Terry. Ich donos i wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska o pozbawienie Kronospanu dofinansowania (w formie pożyczki) do budowy filtra UTWS nie wpłynie negatywnie na jego budowę. Instalacja o wartości około 100 mln zł będzie realizowana. Kronospan uczyni to własnymi silami, za własne pieniądze. Taka jest decyzja właściciela firmy wyrobów drewnopochodnych Petera Kaindla.

UTWS z pozwoleniem na budowę
Poinformował o tym dyrektor Kronospanu Krzysztof Aleksandrowicz na zwołanej w grudniu konferencji prasowej. Wziął w niej udział również burmistrz Jerzy Hardie-Douglas oraz starosta szczecinecki Krzysztof Lis.
- Mam bardzo dobrą wiadomość. Otrzymaliśmy już pozwolenie na budowę. Inwestycja, której wartość szacujemy na około 100 mln zł, rozpocznie się w styczniu 2017 roku - powiedział dyr. Aleksandrowicz. - Sama budowa i montaż elektrofiltru potrwa około 6 miesięcy. To niezwykle skomplikowana konstrukcja. Pracę przy instalacji UTWS znajdzie kilkaset osób, głównie pracowników miejscowych firm.

„To zasługa burmistrza”
Dyrektor Aleksandrowicz podziękował burmistrzowi za to, że to on, dzięki swojemu uporowi, doprowadził do realizacji tej niezwykle potrzebnej miastu inwestycji. - Tak, to właśnie dzięki staraniom pana Burmistrza, jego spotkaniom, rozmowom i przekonywaniem, właściciel Kronospanu pan Peter Kaindl zdecydował się na położenie na stół olbrzymich pieniędzy i wybudowanie w Szczecinku instalacji w najwyższej dostępnej obecnie na świecie technologii.
- Pragnę tu zaznaczyć, że wcale nie musieliśmy budować aż tak skomplikowanej i drogiej instalacji. Do tego nie tak szybko. BAT-y sewilskie narzucają nam termin - koniec 2019 roku oraz zastosowanie znacznie tańszych inwestycji likwidujących pylenie i uciążliwości zapachowe. Jednak my zdecydowaliśmy, że w Szczecinku ma być XXI wiek i najwyższa światowa jakość.

Dwa lata starań
- To jest dla mnie wielki dzień - podkreślił w swoim wystąpieniu burmistrz Jerzy Hardie-Douglas. - Zabiegałem o to przez dwa lata podczas rozmów z panem Peterem Kaindlem. Chodziło o to, aby Kronospan przy realizacji BAT-ów zastosował najnowocześniejszą dostępną technologię. (…) Pragnę w tym momencie podkreślić dwie rzeczy. Pierwsza to to, że można było wybudować filtr za około 10-15 mln zł, czyli zrobić tzw. mokry elektrofiltr. Jednak właściciel Kronospanu zdecydował się na wydanie około 100 milionów złotych bez pożyczki częściowo umarzalnej, jaka była początkowo obiecana z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Wielką „zasługę” w tym, że tych pieniędzy nie ma, ma Terra. Oni nie mogą się do końca cieszyć, bo inwestycja i tak powstanie. Na taką inwestycję czekaliśmy przez wiele lat.
Burmistrz zapewnił, że w ostatnich miesiącach przyszłego roku mieszkańcy Szczecinka zaczną odczuwać wyraźną poprawę, jeżeli chodzi o jakość powietrza nad Trzesieckiem.

Jedyne takie urządzenie w Polsce
- Drugą rzeczą, którą chciałbym mocno podkreślić jest to, że właściciel Kronospanu wywiązuje się ze swoich zobowiązań - kontynuował burmistrz. - Kronospan w Szczecinku będzie pierwszą w Polsce fabryką, która zostanie wyposażona w tak nowoczesne urządzenia i nie będzie czekał na terminy wydane przez Ministerstwo Środowiska (koniec 2019 roku - dop. red.). Stanie się inaczej i w Szczecinku będziemy mieli te urządzenia już w przyszłym roku.
- Wielokrotnie słyszałem, nie tylko od Terry, ale też od wielu opozycyjnych radnych, że to wszystko jest nieprawda, że to tylko obietnice przedwyborcze, że hala, która powstała nie będzie mieścić żadnej fabryki, tylko służyć za magazyn płyt, że to wszystko to mydlenie ludziom oczu. A tymczasem Klaster Meblowy ma się dobrze i nadal rozwija. Kolejna firma (z Niemiec - dop. red.) podpisała już list intencyjny i poprzez Kronospan rozpoczęła rekrutację pracowników. To się wszystko dzieje. Jest decyzja o budowie kolejnej hali wzdłuż ulicy Pilskiej. Będą nowe miejsca pracy. Rozumiem, że niektórym sukces ten sprawia wielką przykrość. Jednak mnie sprawia wielką radość – dodał burmistrz.

Autor: Sławomir Włodarczyk

 

           

 

Szpitalne oddziały przeszły prawdziwą metamorfozę
SOR, OIT i Pediatria już po liftingu. Teraz placówka może pochwalić się jednymi z najnowocześniejszych oddziałów w kraju

Szczecinecki szpital przeszedł prawdziwą rewolucję. To za sprawą trzech sztandarowych inwestycji, dzięki którym Oddział Pediatryczny, Szpitalny Oddział Ratunkowy oraz Oddział Intensywnej Terapii stały się jednymi z najnowocześniejszych w kraju. Każdy z nich nie tylko został zmodernizowany i powiększył swoją powierzchnię, ale także zyskał wyposażenie najwyższej klasy. Dzięki inwestycji w nowoczesną aparaturę, podniósł się zarówno komfort pracy personelu, ale przede wszystkim poziom świadczonych usług. W poniedziałek, 13 lutego miało miejsce uroczyste otwarcie wspomnianych oddziałów.

Pediatria w bajkowej odsłonie
Największą szpitalną inwestycją z pewnością była przebudowa Oddziału Pediatrycznego. Właśnie, po trwających wiele miesięcy pracach, pojawili się tu pierwsi mali pacjenci. Teraz dzieci oraz ich rodzice mają do swojej dyspozycji nowoczesne, funkcjonalne i o wiele bardziej przestronne sale. Oddział dysponuje także najnowocześniejszym sprzętem, co pozwoli zapewnić dzieciom kompleksową opiekę medyczną.
- Oddział został gruntownie wyremontowany i powiększony. Dotychczas dysponowaliśmy 4 salami, teraz jest ich osiem. Zostały one podzielone także na część niemowlęcą oraz część dla dzieci starszych – mówi nam lek. med. Grażyna Żyłka, ordynator Oddziału Pediatrycznego. – Każda z sal przeznaczonych do pobytu dzieci starszych posiada swoją łazienkę, tworząc kompleks. Z kolei w salach dla niemowląt znajdują się stanowiska do pielęgnacji maluchów. Dysponujemy 21 łóżkami, z czego 10 to miejsca dla dzieci starszych, rozmieszczone w czterech salach. Zostały wydzielone również tzw. izolatki, gdzie będą przebywały dzieci wymagające szczególnej opieki i dodatkowych zabiegów. Dysponujemy także dużą ilością nowego sprzętu, jak m.in. aparaty do badań EKG, aparaty do monitorowania układu oddechowego, nowe ssaki czy pompy infuzyjne. W każdym pokoju, w celu zwiększenia bezpieczeństwa pobytu dzieci na oddziale, znajdują się także kamery monitorujące to, co dzieje się w salach.
Finału tej wielomilionowej inwestycji nie mogli doczekać się także rodzice, którzy będą mogli przenocować tu razem z maluchami w znacznie bardziej komfortowych warunkach, niż dotychczas.
- W pokojach niemowlęcych teraz rodzice mogą przebywać wraz ze swoimi dziećmi. Zostały zakupione specjalne fotele, które po rozłożeniu zapewnią osobom dorosłym miejsce do wypoczynku. Oczywiście nocny pobyt rodzica na oddziale jest nieodpłatny – dodaje nasza rozmówczyni. - Oddział jest zdecydowanie przestronniejszy, również sale są zdecydowanie większe i dobrze doświetlone, także pobyt w takich pokojach na pewno będzie zdecydowanie przyjaźniejszy dla chorych dzieci i ich opiekunów.
To nie jedyne zmiany i udogodnienia dla rodziców. Do swojej dyspozycji otrzymali oni także dwa pomieszczenia socjalne wyposażone m.in. w lodówki, kuchenki mikrofalowe czy czajniki, a także własną łazienkę. Ponadto we wszystkich salach pojawiły się telewizory.
Dodajmy, że szczecinecka pediatria zyskała całkiem nową, iście bajkową oprawę. Na oddziale pojawiły się kolorowe malunki wykonane przez artystę plastyka Macieja Kota, który sprawił, że przestrzeń ta stała się bardziej kolorowa i przyjazna dzieciom.  Barwne malunki są także formą profesjonalnej terapii barw, w której specjalizuje się ich twórca. Dodajmy, że Oddział Pediatryczny wizerunek swój zmienił w ramach projektu „Kubusiowe szpitale” realizowanego właśnie przez plastyka Macieja Kota.

Nowy SOR w pełni gotowy do pracy
W styczniu pierwszych pacjentów przyjął także wyremontowany i w pełni zmodernizowany Szpitalny Oddział Ratunkowy. Po kilku miesiącach utrudnień związanych z prowadzoną tu inwestycją, SOR jest w pełni gotowy i przystosowany do potrzeb zarówno osób wymagających pomocy medycznej, jak i personelu.
- Przede wszystkim Szpitalny Oddział Ratunkowy powiększył swoją powierzchnię. Jest to duże udogodnienie przede wszystkim dla pacjentów – mówi Anna Olewińska, ordynator oddziału. -  Została tu wydzielona dodatkowa przestrzeń, w której kiedyś funkcjonował Oddział Intensywnej Terapii. Teraz znajduje się tu część SOR-u przystosowana do leczenia pacjentów w stanie średnim oraz ciężkim. Naprzeciwko znajduje się obszar przeznaczony do natychmiastowej, a także intensywnej terapii. Wszystkie zastosowane tu rozwiązania są zgodne z rozporządzeniem Ministerstwa Zdrowia.
- Znajdują się tu oddziały resuscytacyjno-zabiegowe, obserwacyjne, konsultacyjne oraz natychmiastowej terapii. Ponadto każde łóżko to osobny boks, który jest przedzielony kotarą. Ma to na celu zapewnienie pacjentom prywatności w czasie badania, zbierania wywiadu czy też przebywania na oddziale. Jest to zdecydowanie bardzo duży plus i ogromny komfort dla pacjentów – kontynuuje nasza rozmówczyni. - Dodatkowo wydzielone zostało pomieszczenie do badań dla dzieci, a także izolatka z odrębnym węzłem sanitarnym, gdzie przebywają osoby z podejrzeniem lub ze stwierdzoną chorobą zakaźną. Pozwala to na pełne odizolowanie od reszty pacjentów.
Oddział dysponuje czterema łóżkami przeznaczonymi do intensywnej terapii, dwoma resuscytacyjno-zabiegowymi oraz czterema stanowiskami obserwacyjnymi, a także dodatkowymi pomieszczeniami w przypadku zwiększonej liczby pacjentów. Statystycznie każdego dnia pomoc otrzymuje tu ok. 40 osób, jednak w razie konieczności – jak w przypadku ostatnich dni, kiedy w mieście panowała gołoledź – SOR jest w stanie zaopatrzyć nawet czterokrotnie więcej pacjentów.  

