Sale RCEE pełne eksponatów!

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 14.03.2016 / Komentarze
Kilkadziesiąt stanowisk, wodny ogród, multimedia, makiety... Znamy listę eksponatów, które staną w RCEE

Trwa właśnie konkurs na stanowisko dyrektora, który od 1 kwietnia będzie zarządzał nowo powstałym Regionalnym Centrum Edukacji Ekologicznej. Jednocześnie trwają ostatnie przygotowania do uruchomienia placówki. Właśnie ruszył przetarg na dostawę brakującego wyposażenia w postaci interaktywnych eksponatów, mających pełnić role pomocy dydaktycznych. Stanowiska te z pewnością będą także nie lada atrakcją dla dzieci i młodzieży odwiedzających RCEE. III etap prac związanych z wyposażeniem placówki dotyczy zaprojektowania, wykonania oraz dostawy i montażu interaktywnych stanowisk i multimedialnych elementów ekspozycji wraz z zaaranżowaniem i wyposażeniem przestrzeni wystawienniczej.

Znajdujące się tu sale podzielone zostaną na trzy grupy tematyczne. Dwa sąsiadujące ze sobą pomieszczenia przeznaczone zostaną na sale leśne, w kolejnych dwóch zlokalizowane zostaną sale wodne. Powstanie tu także jedna sala poświęcona tematyce związanej z energią. Dodajmy, że wszystkie znajdujące się w nich stanowiska edukacyjne zostaną dostosowane do odbiorców w różnym wieku.

Znajdujące się w salach leśnych eksponaty poświęcone zostaną takim zagadnieniom, jak ekosystem leśny oraz łąkowy, a także rozmaitym kwestiom związanym z ekologią. Powstanie tu docelowo trzynaście stanowisk poświęconych zagadnieniom ściśle związanymi z lasem, jego ekosystemem i oczywiście mieszkańcami. Pojawią się tu eksponaty przedstawiające: piętra lasu, sposób transportowania wody przez drzewa, tropy zwierząt, metody obliczania wieku drzewa, multimedialna prezentację mieszkańców lasu, wzrostomierz, makietę łąki, a także stanowisko doświadczalne pozwalające poznawać odgłosy zwierząt, a nawet pomagające rozpoznawać poszczególne zapachy. Znajdziemy tu także makietę trzęsawiska, eksponat prezentujący sposób widzenia świata przez zwierzęta, stanowisko doświadczalne pozwalające rozpoznawać owoce danych drzew oraz poznawać rozmaite gatunki drzew.

Z kolei do sali wodnej przyszły wykonawca będzie musiał dostarczyć eksponaty poświęcone wodzie i związanym z nią procesom zachodzącym w przyrodzie. Tu będziemy mieli do dyspozycji stanowiska do przeprowadzania doświadczeń obrazujących m.in. jak działają wiry wodne, na czym polega rozszczepienie światła w pryzmacie, jak tworzą się fale czy jak działa siła odśrodkowa. Pojawi się tu także stanowisko o nazwie „Wielki kran”, gdzie zaprezentowane zostanie złudzenie optyczne z lewitującym kranem w roli głównej. Zobaczymy tu także, w jaki sposób zużywana jest woda w naszym codziennym życiu. Zwiedzimy również wodny ogród, gdzie znajdziemy takie stanowiska, jak: Śruba Archimedesa, Koło młyńskie, Tamy i zapory, Piłeczki, Ręczną pompę oraz Wodny parasol.

W ostatniej sali, poświęconej źródłom energii, znajdować się będą stanowiska ściśle związane z tematyką pozyskiwania energii, jej pozyskiwaniem oraz z odnawialnymi źródłami energii. Tu mali naukowcy będą mogli sami wyprodukować prąd czy zmienić energię wiatru na elektryczną. Pojawia się tu eksponaty obrazujące m.in. sposoby pozyskiwania energii przy pomocy wiatru, energii słonecznej lub wody. Poznamy tu także zasady działania prądnicy , dowiemy się czym jest biomasa, a także sprawdzimy swoja wiedzę przy „Ścianie zagadek”.

Zakończenie prac związanych z wykonaniem, dostawą i montażem wszystkich stanowisk i eksponatów przewidziano do 30 czerwca br. Nieco więcej czasu może zająć jednak budowa ogrodu wodnego. Ten z kolei powinien zostać ukończony do końca sierpnia. Przyglądając się wymaganiom inwestora trzeba przyznać, że przed przyszłym wykonawcą sporo pracy. O tym, kto podejmie się realizacji tego zadania dowiemy się najpewniej  23 marca. Wtedy bowiem mija termin składania ofert. O wyborze najkorzystniejszej oferty zadecyduje przede wszystkim proponowana przez potencjalnych wykonawców cena, a także zapewniony okres gwarancji na elementy wchodzące w skład ekspozycji.

Tekst: Marzena Góra
Zdjęcie: Paweł Adamowski