Sapik ponad prawem? Co ukrywa szczecinecka instytucja kultury?
- Aktualności

W piśmie skierowanym do instytucji zadaliśmy pytania o:
- zestawienie wpływów z organizacji festiwalu,
- cenę biletów,
- rachunki lub paragony ze sprzedaży biletów (zanonimizowane, jeśli wymagają tego przepisy),
- zestawienie wszystkich kosztów organizacji wydarzenia, w tym opłat za media,
- liczbę sprzedanych biletów.
Odpowiedź SAPiK
Agencja odpowiedziała 4 sierpnia 2025 roku, jednak w dużej mierze w sposób ogólny, prosząc o doprecyzowanie pytań. Instytucja wskazała m.in., że informacje o cenach biletów były publicznie dostępne w internecie, a w sprawie rachunków i kosztów organizacyjnych wymagała wskazania bardziej szczegółowych danych.
Jedyną pełną informacją przekazaną przez SAPiK była liczba sprzedanych biletów:
- 26 karnetów,
- 106 biletów jednodniowych,
- 6 biletów sprzedanych w ramach Karty Mieszkańca.
Kolejny wniosek
Tego samego dnia nasza redakcja ponownie zwróciła się do SAPiK, doprecyzowując pytania. Poprosiliśmy o:
- dokumenty księgowe potwierdzające wpływy ze sprzedaży biletów,
- zestawienie wszystkich kosztów organizacji festiwalu (w tym opłat za media),
- zestawienie przychodów i zysków z wydarzenia.
Mimo tego instytucja do dziś nie udzieliła pełnej odpowiedzi.
Obowiązki instytucji
Zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej instytucje publiczne mają obowiązek udzielania odpowiedzi na wnioski w terminie 14 dni. Brak pełnej odpowiedzi ze strony SAPiK oznacza więc naruszenie przepisów prawa.
Z kolei art. 111 ust. 3a ustawy o VAT nakłada na sprzedawcę obowiązek wystawienia i wydania paragonu fiskalnego lub faktury przy sprzedaży biletów osobom prywatnym. To rodzi pytania, czy SAPiK posiada pełną dokumentację księgową dotyczącą Gryf Jazz Festiwalu.
SAPiK, nie odpowiadając w całości na nasz wniosek, stawia się ponad prawem.