OIT zadbał o jak najlepsze wyposażenie każdego stanowiska
Kolejną ze sztandarowych szpitalnych inwestycji w minionym roku była przebudowa Oddziału Intensywnej Terapii. Po jej zakończeniu stał się on jednym z najlepiej wyposażonych i nowoczesnych w Polsce. Oprócz dwóch sal, w których docelowo mogą przebywać pacjenci wymagający intensywnej opieki, powstała tu także nowa sala izolacyjna oraz nowoczesna sala zabiegowa.
- Posiadamy cały sprzęt wymagany do tego, aby leczyć pacjentów znajdujących się w stanie krytycznym lub ciężkim – mówi Magdalena Rysiewicz-Żyłka, koordynator Oddziału Intensywnej Terapii. – Dzięki temu mamy możliwość prowadzenia wentylacji mechanicznej respiratorami najwyższej klasy, które oprócz posiadania modułów do pomiaru spirometrii, pozwalają jednocześnie m.in. określić zapotrzebowanie energetyczne pacjenta.
Sprzęt ten pozwala także na wspomaganie układu krążenia. Każde stanowisko wyposażone zostało również w wymaganą ilość pomp infuzyjnych (a nawet więcej). Aparatura umożliwia również m.in. wspomaganie pracy nerek.
– Nowy oddział to także więcej przestrzeni. Możemy oddzielić pacjentów zakażonych od niezakażonych. Zwiększył się znacznie także sam komfort pracy. Przy stanowiskach znajdują się najnowszej klasy kolumny medyczne, które umożliwiają schowanie do ich wnętrza wszystkich kabli, również cały sprzęt jest na tych kolumnach zawieszony, nic nie stoi na półkach czy na ziemi, co ma duże znaczenie ze względów sanitarnych i epidemiologicznych – dodaje Magdalena Rysiewicz-Żyłka.
Dodatkowo nowy OIT wzbogacił się także o aparaturę umożliwiającą pomiar ciśnienia śródczaszkowego, czego brakowało na „starym” oddziale. To umożliwia zabezpieczanie pacjentów po ciężkich urazach czaszkowo-mózgowych i pozwala na prowadzenie pacjenta wraz z neurochirurgiem.

Autor: Marzena Góra

 

           

Ile z samorządowych kas biorą szczecineckie media
Postanowiliśmy sprawdzić, jak w naszym mieście wygląda kwestia finansowania portali, wydawnictw i lokalnych telewizji

Od kilku miesięcy głowy miejskich radnych z ugrupowania „Razem dla Szczecinka” zaprząta pytanie o to, ile pieniędzy z miejskich kas trafia do szczecineckich mediów. Jednak z jakiegoś powodu głównym przedmiotem ich zainteresowania i obiektem ataków stał się nasz miesięcznik. Spotkaliśmy się z zarzutami, jakoby „Dzień Dobry Szczecinek” był współfinansowany ze środków publicznych. W odpowiedzi na te zarzuty postanowiliśmy sprawdzić, jak faktycznie w naszym mieście wygląda kwestia finansowania mediów - do kogo (i w jakich kwotach) trafiają pieniądze pochodzące z miejskich i powiatowych spółek oraz instytucji.

Z tego, że niektóre lokalne media w jakimś stopniu utrzymywane są m.in. z pieniędzy pochodzących z ratusza, powiatu oraz różnego rodzaju spółek miejskich, zdaje sobie sprawę niemal każdy. Jednak mało kto wie, jakie kwoty zasilają regularnie kasy tutejszych wydawnictw. O ile szczecineckie spółki i urzędy są przez wielu regularnie i skrupulatnie rozliczane ze swoich wydatków, o tyle na próżno szukać publikowanych informacji odnośnie tego, ile wydają one na współpracę z mediami.

My pokusiliśmy się o taką analizę. Kompletując dane do poniższego artykułu, zwróciliśmy się do Urzędu Miasta, Starostwa Powiatowego oraz spółek miejskich z prośbą o udostępnienie informacji na temat tego, na jakie kwoty opiewały faktury za usługi wykonywane na ich rzecz przez lokalne media w minionym roku. Część spółek i instytucji odpowiedziała na naszą prośbę. Poniżej przedstawiamy kwoty, jakie zostały wypłacone szczecineckim mediom przez: Urząd Miasta, Starostwo Powiatowe, ZGM-TBS, PKS, PGK, Komunikację Miejską, spółkę AQUA-TUR, PWiK, OSiR oraz SAPiK. Przygotowując zestawienie uwzględniliśmy te usługi oraz ich łączny koszt, które zostały wykonane przez poszczególne portale, wydawnictwa i lokalne telewizje na zlecenie wyżej wymienionych podmiotów w 2016 roku.

Najlepiej na rodzimym rynku medialnym radzi sobie - znajdując się na szczycie listy - „TV Gawex”, która w minionym roku wykonała usługi dla wspomnianych spółek i urzędów na łączną kwotę 277 625 zł (dla porównania w 2015 roku - 272 924,07 zł). Sporo dalej, na drugim miejscu jest „TV Zachód”, otrzymując 97 499,99 zł (2015 r. - 84 tys. zł). Pierwszą trójkę zamyka „Temat Szczecinecki”, który wykonał usługi na rzecz w/w na łączną sumę 53 975 (2015 r. - 46 259,23zł).

Kolejne medium, które w 2016 roku wystawiło faktury na łączną kwotę 24 953 zł spółkom i urzędom, to portal „iszczecinek.pl” oraz skupione wokół niego „DronMedia” i internetowa telewizja „Puls Regionu”. Zestawienie to zamyka portal „miastozwizja.pl”, który w minionym roku wykonał usługi na rzecz spółek miejskich w łącznej kwocie 4 059 zł.

Miesięcznik „Dzień Dobry Szczecinek” znalazł się poza tym zestawieniem, ponieważ zarówno w roku minionym, jak i w bieżącym, nie otrzymał on żadnych środków pochodzących z kas szczecineckich spółek i urzędów, a tym samym kwota ta wynosi 0 zł.

Przyjrzyjmy się nieco bliżej środkom, jakie (i skąd) w minionym roku wpłynęły do mediów.

„TV Gawex” w ramach współpracy z Urzędem Miasta oraz z budżetu Głównego Specjalisty ds. Promocji i Kontaktów z Mediami UM otrzymała za realizację zleceń 163 836 zł. Z kolei na rzecz Starostwa Powiatowego w 2016 r. wykonywała usługi w ramach: realizacji „Programu Samorządowego”, promocji materiałów na Facebooku, obsługi medialnej wybranych wydarzeń oraz zamieszczania tablic reklamowych na stronie internetowej na łączną kwotę 56 211 zł. W ramach umów z SAPiK-iem medium otrzymało także 44 378 zł za reklamę imprez, zapowiedź wydarzeń kulturalnych i bannery reklamowe. Otrzymała również zapłatę w wysokości 13 200 zł od spółki AQUA-TUR za usługi w ramach barteru oraz za realizację pozostałych usług.

Wspomniane zarobki „TV Zachód” natomiast opierają się na realizacji zleceń z Urzędu Miasta oraz Starostwa Powiatowego. Z budżetu Głównego Specjalisty ds. Promocji i Kontaktów z Mediami UM medium to otrzymało 57 499,99 zł. Z kolei za usługi realizowane na rzecz starostwa lokalna TV zarobiła 40 000 zł.

Pierwszą trójkę zamyka „Temat Szczecinecki”, który w minionym roku wykonał usługi m.in. na rzecz Starostwa Powiatowego o łącznej wartości 20 730 zł. Medium także w ramach współpracy z Urzędem Miasta oraz z budżetu Głównego Specjalisty ds. Promocji i Kontaktów z Mediami UM otrzymało za realizację zleceń łącznie 18 505 zł. Również Komunikacja Miejska za zamieszczane ogłoszenia informacyjne (m.in. związane z działalnością firmy, rozkładem rejsów statków czy zmianami kursowania autobusów) opłaciła faktury w łącznej kwocie 5 200 zł. Z usług „Tematu Szczecineckiego” skorzystała także spółka AQUA-TUR, zlecając usługi reklamowe na kwotę 4 050 zł oraz spółka PGK, która skorzystała z płatnych ogłoszeń na łączną sumę 3 310 zł. Medium w minionym roku współpracowało także z SAPiK-iem, publikując materiały prasowe za kwotę 1 390 zł oraz z PWiK, na rzecz którego wykonało usługi o wartości 790 zł.

Poza „pierwszą trójką” w kwestii wysokości zarobków szczecineckich mediów pochodzących z miejskich kas znalazł się portal „i.szczecinek.pl” oraz skupione wokół niego „DronMedia” i internetowa telewizja „Puls Regionu”. Internetowa TV w ramach współpracy ze Starostwem Powiatowym wykonała w minionym roku usługi na kwotę 18 450 zł. Z kolei firma „DronMedia” za banner reklamowy informujący o sprzedaży i najmie nieruchomości otrzymała od spółki ZGM-TBS zapłatę w wysokości 3 247,2 zł, a także 549,81 zł od spółki PWiK za zamieszczenie życzeń świątecznych oraz ogłoszeń. Firma w minionym roku współpracowała także z SAPiK-iem, realizując na jego rzecz m.in. kampanie promocyjne o łącznej wartości 2 706 zł.

Zestawienie to zamyka portal „miastozwizja.pl”, który w minionym roku m.in. wykonał usługi na rzecz spółki ZGM-TBS, publikując na swoich łamach banner reklamowy informujący o sprzedaży i najmie nieruchomości za kwotę 3 444 zł. Współpracował także ze spółką PWiK, otrzymując 369 zł za zamieszczenie życzeń świątecznych i ogłoszeń oraz z SAPiK-iem, zamieszczając ogłoszenie i banner reklamowy za kwotę 246 zł.

Dodajmy, że zestawienie to nie obejmuje usług realizowanych na rzecz Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej. W minionym roku szczecineckie media na rzecz przewoźnika wykonały usługi o łącznej wartości 5 589,28 zł. Nie udzielono nam jednak odpowiedzi odnośnie tego, gdzie i w jakich wysokościach trafiły poszczególne kwoty.

Zestawienie to nie obejmuje także Ośrodka Sportu i Rekreacji, który w 2016 roku nie zlecał tego typu usług żadnemu z lokalnych mediów.

