Rowerem przez Szczecinek
- Aktualności

O tym, że w Szczecinku powstanie sieć dróg rowerowych, niejako spinająca w jedną całość już istniejące szlaki dla cyklistów, pisaliśmy kilkakrotnie.
Do tej niezwykle potrzebnej miastu inwestycji odniósł się ostatnio w rozmowie z "Miastem z Wizją" burmistrz Jerzy Hardie-Douglas.
- Jedno z zadań wynikających z Kontraktu Samorządowego to poprawa układu komunikacyjnego miasta, jeżeli chodzi o ścieżki rowerowe. Niebawem wzbogacimy się o 13 nowych tras rowerowych o łącznej długości 7 km - mówi nam burmistrz.
- Tak to jest, że jeżeli się nie robi nowych ulic ze ścieżkami rowerowymi to później ich wpasowanie w istniejącą sieć jest dosyć trudne a przede wszystkim dość kosztowne. Myśmy zakładali, że ta inwestycja kosztować nas będzie 3,5 mln zł. Przetarg wyszedł na 2,8 mln zł. Do tego otrzymamy 85-procentowe dofinansowanie. To dla nas bardzo korzystne.
Wcześniej o inwestycji budowy tras dla miłośników jednośladów rozmawialiśmy z wiceburmistrze Danielem Rakiem.
- My do tej pory w ramach różnych małych inwestycji realizowaliśmy krótkie odcinki ścieżek rowerowych, np. przy okazji przebudowy jakiejś ulicy - mówi D. Rak.
- Teraz postanowiliśmy zrobić większą rowerową inwestycję i w jej ramach połączyć istniejące już większej czy mniejszej długości ścieżki w jedną dużą całość sieci dróg rowerowych. Tym bardziej, że otrzymaliśmy na ten cel dofinansowanie unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020. Chcemy, by rowerzysta mógł przejechać bezpiecznie przez całe miasto, np. z zachodnich dzielnic, z Trzesieki na koniec ulicy Pilskiej.
Jak ujawnił nam nasz rozmówca, to duża inwestycja podzielona na 13 etapów realizowanych w różnych częściach miasta.
- Jeszcze w tym roku mamy do przerobienia 900 tys. zł - mówi D. Rak. - Będziemy chcieli zbudować infrastrukturę rowerową na czterech odcinkach, wzdłuż ulic: Słupskiej, Rzemieślniczej, Łukasiewicza i Strefowej. Trzy z nich będą miały nawierzchnię asfaltową. Reasumując: Dużo pracy przed nami. Cały projekt jest warty 2,8 mln zł. Będą pewne utrudnienia, będą też kolejne inwestycje w pasach drogowych, ale jestem przekonany, że mieszkańcy nam to wybaczą. Inwencja jest realizowana w formuje "zaprojektuj i wybuduj".
Zadanie inwestycyjne pn. "Uzupełnienie sieci dróg rowerowych prowadzących do miejsc pracy i szkół w mieście Szczecinek" ratusz planuje zwieńczyć w 2018 roku. Inwestycję prowadzi szczecinecka firma ZUT Jan Bańkiewicz.
Którędy pojedziemy nowymi ścieżkami rowerowymi? Otóż planowanych 13 szlaków dla miłośników jednośladów powstanie wzdłuż ulic: Karlińskiej – o długości 135 metrów, Kołobrzeskiej – 273 m, Kościuszki - od ulicy Derdowskiego do ul Mierosławskiego – 687 m, Koszalińskiej od ul. Wiatracznej do ul. Mierosławskiego – 327 m, Kaszubskiej – od skrzyżowania ulic Zielona/Szafera do ul. Narutowicza – 251 m, Rzemieślniczej – od ul. Wyszyńskiego do parku Miejskiego – 471 m, Słupskiej – od skrzyżowania ul. Słupska/Prusa do połączenia drogi rowerowej przy osiedlu Marcelin – 803 m, Szczecińskiej – od połączenia drogi rowerowej w Parku Miejskim z ul. Szczecińską poprzez skrzyżowanie z ul. Staszica do granicy administracyjnej miasta – 313 m, Gdańskiej – od ronda Pilska do ul. Szczecińskiej (połączenie z wjazdem do parku) – 368 m, Pilskiej – od ronda Pilska do skrzyżowania ul. Pilska/Łukasiewicza – 993 m, Łukasiewicza – od skrzyżowania ul. Łukasiewicza/Pilska do granicy administracyjnej miasta – 456 m oraz Waryńskiego i Strefowej – od skrzyżowania ul. Waryńskiego/Pilska do skrzyżowania ul. Strefa/Leśna – 1945 m. Łącznie daje to długość 7022 metrów.
Nowe ścieżki zostaną wykonane z czerwonej kostki typu polbruk i stosownie oznakowane. Z kolei ścieżki przy ul. Słupskiej i Łukasiewicza otrzymają oświetlenie typu LED.
Szerokość rowerowych szlaków? Przy ul. Karlińskiej, Kołobrzeskiej, Słupskiej i Łukasiewicza – 3 metry, Kościuszki, Pilskiej, Waryńskiego i Strefowej – 2,5 m, Koszalińskiej, Kaszubskiej, Rzemieślniczej, Szczecińskiej oraz Gdańskiej – 2 metry.
Wiceburmistrz D. Rak odniósł się też do postulatów mieszkańców Szczecinka, by ścieżka rowerowa powstała także wzdłuż ulicy Słowiańskiej - od skrzyżowania z ul. Kopernika do skrzyżowania z ul. Armii Krajowej. Rowerzyści narzekają, że muszą tam lawirować pomiędzy przechodniami na wąskich chodnikach.
- Jazda rowerem po ulicy nie wchodzi w rachubę. Tam jest bardzo niebezpiecznie, szczególnie w tygodniu, gdy Słowiańska przejeżdżają duże samochody ciężarowe - napisała do nas Czytelniczka.
- Projektując sieć dróg rowerowych w mieście byliśmy cały czas w kontakcie z zarządcami naszych dróg - ujawnia nasz rozmówca.
- Jeżeli chodzi o ulicę Słowiańską to po wybudowaniu obwodnicy jej ranga mocno spadnie i mam nadzieję, utrudnienia komunikacyjne, nie tylko dla zmotoryzowanych, ale również dla rowerzystów, przejdą do historii. Po prostu ulica obniży swoją rangę. Tym samym będzie o wiele większa możliwość ingerowania w jej przebieg, czyli przebudowania. Proszę, więc nie tylko rowerzystów, ale tez mieszkańców o cierpliwość.
Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk