Rusza budowa łącznika S-11. Douglas próbuje przypisać sobie zasługi

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 27.11.2025 / Komentarze
Rusza realizacja kluczowego łącznika małej obwodnicy Szczecinka z węzłem przyszłej S11 — inwestycji, która od lat była potrzebna, by wyprowadzić tranzyt poza miasto i uporządkować jego układ komunikacyjny. Realizacja to dotrzymanie słowa Koalicji Obywatelskiej, która obecnie współrządzi w powiecie. Jerzy Hardie-Douglas oraz jego syn Jakub próbują przypisać sobie zasługi za przedsięwzięcie, mimo że nie uczestniczyli w procesach, które doprowadziły do rozpoczęcia tej inwestycji.

Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich rozstrzygnął przetarg na budowę kluczowego odcinka drogowego w Szczecinku. Nowy łącznik małej obwodnicy miasta z węzłem drogowym powstającej drogi ekspresowej S11 zrealizuje firma Pol-Dróg Drawsko Pomorskie. To strategiczna inwestycja, która usprawni ruch w regionie, domknie układ komunikacyjny miasta i pozwoli wyprowadzić tranzyt ciężarowy poza zabudowania.

Wybór wykonawcy i duże oszczędności

Wartość zwycięskiej oferty wyniosła 28,203 mln zł, co jest kwotą znacznie niższą od środków, jakie inwestor początkowo zarezerwował na realizację zadania (ponad 44,5 mln zł netto). Najdroższa z ofert przekraczała 47 mln zł, dlatego wynik przetargu oznacza znaczną oszczędność.

Jedna z najdroższych inwestycji w regionie w przeliczeniu na kilometr

Choć odcinek ma zaledwie 1,6 km długości, koszt całego zadania według kosztorysu sięga ok. 68 mln zł. Marszałek województwa zwraca uwagę, że jest to prawdopodobnie najdroższa inwestycja drogowa województwa w przeliczeniu na kilometr.

Wicemarszałek Jakub Kowalik doprecyzowuje:

  • koszt całkowity: ok. 68 mln zł,

  • same roboty budowlane: 48,5 mln zł,

  • droga zostanie zbudowana zgodnie ze standardami dla dróg wojewódzkich – z oświetleniem, odwodnieniem, chodnikiem i trasą rowerową,

  • największy koszt stanowi budowa nowego wiaduktu nad linią kolejową nr 404.

Budowa łącznika jest częścią programu „Pomorze Zachodnie na dobrej drodze” i ściśle wiąże się z realizacją drogi ekspresowej S11.

Doprowadzenie do realizacji tej inwestycji to efekt ich wieloletnich starań Koalicji Obywatelskiej. W ocenie KO jest to przykład tego, że rozwój infrastruktury drogowej w mieście wymaga aktywności poza samym Szczecinkiem.

Jednocześnie przedstawiciele KO zwracają uwagę na brak zaangażowania obecnych władz Szczecinka w prace dotyczące łącznika, co – ich zdaniem – jasno pokazuje, komu zależy na rozwoju układu komunikacyjnego miasta.Jerzy Hardie-Douglas oraz jego syn Jakub przypisują sobie zasługi za inwestycję, mimo że realne działania i decyzje zapadły bez ich udziału oraz jakiegokolwiek zaangażowania. Dowodem tego stanu rzeczy było ogłoszenie realizacji inwestycji, na którym żaden z Douglasów się nie pojawił. 

Co powstanie w ramach projektu?

Nowy odcinek zostanie wybudowany w północno-zachodniej części miasta. Planowana infrastruktura obejmuje:

  • jezdnię o szerokości 7 metrów,

  • oświetlenie i system odwodnienia,

  • chodnik i ścieżkę rowerową,

  • pas zieleni o szerokości 3,5 m,

  • trzy specjalne przepusty dla płazów i gadów na terenach podmokłych,

  • wiadukt nad linią kolejową nr 404.

Kiedy kierowcy pojadą nową drogą?

Wykonawca będzie mieć 400 dni na realizację inwestycji. Jeżeli harmonogram zostanie utrzymany, kierowcy skorzystają z nowej trasy wiosną 2027 roku.

Łącznik połączy rondo Leśne na drodze wojewódzkiej 172 z przyszłym węzłem Szczecinek Północ na S11. Po zakończeniu całego systemu obwodnic miasto zostanie całkowicie odciążone od ruchu ciężarowego.

       
Zdjęcia: 
UM Szczecinek