W zestawieniu zabrakło również informacji odnośnie tego, ile pieniędzy i do kogo trafia z gminnej kasy. Podobne usługi na rzecz Gminy Szczecinek również są wykonywane przez lokalne media, jednak pomimo wystosowania prośby do wójta gminy, do chwili oddania naszego miesięcznika do druku w tym jednym przypadku nie otrzymaliśmy odpowiedzi odnośnie tego, komu i w jakich kwotach zlecane są usługi reklamowe.

Autor: Marzena Góra

 

           

Miliony dla Szczecinka
Rewolucja w szczecineckim transporcie publicznym stała się faktem

17 marca 2017 r. to ważna data dla Szczecinka oraz Komunikacji Miejskiej, rozpoczynająca kolejny etap rewolucji w transporcie publicznym nad Trzesieckiem. Tego dnia gościliśmy Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza, który „przywiózł” do Szczecinka blisko 20 mln zł. Zostaną one przeznaczone na zakup dziesięciu elektrycznych autobusów oraz utworzenie w naszym mieście sieci wypożyczalni rowerów. W ratuszu miało miejsce oficjalne podpisanie umowy na dofinansowanie obu przedsięwzięć. W spotkaniu wzięli udział także burmistrz Jerzy Hardie-Douglas, prezes Komunikacji Miejskiej Tomasz Merk oraz Janina Wawrzyniak, przewodnicząca Rady Nadzorczej KM.

- Oba te projekty w mojej ocenie zrewolucjonizują Komunikację Miejską w Szczecinku, a z punktu widzenia Województwa Zachodniopomorskiego będą stanowiły powód do dumy i przykład do naśladowania – przyznał marszałek Olgierd Geblewicz. – Szczecinek, po realizacji tych projektów, będzie jawił się – jeśli chodzi o rozwiązania transportowe - jako najbardziej proekologiczne miasto nie tylko na Pomorzu Zachodnim, ale wydaje się, że również w całej Polsce. W każdym razie na pewno będzie jednym z liderów ekologii w tym zakresie dlatego, że burmistrz oraz spółka zdecydowały się na postawienie w 100 proc. na transport elektryczny, który jest przyszłością transportu publicznego. Wciąż jeszcze w Polsce wiele samorządów podchodzi do tego z pewnymi obawami, bo jest to nowość i wymaga to rewolucji nie tylko infrastrukturalnej, ale przede wszystkim wymaga rewolucji w myśleniu.

- Znając ten projekt od pewnego czasu, przyglądam mu się z bardzo dużym zainteresowaniem. Wiedziałem, że to będzie wyzwanie zarówno dla samego miasta, ale i dla nas, ponieważ jest to jedno z najwyższych dofinansowań jeżeli chodzi o ogłoszony przez nas właśnie konkurs. Chcieliśmy dać szansę miastu, ale również sobie, żeby zobaczyć, jak może wyglądać w pełni zelektryfikowany transport w mieście. Z duża niecierpliwością będziemy czekali na realizację tego projektu. Cieszę się, że udało się zrealizować również mniejszy projekt pod względem finansowym, ale także atrakcyjny dla mieszkańców, czyli dofinansowania wypożyczalni rowerów miejskich. Coraz bardziej widzimy to, jak wiele osób chce się przesiąść na rower i dzięki temu, że z jednej strony nastąpi rozwój ścieżek rowerowych, a z drugiej strony powstaną te wypożyczalnie, to głęboko wierzę w to, że pod względem rozwoju transportu publicznego Szczecinek będzie absolutnym liderem w całej Polsce – dodał Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego.

Szczecinek otrzymał dofinansowanie zarówno na zakup 10 autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania, jak i na sieć wypożyczalni rowerów, które zostaną zlokalizowane przy przystankach autobusowych. Cały projekt dotyczący zakupu autobusów elektrycznych opiewa na kwotę 25 mln 346 tys. 610 zł. Z tego 20 mln 607 tys. są to tzw. wydatki kwalifikowane. Od tej sumy miasto mogło starać się o dofinansowanie projektu na poziomie 85 proc. I takie właśnie dofinansowanie otrzymaliśmy, czyli 17 mln 515 tys. 950 zł. Na przedsięwzięcie związane ze stworzeniem sieci wypożyczalni rowerów również trafiło do Szczecinka wsparcie w wysokości 85 proc. Cały projekt opiewa na kwotę 2 mln 649 tys. 420 zł, z czego ponad 1 mln 830 tys. 900 zł pochodzić będzie z dofinansowania.

Podczas krótkiej uroczystości głos zabrał także m.in. burmistrz Jerzy Hardie-Douglas: - Nie ukrywam, że aplikując o dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych liczyliśmy na to, że otrzymamy te pieniądze. Dofinansowanie na poziomie 85 proc. jest niezwykle korzystne. To wszystko się łączy w jedną całość w tym okresie programowania w Szczecinku, ponieważ planowane inwestycje obejmą i ścieżki rowerowe, i nowe wiaty przystankowe, i całą sieć ponad 20 wypożyczalni rowerów przy przystankach. Jeżeli wszystko pójdzie po naszej myśli, to nowymi, elektrycznymi autobusami będziemy jeździli od I kwartału przyszłego roku. Natomiast liderem w Polsce będziemy na 100 proc., kiedy wybudujemy farmę fotowoltaiczną, która służyłaby ładowaniu akumulatorów w tych autobusach.

Docelowo każdy z autobusów będzie mógł dziennie przejechać co najmniej 170 km. Będą one zasilane prądem, a cała instalacja zostanie wyposażona w miejsca dokujące, gdzie pojazdy te będą doładowywane. Każdy pojazd będzie miał długość 12 metrów i pomieści jednorazowo minimum 70 osób. Dodatkowo zostaną one wyposażone w GPS, dzięki czemu pasażerowie oczekujący na przyjazd, będą mogli śledzić ilość minut pozostałych do momentu pojawienia się autobusu na przystanku. Pasażerowie korzystający z usług Komunikacji Miejskiej doczekają się także możliwości zakupu biletu w biletomatach, które także mają pojawić się w nowych pojazdach. W każdym autobusie będzie również wyświetlane tzw. metro, czyli informacja o tym, gdzie w danej chwili się znajdujemy oraz na jakich kolejnych przystankach zatrzyma się pojazd. Z kolei jeżeli chodzi o wypożyczalnie rowerów, to ma ich powstać 24, a w różnych lokalizacjach zostanie rozmieszczonych 150 miejskich jednośladów.

Przypomnijmy. Pomysł zakupu autobusów elektrycznych, które będą woziły pasażerów Komunikacji Miejskiej, pojawił się w połowie 2015 roku, wraz z informacją o możliwości starania się o dofinansowanie zakupu pojazdów. Autobusy te nie tylko mają nieco „odświeżyć” naszą miejską flotę, ale też być bardziej ekonomiczne i przyjazne środowisku. Wówczas miasto wraz z przewoźnikiem rozpoczęło starania o uzyskanie wspomnianych zewnętrznych środków, które pozwoliłyby zrealizować te plany. Teraz, po blisko dwóch latach, uda się je zrealizować. W międzyczasie pracownicy KM – oraz oczywiście pasażerowie – mieli okazję przetestowania trzech tego typu pojazdów. Tym samym po szczecineckich ulicach jeździł m.in. elektryczny autobus firmy Solaris. Mieszkańcy mogli także wybrać się na przejażdżkę pojazdem hybrydowym, wyprodukowanym przez MANa - MAN Lion’s City Hybrid oraz przekonać się, jak sprawuje się autobus elektryczny Ekovolt z Lublina. Testy te pozwoliły przewoźnikowi na sprawdzenie różnego rodzaju rozwiązań, a tym samym ułatwiły pracę podczas przygotowywania specyfikacji przetargowej.

To jednak nie koniec, bowiem wkrótce swój wygląd niemal całkowicie zmienią wiaty przystankowe. To za sprawą planowanej rozbudowy dynamicznego systemu informacji pasażerskiej, jak również wymiany prawie wszystkich przystanków, przy których zrealizowany zostanie kolejny, planowany od dawna pomysł. Mianowicie przy niemal każdej wiacie zlokalizowana zostanie wypożyczalnia rowerów miejskich, dzięki której mieszkańcy otrzymają alternatywny sposób przemieszczania się pomiędzy przystankami, jak również – po wyjściu z pojazdu – możliwość przetransportowania się jednośladem do danego miejsca.

Autor: Marzena Góra

 

           

Szczecinek się buduje
Nad Trzesieckiem inwestycji co niemiara - trudno je nawet zliczyć

Od wielu już lat Szczecinek jest wielkim placem budowy. Inwestycji, które już zostały zrealizowane, niemal nie sposób wymienić. Nie oznacza to jednak, że ich nie zliczymy. Zliczymy. Wracając do teraźniejszości - rok 2017 również obfituje w inwestycyjne przedsięwzięcia. Większość z nich już się rozpoczęła, jeszcze więcej znajduje się w fazie przygotowywania i niebawem wykonawcy przystąpią do ich realizacji.

W Szczecinku buduje nie tylko miasto, ale również starostwo powiatowe i prywatni przedsiębiorcy. W miejscu byłego popularnego wśród szczecinecczan „Manhattanu” powstaje nowa galeria handlowa. Lokalni i nie tylko biznesmeni inwestują też w budowę nowych mieszkań (ul. Polna i Kamienna). W szybkim tempie rozbudowuje się Szczecinecki Klaster Meblowy. Tam inwestuje nasza największa firma - Kronospan.

Wróćmy jednak do miasta. Trwa przebudowa ciągu komunikacyjnego Plac Wolności - ul. Wł. Bartoszewskiego. Inwestycja o wartości około 6 mln zł zostanie sfinalizowana w przyszłym roku.

Robotnicy „gonią” z budową praktycznie nowej ul. Turystycznej w Trzesiece. Nowym traktem pojedziemy w czerwcu br. - Inwestycja nie jest trudna, przebudowujemy w Szczecinku dużo dróg, dlatego w pełni jesteśmy przygotowani na jej realizację. Tym bardziej, że stopień degradacji tej drogi, z uwagi na spory ruch ciężkich samochodów, jest dość spory – mówi nam wiceburmistrz Daniel Rak.

Firma „Marbruk” z Charzykowy buduje rondo na jednym z najbardziej kolizyjnych skrzyżowań w mieście - przy zbiegu ulic: Kościuszki i Jeziornej. Wbrew obawom kierowców utrudnienia w ruchu są niewielkie, a zorganizowane tymczasowo objazdy praktycznie spowodowały, że budowa nie jest zgryzotą dla zmotoryzowanych mieszkańców Szczecinka.

- Rondo, które tu powstaje, będzie nieco przesunięte w stronę równoległej ul. Koszalińskiej, czyli ul. Kościuszki nie będzie już przebiegała osiowo. Wydaje mi się, że ronda i ruch uspokojony zdały egzamin w naszym mieście i ten kierunek został kiedyś bardzo prawidłowo określony. Dziś chcemy wyeliminować kolejny słaby punkt komunikacyjny w mieście – dodaje wiceburmistrz Daniel Rak.

Robotnicy weszli także na plac budowy piętrowego pomostu na jeziorze Trzesiecko przy Zamku Książąt Pomorskich. Wodna budowla zostanie ukończona jeszcze w tym roku, ale jej otwarcie nastąpi przed sezonem 2018.

Jak na drożdżach rośnie nowa sala sportowa przy Szkole Podstawowej nr 6 na osiedlu Kopernika. Również ta inwestycja zostanie sfinalizowana w przyszłym roku.

Miasto rozstrzygnęło właśnie przetarg na budowę nowego energooszczędnego i lepszego jakościowo (jaśniejszego) oświetlenia ulic Szczecinka. Roboty powinny ruszyć w lipcu. Będą kosztować ponad 1 mln zł - przy wsparciu unijnym.

Trwa budowa sieci ścieżek rowerowych. Inwestycja pozwoli na połączenie w jedną całość już istniejących szlaków dla rowerzystów. Również w tej inwestycji wspomogła nas Bruksela.

Rozpoczęła się budowa parku skateplaza. Niebawem do Szczecinka przyjadą gotowe elementy konstrukcji. Młodzież będzie mogła poszaleć na deskorolkach w sierpniu tego roku - koło McDonaldsa przy Strefie Aktywnego Wypoczynku. - Jest to bardziej ambitny, nowocześniejszy i znacznie urozmaicony obiekt. Jego budowa będzie realizowana w technologii montowania różnego rodzaju prefabrykatów na wcześniej przygotowanym podłożu. Dodatkowo całość będzie oświetlona  – kontynuuje wiceburmistrz. - Szacujemy, że pierwszy etap inwestycji samej skateplazy może kosztować ok. 170 tys. zł. Podobną  kwotę pochłonie rozbudowa oświetlenia w tej części miasta. Mam nadzieję, że już w połowie wakacji ten obiekt zostanie oddany do użytku i ta technologia, która została uzgodniona i wdrożona, będzie dobrze służyła tym, którzy będą korzystać i aktywnie spędzać czas w tym miejscu.

Jeszcze w tegoroczne wakacje na Mysią Wyspę pojedziemy drogą asfaltową. Miasto ogłosiło przetarg na położenie bitumicznej nawierzchni na odcinku od ulicy Żeglarskiej do zjazdu na „Mysią”.

Trwa realizacja największej w historii Szczecinka inwestycji - budowy obwodnicy miasta w ciągu drogi ekspresowej S11. „Raporty” z placu budowy tego gigantycznego jak na miasto przedsięwzięcia drogowego publikujemy nader często na portalu miastozwizja.pl. Jeżeli nie będzie opóźnień, a zima 2017/2018 - łagodna, szczecinecką obwodnicą o wartości ponad 320 mln zł pojedziemy jesienią przyszłego roku.

Wiele miejskich inwestycji jest na etapie planowania, bądź wstępnej realizacji. Wspomnijmy chociażby o uzupełnieniu floty autobusów Komunikacji Miejskiej w pojazdy elektryczne i budowie niezbędnej do ich obsługi infrastruktury technicznej.

Miasto przymierza się również - wspólnie z powiatem - do gruntownego remontu ciągu komunikacyjnego ulic: Kościuszki - Trzesiecka, budowy nowoczesnych, multimedialnych przystanków autobusowych (otrzymaliśmy finansowe wsparcie unijne), budowy obserwatorium astronomicznego i planetarium w byłej wieży ciśnień przy ul. Wodociągowej, rond w ciągu drogi krajowej nr 11 (inwestycja ma być realizowana wspólnie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad), przebudowy solidnie zniszczonych ulic: Kolejowej i Wiśniowej, remontu byłej siedziby SzOK przy ul. Wł. Bartoszewskiego, budowy mieszkań socjalnych przy ul. Pilskiej, remontu ul. Ogrodowej czy też budowy kilkudziesięciu gniazd na odpady komunalne.

To nie wszystko, co obecnej wiosny dzieje się w Szczecinku. W bieżące budowy, rozbudowy czy remonty inwestują też spółki miejskie. MEC likwiduje ciepłociąg szpecący „wygląd” osiedla Kołobrzeska, a PWiK wziął się za remont sieci kanalizacyjnej przy ul. Lelewela. Z kolei OSiR przymierza się do budowy toru Runmageddon. Daniel Rak: – Początkowo myśleliśmy o zlokalizowaniu takiego toru przy strefie aktywnego wypoczynku, ale po konsultacjach z osobami, które docelowo będą korzystać z tego toru, zmieniliśmy koncepcję. Tym samym pojawił się pomysł zlokalizowania takich urządzeń w parku miejskim, na terenie pomiędzy „Ślusarnią” i głównym budynkiem OSiR-u.

Niebawem Szkoła Muzyczna będzie się „ocieplać”, a Kościół Mariacki czeka kolejny etap remontu ponad 70 metrowej wieży. Trwa również budowa nowej siedziby szczecineckich leśników - przy skrzyżowaniu ulic Myśliwskiej i Polnej.

Jak wspomnieliśmy, inwestują także prywatne firmy i przedsiębiorcy. Prócz budowy galerii handlowej i mieszkań, Kronospan realizuje gigantyczną pod względem finansowym (około 100 mln zł) budowę filtra UTWS i już myśli o stawianiu kolejnych obiektów w Klastrze Meblowym, a nawet budowie przedszkola zakładowego.

Z kolei w sąsiedztwie MOPS przy ul. Koszalińskiej market budowlany wznosi firma „Mrówka”, a w byłym Kościele Garnizonowym przy ul. Myśliwskiej niebawem otworzy podwoje specjalistyczny sklep z wyposażeniem łazienek.

Warto nadmienić, że jedna z niezwykle ważnych inwestycji AD 2017 została już sfinalizowana. Miasto kosztem ponad 4 mln zł zaadaptowało budynek koszarowy na mieszkalny - przy ul. Polnej. Dzięki temu 25 rodzin ma nowe, ładne mieszkania i zwolniło swoje dotychczasowe lokale, które przekwalifikowane zostaną na socjalne.

Nowy obiekt - przy ul. Koszalińskiej zyskał też Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej.  

W roku 2017 miasto realizować będzie też wiele innych, mniejszych inwestycji, m.in. budowę placów zabaw, rozbudowę monitoringu wizyjnego oraz modernizację fontanny w Parku Różanym.

Ratusz wyremontuje również chodniki, wykona zjazdy oraz zbuduje zatoki i parkingi. Takie inwestycje zaplanowano na i przy ul.: Kaszubskiej (jedna strona plus dojazd do Szczecineckiej Spółdzielni Mieszkaniowej), Dworcowej, Wodociągowej (chodnik plus parking) oraz Limanowskiego - II etap. Będą też remonty cząstkowe miejskich ulic, dróg gruntowych i żużlowych oraz prace konserwacyjne na szczecineckich mostach.

Reasumując: Drugą Polskę już budowaliśmy i zbudowaliśmy. Obserwując to, co się tej wiosny dzieje w Szczecinku, należy mieć nadzieję, że i drugi Szczecinek zbudujemy. Inwestycji jest moc. Aż dziw bierze, że w Szczecinku blisko 2 tys. osób poszukuje pracy. Jeszcze większe zdziwienie ogarnia człowieka, gdy na niemal każdej budowie słyszy, że …brakuje rąk do pracy, a fachowiec to już na wagę złota.

Autor: Sławomir Włodarczyk

 

           

Raport z wielkiej budowy
GDDKiA: Realizowane prace obejmują m.in. przygotowania do robót palowych, budowę dróg technologicznych oraz platform roboczych, co ma miejsce na wiaduktach WD6 i WD7 oraz na moście M8

Na plac budowy obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11 zaglądamy przynajmniej dwa razy w miesiącu. Tym razem uczyniliśmy to przed minionym weekendem.

Intensywne prace ziemne prowadzone są głównie na terenie, gdzie w niedalekiej przyszłości zlokalizowane zostaną dwa węzły drogowe: „Szczecinek Śródmieście” i „Szczecinek Wschód”. Jednak nie tylko. Pracownicy firm realizujących inwestycję prowadzą roboty również w innych miejscach wielkiej budowy.

Na całym 12-kilometrowym szlaku przyszłej obwodnicy trwają też prace przygotowawcze polegające na usunięciu drzew, krzewów, niwelacji terenu oraz likwidacji kolizji.

- Wykonawca przygotowuje zaplecze budowy, tj. instaluje stacjonarną wytwórnię betonu w rejonie Węzła Śródmieście, gdzie prace trwają od 19 maja br. oraz prace przygotowawcze tj. wycinkę drzew i odhumusowanie terenu - mówi nam Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy szczecińskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Obecnie wycinka drzew w miejscach, gdzie nie było potrzeby uzyskania dodatkowych zezwoleń, została zakończona. Usunięto również niemal wszystkie karpiny. Zdjęto ponad 60 tys. m2 warstwy humusu (wierzchniej warstwy ziemi) w rejonie Węzła Śródmieście przy ul. Słupskiej.

- Realizowane obecnie prace obejmują również przygotowania do robót palowych, budowę dróg technologicznych oraz platform roboczych, co ma miejsce na wiaduktach WD6 i WD7 (na przecięciu obwodnicy z torowiskiem na szlaku kolejowym: Szczecinek - Słupsk i Szczecinek - Chojnice) oraz na moście M8 (pomiędzy ul. Leśną a Miękowem) - kontynuuje nasz rozmówca.

- Jest to związane z tym, że prace budowlane, szczególnie na obiektach inżynierskich wykonuje ciężki sprzęt, np. palownice i trzeba najpierw umożliwić mu dojazd na miejsce pracy poprzez budowę dróg technologicznych i platform roboczych. Wykonywane są również roboty ziemne niezbędne do wykonania robót elektrycznych – usunięcia kolizji.

W najbliższym czasie będą prowadzone roboty związane z usuwaniem kolizji sieci energetycznych, porządkowaniem terenu, usuwaniem humusu, a także budową dróg technologicznych umożliwiających dojazd do rejonu planowanych robót zasadniczych (mostowe, drogowe, branżowe). Zakres realizowanych robót będzie cały czas rozszerzany.

Przypomnijmy: Budowa wschodniego obejścia miasta (12 km długości) zamknie się gigantyczną - jak na Szczecinek - kwotą ponad 320 mln zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce uporać się z inwestycją do wiosny 2019 roku.

Obwodnica Szczecinka będzie dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Na włączeniach w istniejącą obecnie drogę krajową nr 11 zostaną zlokalizowane dwa ronda - koło byłej strzelnicy garnizonowej przy wyjeździe na Koszalin i w Turowie, a na samej obwodnicy powstaną dwa węzły drogowe. Węzeł „Szczecinek – Śródmieście” połączy obwodnicę z DK20, a węzeł „Szczecinek – Wschód” - z terenami przemysłowymi miasta. W ramach realizacji inwestycji zbudowanych zostanie 13 obiektów mostowych.

Autor: Sławomir Włodarczyk